Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در زمانی که بازار روند نزولی در پیش گرفته، انتظار بیشتر از حقوقی ها می رود؛ اما در بعضی مواقع نه تنها به رشد سهم کمکی نمی کنند، بلکه با عرضه های آبشاری خود مانعی برای روند صعودی سهم می شوند.

چرایی گوشه نشینی حقوقی ها

بازار در دو ماه اخیر رکود سنگینی را به خود دیده و به رغم خوشبینی هایی که در زمان اجرایی شدن برجام نسبت به سال 95 وجود داشت، کماکان در بسیاری صنایع اثری از رونق مشاهده نمی شود و تاثیر رکود، در بازار سرمایه کاملا مشهود است. 

مهدی حیدرزاده مدیر عامل شرکت کارگزاری مدبر آسیا در گفتگو با بورس24 وضعیت بازار سرمایه را چنین تشریح کرد: ریسک های سیاسی، تصمیمات خلق الساعه ترامپ، انتخابات ریاست جمهوری داخلی و... سبب تحمیل ریسک به بازار سرمایه شده و هر چه جلوتر می رویم، بدبینی ها تشدید می شود. این شرایط شرکت های بزرگ سرمایه گذاری را که تامین کنندگان اصلی نقدینگی هستند را از بازار سرمایه دور کرده و به سمت بازار پول و اوراق بدهی سوق می دهد. شرکت های سرمایه گذاری به سبب اجتناب از شناسایی زیان، در دوران ریزش بازار، معاملات چندانی انجام نمی دهند و به محض رسیدن قیمت سهم به حدی که باعث زیان شان نشود، اقدام به فروش می کنند و همین موضوع بر کاهش حجم معاملات موثر بوده است. ضمن این که در این شرایط، بازار پول و بدهی به سبب نرخ بهره بدون ریسک بالا، برای سرمایه گذاران ریسک گریز، جذاب تر از بازار سهام می باشد.

حیدری ضمن تاکید بر جدا کردن بازار بدهی از بازار سهام ادامه داد: با انتشار اخزا، دولت تنها بدهی خود را با بدهی دیگری تسویه می کند که به مراتب خطرناک تر است؛ چرا که بدهی جدید با نرخ بهره همراه بوده و در نهایت، متضرر اصلی انتشار اخزا، دولت خواهد بود. کنترل مهندسی شده شاخص ها و ارزش ریالی بورس، کنترلی سیاست زده است و یکی از دلایل ایجاد فرصت های آربیتراژی برای نوسان گیران، همین موضوع بوده است. رونق بازار، بدون رفع این مشکلات، میسر نخواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که "چرا با وجود ارائه گزارشات مناسب خودروسازان، در این گروه تحرکی مشاهده نمی شود؟" اظهار داشت: خودروسازان با قراردادهای اخیر خود، سعی در تبدیل محصولات کم کیفیت به محصولات با کیفیت که قابلیت رقابت با خودروهای خارجی را داشته باشد، دارند و این موضوع قطعا در بلندمدت آثار مثبتی در این گروه خواهد داشت. ضمن این که صنعت خودروسازی همواره مورد حمایت دولت بوده و این مورد از پتانسیل‌های صنعت مذکور محسوب می گردد. هر چند نوسان نرخ ارز، تهدیدی برای خودروسازان خواهد بود؛ اما می توان با اقداماتی همچون واگذاری واردات خودرو به خودروسازان بزرگ، وضعیت خودروسازان را بهبود بخشید. با در نظر گرفتن کلیه شرایط، گروه خودرویی برای سرمایه گذاری با دید بلندمدت مناسب ارزیابی می شود.  البته این پیش بینی ها مشروط بر این است که اتفاق خاص سیاسی یا اقتصادی رخ ندهد.

منبع خبر: سازمان خبری و تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24