Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نشست خبری مدیرعامل بانک توسعه صادرات امروز برگزار شد.

نشست خبری علی صالح آبادی/ خط اعتباری ١٨ میلیون یورویی برای توسعه صادرات به عراق

علی صالح آبادی رئیس سابق سازمان بورس و مدیرعامل فعلی بانک توسعه صادرات گفت: بانک توسعه صادرات ٣٨٨٤ میلیارد ریال برای ١٩٨ بنگاه کوچک و متوسط صادرات محور در ١٠ ماهه سال٩٥ تسهیلات پرداخت شده است. ٤٠٠٠ میلیارد ریال تسهیلات به بخش های مختلف تولیدی ، صادراتی با یارانه سود ٥ درصد پرداخت شده است که این ٥ درصد یارانه طبق تفاهم با وزارت صنعت، معدن و تجارت به این بنگاه ها پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: بانک توسعه صادرات ١٨ میلیون یورو خط اعتباری با یکی از بانک های عراقی برقرار کرده تا بتوانیم توسعه صادرات کالاهای ایرانی به عراق را داشته باشیم. طی آخرین رتبه بندی صورت گرفته توسط موسسه کپیتال اینتلیجنس رتبه بانک دو پله ارتقا داشته و به دبل بی منفی رسیده است.

صالح آبادی درباره ارتباط با بانک های خارجی گفت: بانک در حال حاضر با ١١٨ بانک رابطه کارگزاری برقرار کرده است و ٣٠ حساب فعال نزد بانک های خارجی داریم. در مجموع با ٤٨ کشور رابطه کارگزاری داریم.

خبر تکمیلی...

مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران در نشست خبری امروز این بانک به مناسبت دهه فجر از فعالیت ها و برنامه های آتی این بانک رونمایی کرد و گفت: در سواحل مکران در حدود 18 میلیارد دلار پروژه پتروشیمی تعریف شده است که در راستای توسعه این بخش از کشور صورت خواهد گرفت.سهم بانک توسعه صادرات در حال حاضر تامین مالی 340 میلیون دلاری در بندر شهید چابهار است تا ظرفیت این مجموعه را به 8 میلیون تن ارتقا دهد خوشبختانه در این خصوص هند هم اعلام همکاری نموده است تا بتواند بازار های خود را از این طریق توسعه دهد. در صورتی که پیشنهاد تامین سرمایه در این بخش ارائه شود بانک استقبال خواهد نمود.

تسهیلات دهی به بنگاه های صادرات محور در دستور کار

وی ادامه داد: 3884 میلیارد ریال تسهیلات برای 198 بنگاه کوچک و متوسط صادرات محور در جهت توسعه صادرات اقدام کرده ایم و همچنین 4 هزار میلیارد ریال تسهیلات با یارانه 5 درصد که این یارانه از سوی وزارت صنعت و معدن و تجارت تامین شده است به بخش های مختلف تولیدی صادراتی پرداخت شده است، برای تامین سرمایه در گردش 10 میلیارد ریال و برای طرح های توسعه ای 20 میلیارد ریال تخصیص داده شده است . تا ظرفیت شرکت های صادرات محور افزایش یابد این وجوه به مرور در حال پرداخت است.

تعامل با بانک های خارجی در حال گسترش

صالح آبادی گفت: با اگزیم بانک اندونزی ومجارستان تفاهمنامه های همکاری برای تبادل اطلاعات و همکاری صورت گرفته است. برای گسترش صادرات شرکت های داخلی به عراق خط اعتباری 18 میلیون یورویی به عراق تخصیص داده شده است. سازوکارخطوط اعتباری به این شکل است که از این محل پول صادر کننده ایرانی نقدا پرداخت می شود و بانک طرف قرار داد در کشور مقصد حداکثر ظرف مدت دوسال اقدام به تسویه حساب خریدار در کشور مقصد می نماید. این امر یکی از راهکارهای توسعه صادرات است.

وی گفت: به دنبال توسعه خطوط اعتباری با سایر کشور های هدف صادراتی هستیم و در صورتی که شرایط لازم را احراز نمایند این کار صورت می گیرد در حال حاضر علاوه بر عراق با روسیه و ارمنستان خطوط اعتباری داریم .

صالح آبادی از برقراری خطوط اعتباری با بانک های خارجی به منظور تامین مواد اولیه برای شرکت های تولیدی داخلی هم خبر داد و گفت: با اگزیم بانک کره جنوبی خط اعتباری 100 میلیون یورویی برقرار خواهد شد که توافقات نهایی آن صورت گرفته است. همچنین بایک بانک ترکیه هم خط اعتباری 75 میلیون یورویی برقرار خواهد شد به منظور واردات مواد اولیه بنگاه ها. 

