Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در شرایط کنونی ، گشایش در بازار مسکن می تواند رکود حاصل در بسیاری از بخش ها و صنایع را به شکل واقعی برطرف کند .

 نگاهی به وضعیت نمادهای انبوه ساز

در شرایط کنونی ، گشایش در بازار مسکن می تواند رکود حاصل در بسیاری از بخش ها و صنایع را به شکل واقعی برطرف کند . اما اینکه تا چه زمانی مشکل رکود شدید در بازار مسکن باقی خواهد ماند سوالی است که پاسخ به آن ساده نخواهد بود .
در همین خصوص محمد نخعی کارشناس ارشد سرمایه گذاری شرکت بین المللی توسعه ساختمان در گفتگو با بورس24 بیان کرد: به طور سنتی هر ساله حجم معاملات مسکن در اسفندماه کمی افزایش می یابد و این روند، امسال هم تکرار شده است. تحرک حجم معاملات مسکن در روزهای اخیر تفاوت چندانی با سنوات قبل ندارد و نمی توان از آن به عنوان "رونق" یاد کرد. با توجه به اینکه تقاضای سوداگرانه در بازار مسکن کمرنگ شده و خریداران بازار، مصرف کنندگان واقعی هستند، قیمت فروش مسکن رشدی نکرده است.
بازار مسکن، با دو رویداد مواجه است. نخست آنکه نقدینگی تسهیلات خرید مسکن این روزها وارد بازار شده و برای افرادی که با کمک این تسهیلات، درصدد خرید یا تعویض مسکن هستند، فرصت مناسبی ایجاد شده است. سقف این نقدینگی 110 میلیون تومان می باشد و این مبلغ، تنها بخشی از هزینه خرید مسکن را پوشش خواهد داد. ضمن اینکه استفاده کنندگان تسهیلات، مصرف کنندگان واقعی هستند. بنابراین بابت این موضوع، نباید انتظار جهش در بازار مسکن را داشت و تسهیلات، فقط به گرم شدن بازار مسکن و افزایش حجم معاملات مسکن در مناطق متوسط و با متراژ کمتر از 100 متر خواهد انجامید. با توجه به ساختار سنی جمعیت کشور، و میزان تسهیلات خرید مسکن تقاضا برای خرید املاک 60 الی 100 متری با قیمت متوسط بیشتر است. واحدهای مسکونی لوکس با کمترین تقاضای خرید و کمترین شانس برای معامله مواجه اند.
رویداد بعدی، انتخابات ریاست جمهوری داخلی است. با توجه به نامشخص بودن نتیجه انتخابات و ابهام در برنامه های آتی دولت، آینده بازار مسکن هم چندان شفاف نمی باشد. به نظر می رسد بازار مسکن تا زمان برگزاری انتخابات با تحرک خاصی همراه نباشد. پس از آن، در صورت روی کار آمدن مجدد دولت فعلی، بازار مسکن همپای نرخ تورم جای رشد خواهد داشت. اما در صورت تغییر دولت، احتمالا شاهد تورم در اقتصاد و همچنین بخش مسکن خواهیم بود.
این فعال حوزه مسکن در خاتمه افزود: تا زمان انتخابات، تحرکی در بازار مسکن متصور نیستم. برای سال آینده هم اگر شرایط اقتصادی به همین حالت باشد، اتفاق خاصی نخواهد افتاد. از سوی دیگر بودجه سال 96، نشانی از رونق ندارد.
بخش های مختلف اقتصاد بهم گره خورده و مشکلات چرخه معیوب اقتصادی، همچون لنگری مانع از تحرک بخش های مختلف اقتصادی می باشد. بانک مرکزی هم به سیستم بانکی برای واگذاری اموال غیر مولد فشار وارد می کند. بنابراین به محض کمی تحرک در بخش مسکن، احتمالا بانک ها اقدام به عرضه املاک در بخش وسیع خواهند نمود.
با در نظر گرفتن کلیه شرایط، برای بازار مسکن، فعلا رشد چندانی متصور نیستم.
شرکت های ساختمانی که در پرتفوی خود املاک با قیمت و متراژ متوسط داشته باشند، اقبال بیشتری برای فروش پروژه های خود خواهند داشت. ضمن اینکه در حال حاضر، شرکت های ساختمانی تسهیلات قدیمی خود را به تسهیلات ارزان قیمت تر تبدیل کرده اند و همین موضوع، سبب شده علاوه بر کاهش هزینه های مالی شرکت ها، در هنگام فروش واحدها نیز با خریداران تعامل بیشتری صورت گیرد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی و خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24