Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس تهران با وجود اخبار مثبتی که هر از چند گاهی منتشر می شود، روند نزولی در پیش گرفته؛ هر چند که امروز معاملات در اغلب سهم ها مثبت دنبال شد؛ اما در مجموع، واکنش بازار به اخبار منفی بسیار بیشتر از خبرهای مثبت می باشد.

مشکل این روزهای بورس چیست؟

معاملات روزهای نخست بهمن ماه نیز رمقی نداشت و رکود کماکان در بازار ملموس است. در روزهای راکد بازار سهام، نمادهای کوچک تحرک بیشتری نسبت به نمادهای بنیادی و بزرگ، از خود نشان می دهند و شاهد رشدهای بعضا عجیب و غریب در برخی نمادهای کوچک هستیم. جریان نقدینگی هر از چند گاهی روی سهمی خاص متمرکز شده و حباب قیمتی را بزرگتر می کند. بدون شک، تداوم چنین روندی در بلند مدت، به مصلحت بازار نخواهد بود و اعتماد از دست رفته سهامداران را بیش از گذشته خدشه دار می کند. 

رامین ربیعی مدیرعامل گروه مالی فیروزه در گفتگو با بورس24 در تشریح وضعیت فعلی بازار بیان کرد: مهمترین مشکل بازار سرمایه، حجم اندک معاملات و عمق کم بازار می باشد. با احتساب جمعیت 80 میلیونی کشور و نیز حضور بیش از 500 شرکت در بورس و فرابورس، حجم معاملات بسیار ناچیز بوده و استراتژی کلان بازار، نیازمند تغییراتی است که از این مشکل بکاهد. این مشکل عمدتا ناشی از اعمال سیاست هایی همچون حجم مبنا، توقف های مکرر و طولانی مدت نمادها، محدودیت خرید و فروش اعتباری از طریق وام بانکی، شناوری پایین سهم ها و ضعف ابزارهای مالی است. اگر بازار عمق بیشتری داشت، نیازی به نظارت شدید جهت ممانعت از قیمت سازی نبود. توقف نمادها، نقدشوندگی بازار را زیر سوال برده و رفتارهای سفته بازانه از جذابیت بازار کاسته است. این در حالی است که برخی بازارهای دیگر از اقبال بیشتری برخوردارند. به عنوان مثال ارزش هر قرارداد بورس آتی سکه گاه چندین برابر حجم معاملات بورس اوراق بهادار می باشد. شاید اقبال بورس آتی سکه به سبب اهرم ۱ به ۱۰ و داشتن قابلیت هایی همچون short selling باشد. از این رو ضروری است دلایل عدم اقبال سرمایه گذاران به حضور در بازار سهام مورد بررسی قرار گیرد و با سیاست گذاری های صحیح، بازار را به سمت افزایش عمق و حجم معاملات پیش برد.

ربیعی در خاتمه در پاسخ به این سوال که "به نظر شما کدام صنایع پتانسیل بیشتری برای رشد در میان مدت دارند؟" اظهار داشت: صنایع غذایی و شوینده که ارتباط مستقیم با مصرف کننده داشته و نیز صنایع صادرات محور، در میان مدت شانس بیشتری برای رشد داشته و سرمایه گذاری در این صنایع، می تواند بازدهی مطلوب تری برای سهامداران به ارمغان آورد.

منبع خبر: سازمان خبری و تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24