رتبه بانک در حال رشد است

وی ادامه داد: بر مبنای ارزیابی های صورت گرفته رتبه اعتباری بانک در سطح جهانی به دبل بی ماینس ارتقا داشته است که این امر خود وجهه بانک را برای مبادلات اقتصادی افزایش می دهد. صورت های مالی بانک هم مطلوب بوده است و بدون بند حسابرس که این امر در بین بانک های دولتی منحصر به فرد است.

وام ازدواج هم در دستور کار بانک بوده است

مدیر عامل بانک توسعه صادرات  گفت:بانک همچنین بر اساس قانون در سال جاری 40 میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت وام ازدواج در نظر گرفته است که این میزان به مررو در حال پرداخت است.

آمارهای اجرایی بانک رو به رشد

صالح آبادی در آمار عملکردی منتهی به دی ماه 95 هم گفت: حجم تسهیلات پرداختی  تا پایان دی ماه 38433 میلیارد ریال بوده است، در بخش سرمایه در گردش 10 درصد رشد و در بخش طرح ها و پروژه ها کاهش داشته ایم که این امر به دلیل سیاست های تصویب شده در مجمع بانک بوده است، تا سرمایه در گردش بنگاه ها تامین شود و بتوانند در سطح ظرفیت اسمی فعالیت کنند.

وی ادامه داد: مانده تسهیلات بانک هم در مدت ده ماهه سال جاری 147649 میلیارد ریال بوده است که نسبت به مشابه سال قبل 34 درصد رشد داشته است، تسهیلات بانک از نظر تعدادی هم 1942فقره بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 21 درصد رشد داشته است. مانده سپرده ارزی بانک 1میلیارد و 320 هزار میلیون دلار بوده است که 150 درصد رشد داشته است. مانده سپرده ریالی 16908 میلیارد ریال بوده است، 84 درصد رشد داشته است و این میزان رشد به دلیلی خطوط اعتباری که از صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی اخذ شده رشد داشته. 2095 میلیارد ریال اعتبارات اسنادی با رشدی بالغ بر 578 درصد روبرو بوده است. همچنین ضمانت نامه های ارزی 23 میلیون دلار بوده است که 953 درصد رشد داشته است.

رشد ال سی ها و توسعه روابط کارگزاری با بانک های کشورهای هدف

مدیرعامل بانک توسعه صادرات از رشد ال سی های گشایش شده و برقراری روابط کارگزاری با بانک های سایر کشور ها هم گفت: روابط کارگزاری بانک با 118 بانک برقرار شده است، توسعه صادرات نزد 30 بانک خارجی حساب فعال دارد. رابطه کارگزاری با 48 کشور برقرار است، که شامل  22 کشور اروپایی ،19 آسیایی 6 آفریقایی و یک کشور آمریکای جنوبی می شود.

توسعه صادرات از فعالیت های دانش بنیان حمایت می کند

وی درباره حمایت های این بانک از تولیدات داخلی و حمایت از پروژه های دانش بنیان نیز گفت: سامانه چیگل که توسط یک شرکت دانش بنیان شیرازی راه اندازی شده است هفته آینده با مشارکت بانک توسعه صادرات افتتاح خواهد شد. این پروژه در راستای معرفی و بازاریابی محصولات شرکت هایی است که تمایل دارند در عرصه صادراتی فعالیت کنند.

«در دوران ریاست سازمان بورس در راستای صدور پروانه تولید چادرملو و گل گهر تمام تلاش ها انجام شد.» این مطلب را صالح آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار بورس24   گفت و ادامه داد: در خصوص صدور پروانه مجدد به نام شرکت های چادرملو و گل گهر در آن دوران پیگیری های زیادی انجام شد و نامه نگاری های زیادی به مجلس و وزارت صنعت و معدن صورت گرفته تا مجددا پروانه به نام این شرکت ها صادر شود و بورس به عنوان ناظر همواره در کنار شرکت ها بود اما در آن دوران خود شرکت ها نیز باید در این خصوص اقدام می کردند اما نهایتا نتیجه ای در این خصوص حاصل نشد.

وی گفت : به زودی کتاب خاطراتی از زمان مدیریتم در سازما ن بورس منتشر خواهد شد که تمام این موارد به تفصیل در آن شرح داده شده است.

صالح آبادی در خصوص فعالیت های این بانک برای توسعه صادرات محصولات پتروشیمی هم گفت: در این زمینه 4.2 میلیون دلار سرمایه گذاری شده است که 2.2 میلیون دلار به تکمیل پروژه پتروشیمی بوشهر اختصاص دارد. پس از بهره برداری سالانه 3 میلیارد دلار صادرات خواهد داشت  و در پروژه های پتروشیمی گچساران، کردستان و سلمان فارسی هم تامین اعتبار صورت گرفته است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24