Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

پس از چند روز افت قیمت اغلب سهم و شاخص ها، بازار سرمایه شرایط به مراتب بهتری را تجربه می کند، اما همچنان فاز احتیاط در بازار موج می زد

رنگ باختن عوامل مثبت در کوران رکود

پس از چند روز افت قیمت اغلب سهم و شاخص ها، بازار سرمایه شرایط به مراتب بهتری را تجربه می کند.بیش از گروه های دیگر، بهبود وضعیت معاملات در گروه های خودرو و بانک مشهود است ؛ اما همچنان فاز احتیاط در بازار موج می زد و سرمایه گذاران دست به عصا حرکت می کنند. 

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس24 در تشریح وضعیت فعلی بازار چنین گفت: عوامل متعددی در روند منفی بازار نقش داشته است. به شکل سنتی، هر ساله در فصل پایانی سال، لزوم تامین مالی برای حقوقی ها فشار فروش را تشدید می کند؛ حجم خرید حقیقی ها نیز تا حدی به همین دلیل متاثر می شود. ضمن این که عرضه های اولیه، برای سهامداران این شائبه را ایجاد می کند که بازدهی بیشتری نسبت به سایر سهام داشته و شاهد فروش های هیجانی به جهت تامین نقدینگی خرید عرضه های اولیه هستیم. همچنین اوراق بدهی منتشر شده هم جریان خروج نقدینگی از بازار سهام را تقویت کرده است. نکته قابل تامل این است که معمولا بازدهی اوراق اخزا در پایان سال به سبب افزایش ریسک، بالاتر می رود و گاه شاهد محاسبات اشتباه در بازدهی سالانه اوراق توسط فعالان بازار و جذابیت بیشتر اوراق هستیم. اخزا علاوه بر تحمیل ریسک خروج نقدینگی، عوارض منفی دیگری نیز برای بازار خواهد داشت. تغییر نرخ بهره بازار هم عارضه ای است که باید متولیان امر بدان توجه بیشتری داشته باشند. همچنین تسویه بدهی دولت به صنایع از طریق انتشار اوراق هم می تواند برای شرکت هایی که با مشکل کمبود نقدینگی روبرو بوده و ناچار به تنزیل اوراق هستند، زیان 10 تا 15 درصدی به همراه داشته باشد. 

عمیدی در ادامه اظهار داشت: بازگشایی بانک ها و ریزش های شدید در دو نماد بانکی بزرگ، حرف و حدیث های زیادی به دنبال داشت. هزینه اصلاح نظام بانکی و سود بالای سپرده ها، به ناحق به سهامداران بانکی تحمیل شد. نماد بانک ملت و تجارت، زمان بازگشایی با ریزش همراه بود؛ اما بانک صادرات می تواند روند بازگشایی متفاوتی داشته باشد. بازگشایی نماد بانک صادرات همزمان با ارائه بودجه سال 96 خواهد بود و اگر وبصادر با بودجه خوبی به استقبال سال جدید برود، ریزش کمتری خواهد داشت. معتقدم بانک ها بدترین شرایط را دیده و ریزش زیادی تجربه کرده اند. بنابراین به نظر می رسد با توجه به احتمال افزایش درآمدهای ویژه بانک ها در سال آینده و ارائه بودجه های مناسب تر، با بازگشایی وبصادر، فرآیند افت قیمت بانکی ها تکمیل شده و به تدریج در کانال صعودی قرار گیرند. همان طور که روز دوشنبه نیز بانک ها با حجم نسبتا بهتری معامله شدند. حتی اگر این گروه در کوتاه مدت، بازده بالایی برای سهامداران خود نداشته باشد، افت چندانی هم نخواهد داشت.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که "در این شرایط، انتخاب چه سهم هایی منطقی تر می باشد؟" عنوان کرد: واقعیت این است که تعادل بازار سرمایه از دست رفته و قواعد رفتاری معاملات همچون اعتقاد به بررسی و تحلیل صورت های مالی و اعتماد به اظهار نظر حسابرس رنگ باخته است. تصمیمات خلق الساعه هم به آشفتگی بازار دامن زده و افق سرمایه گذاران، کوتاه مدت شده و رفتارهای سفته بازانه جایگزین شده است. دلیل صف های خرید و فروش بی منطق و فشار فروش در پی یک عرضه اولیه، همین موضوع می باشد. تغییر این وضعیت در گرو تغییر رفتار سهامداران حقوقی و حقیقی و مسئولان سازمان بورس است. اگر حقوقی های بزرگ بازار و شرکت های سرمایه گذاری استراتژی درستی تعریف کنند و با کوچکترین نوسان بازار، تغییر استراتژی ندهند؛ انسجام به بازار باز خواهد گشت. البته در سایر بازارها از جمله بازار ارز و سکه و املاک نیز همین رکود و آشفتگی ملموس است. با این شرایط، چشم انداز بازار مثبت نیست و شاید بهترین انتخاب، سهم هایی باشد که بیشترین ریزش را داشته و در صورت ایجاد کمی رونق و تحرک در اقتصاد، امکان رشد سودآوری و تغییر روند را خواهند داشت. گروه بانکی و لیزینگ از همین دسته سهم ها می باشند.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24