Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

​طی مصوبه اخیر هیات وزیران درخصوص پرداخت بدهی های دولت به بانک ها، ضمن شفاف سازی در صورت های مالی بانک ها، قیمت سهام آن ها هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. این موضوع تصمیمی است که روی کل بازار مالی ایران و رشد اقتصادی کشور اثرگذار خواهد بود.

کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح کرد/ مزایای پرداخت بدهی های دولت به بانک ها

علی قاسمی ارمکی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در خصوص پرداخت مطالبات بانک ها از سوی دولت و تاثیرات آن به خبرنگار بورس24 گفت: در این خصوص هر بانکی با بانک دیگر متفاوت است. در کل این بانک ها از دولب طلبکار هستند که این طلب به تایید سازمان حسابرسی هم رسیده است.

وی ادامه داد: حال اگر این طلب انباشت شود و دولت پرداخت نکند، سودی معادل 18 درصد به آن تعلق می گیرد. در صورتی که اگر نقدینگی وارد سیستم بانکی شود با اعطای تسهیلات به مشتریان چرخه اقتصاد بیشتر می چرخد و تامین مالی پروژه ها انجام می شود. نقدینگی بانک ها با اعطای تسهیلات خرد برای خرید کالاهای شرکت های تولیدی صرف می شود و برخی از شرکت ها می توانند با فروش کالا ها، مطالبات معوق سیستم بانکی را بپردازند و به نوعی در سیستم بانکی چرخه نقدینگی ایجاد می شود.

وی افزود: از طرفی این نقدینگی به مراتب از 18درصدی که دولت بابت بدهی های خود صورت جلسه دارد که وام را پرداخت کند، بیشتر خواهد بود. این میزان بدهی در برخی بانک ها به صورت افزایش سرمایه ورود مستقیم دولت است و در برخی از شرکت ها که دولت به صورت مستقیم 100 درصد سهامدار نیست به صورت طلبی که بانک ها از مجموعه دولت دارند و بدهی به بانک مرکزی است که دولت باید این بدهی را با طلب بانک مرکزی رایت آف نماید.

شفافیت بانکی و رشد اقتصادی، متاثر از این مصوبه دولت...

قاسمی گفت: یعنی از این طرف ترازنامه بانک ها شفاف تر می شود و هم طلب ها کاهش یافته و بدهی ها به بانک مرکزی با طلب ها تهاتر می شود. در نتیجه موجب شفافیت صورت های مالی و افزایش سودآوری بهینه در بانک ها می شود و همچنین موجب تزریق نقدینگی در سیستم بانکی خواهد شد تا بانک ها مجبور نشوند برای نرخ سود سپرده بالا رقابت کنند. در نهایت وقتی این نقدینگی وارد سیستم بانکی شود، بانک ها با واسطه گری مالی وجوه را در بنگاه های اقتصادی تزریق کرده و موجب افزایش ظرفیت تولید می شود.

قاسمی عنوان کرد: همچنین این نقدینگی می تواند موجب خرید کالاهایی شود که به موجب آن فروش افزایش یافته و مطالبات معوق کاهش یابد که به رشد اقتصادی کشور، افزایش سودآوری بنگاه ها و شفاف سازی صورت های مالی بانک ها کمک می کند.

این مقام مسئول در تامین سرمایه ملت گفت: به نوعی هم انضباط مالی دولت شکل خواهد گرفت. از طرفی با تزریق نقدینگی به شرکت ها، افزایش ظرفیتشان و با تقویت تقاضا برای خرید کالا، رشد اقتصادی کشور اتفاق می افتد. همچنین با شفاف سازی در صورت های مالی بانک ها، روی قیمت سهامشان هم تاثیر گذار خواهد بود. این موضوع تصمیمی است که روی کل بازار مالی ایران و رشد اقتصادی کشور تاثیرگذار خواهد بود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24