Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

در شرایطی که معاملات بازار سهام رونق بالایی ندارد و قیمت ها در کانال نزولی قرار گرفته اند، عرضه اولیه ای سنگین، به عنوان عاملی برای افت بیشتر قیمت تلقی می شود. در این رابطه مصاحبه ای با کامیار فراهانی انجام گرفت که عرضه اولیه فردا را برکتی برای بورس نمی داند.

عواملی که نقدینگی را خشک می کند!

بورس تهران اولین روز هفته جاری را با افت سنگین شاخص کل و ورود به کانال 76 هزار واحد آغاز کرد. روند نزولی معاملات در مدت اخیر سهامداران را کلافه کرده و معاملات کم حجم و باری به هر جهت سهام، در حالی همچنان ادامه دارد که کمتر پیش بینی می توان از سودآوری شرکت ها و یا به عبارتی بهتر ریسک و بازده سهام صورت گیرد. عرضه اولیه روز یکشنبه، فشار فروش را تشدید کرده و بر سرخی بازار افزوده است. این سوال در ذهن اکثر اهالی بازار نقش بست که "با توجه به وضعیت فعلی بازار، عرضه اولیه سهمی در این حجم، منطقی است یا خیر؟!" 

کامیار فراهانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس24 در تشریح وضعیت کنونی بازار سرمایه بیان کرد: در چند ماه اخیر به دفعات شاهد خروج نقدینگی از بازار سرمایه به علل مختلف بوده ایم. شرکت های وابسته به صندوق های بازنشستگی و بیمه های تامین اجتماعی برای تامین نقدینگی جهت انجام امور جاری خود، اقدام به فروش سهم با قیمت نازل می کنند. از سوی دیگر، انتشار اوراق خزانه دولتی (اخزا) با نرخ سود بالا، به روند خروج نقدینگی دامن زده است. در شرایطی که بازار روند مطلوبی ندارد، نقدینگی بازار رو به کاهش است و تعادلی بین عرضه و تقاضا به چشم نمی خورد، سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر موظف است تدابیری جهت ایجاد تعادل و کنترل جریان ورود و خروج نقدینگی بیاندیشد. در حالی که در این مدت، نه تنها اقدامی جهت تقویت طرف تقاضا و جذب نقدینگی صورت نگرفته، بلکه با عرضه اولیه های پی در پی، خروج نقدینگی را تشدید کرده است. بدون شک عرضه اولیه در وضعیت کنونی، به بازار سهام آسیب خواهد رساند.

کامیار فراهانی در خاتمه اظهار داشت: بهتر بود به جای تمرکز بر اخزا و عرضه اولیه، توجهات و اقدامات بر معاملات بورس و راه های بهبود وضعیت و ایجاد رونق در بازار سهام معطوف می شد.

منبع خبر: سازمان خبری و تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24