Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

یکی از مهمترین مسایل حال حاضر که اجازه رشد ارزش معاملات و ورود نقدینگی را به بورس نمی دهد ، سود بالای بدون ریسک بانک ها است .

 صنایع پیشرو سال ٩۶ را بشناسید!

یکی از مهمترین مسایل حال حاضر که اجازه رشد ارزش معاملات و ورود نقدینگی را به بورس نمی دهد ، سود بالای بدون ریسک بانک ها است . عدم جذب سرمایه گذاران جدید و دل زدگی قدیمی ها سبب شده در ماه های گذشته ارزش معاملات به زحمت به 150 تا 160 میلیارد تومان برسد .
در خصوص وضعیت بانک ها مهدی سنایی فرد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس24 بیان کرد: زیانی که به سهامداران بانک ها تحمیل شده، در کوتاه مدت جبران نخواهد شد؛ اما با توجه به ذخایر اخذ شده جدید بانک ها، در بلندمدت بانک ها به سبب شفافیت بیشتر احتمالا اوضاع مناسب تری خواهند داشت. هر چند یکی از مشکلات بانک ها، نرخ سود سپرده بالا می باشد؛ ولی در صورت کاهش نرخ سود سپرده ها، بانک ها با ریسک خروج سپرده از بانک مواجه خواهند بود.
سودی که به سپرده های بانکی پرداخت می شود، سود کاغذی است. نیاز به جذب سپرده برای برای ایفای تعهدات برخی بانک ها، مانع از کاهش نرخ سود بانکی بوده است. تعادل در سیستم بانکی و نرخ سود، احتمالا تورم به دنبال داشته باشد. تامین مالی ارزان قیمت تر از خارج از کشور، می توانست به رفع بحران بانک ها کمک کند؛ اما فعلا جذب سرمایه گذار خارجی با موانعی همراه است و بعید است در کوتاه‌مدت، توفیقی حاصل شود.

شفافیت در سیستم بانکی با اعمال استانداردهای جدید، اقدام مثبتی بود؛ اما اجرای یکباره این استانداردها به سهامداران بانک ها فشار سنگینی وارد نمود.
سنایی فرد در ادامه اظهار داشت: با توجه به اینکه بیمه ها نیز ملزم به ارائه گزارشات بر مبنای استانداردهای IFRS شده اند، احتمالا در گروه بیمه هم با مشکلاتی روبرو خواهیم شد. در این شرایط، سرمایه گذاری در گروه بانکی و بیمه ای چندان منطقی به نظر نمی رسد.
به دلیل احتمال افزایش نرخ ارز در سال آینده، صنایع صادرات محور خصوصا معدنی و پتروشیمی، گزینه های مناسب تری برای سرمایه گذاری خواهند بود. بودجه های این گروه نسبتا محتاطانه تدوین شده که همین نکته نیز، مزیت محسوب می گردد.
سیاست های انقباضی دولت برای کنترل و مهار نرخ ارز و پرداخت سود بانکی بالا، احتمالا پس از انتخابات تغییر خواهد نمود. این سیاست نمی تواند تداوم داشته باشد و کمی تورم در نرخ ارز و سایر مولفه های بازار، محتمل می باشد. بنابراین بهتر است سرمایه گذاری در سهم هایی صورت گیرد که تورم احتمالی، موجب رشد درآمدشان گردد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی و خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24