Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در حالی فردا معامله بلوک ۴٩.٨ درصدی شرکت سرمایه گذاری ملی ایران باید با ایفای تعهدات خریدار در بورس قطعی شود که به دلیل حواشی انجام این معامله و عدم حضور خریداران به دلیل تغییرات پی در پی شرایط معامله در روزهای گذشته احتمال ابطال این معامله و برگزاری مزایده ای مجدد مطرح شده بود،اما حالا یک مقام مسئول در بانک تجارت نسبت به معامله «ونیکی» شفاف سازی کرده و احتمال ابطال را رد کرده است...

شفاف سازی بانک تجارت درباره معامله «ونیکی» / همه تشریفات قانونی رعایت شده ، دوست نداریم این معامله باطل شود...

بورس24 :سه میلیاردو 486ملیون و 129هزار و 904سهم«ونیکی» (معادل 49.8درصد) از سهام شرکت سرمایه گذاری ملی ایران به ارزش ارزش 14826میلیارد ریال به یک شرکت با مسئولیت محدود تحت عنوان «توسعه معادن جنوب» فروخته شده است.این معامله فردا با پرداخت تعهدات خریدار قطعی می شود و در واقع اداره برخی کرسی های هیات مدیره 40شرکت بورسی به این شرکت معدنی واگذار می شود.

قبل از انجام معامله بلوکی ، شرکت های سرمایه گذاری غدیر، «شستا»، سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران، سرمایه گذاری دانایان پارس ، صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیما، گروه کروز و یکی از زیر مجموعه های بانک ملی در لیست خریداران بلوک بودند که ظاهرا تایید صلاحیت شدند تا رقابت مهیجی را رقم بزنند. اما تنها یک خریدار دستور خرید را در سامانه معاملات وارد کرد و بدون حضور سایر خریدران معامله به نفع یک شرکت رقم خورد.

اما امیر مسعود رزازان معاون مالی و پشتیبانی بانک تجارت صحت انجام این معامله را تائید می کند و به بورس24 می گوید: این که می گویند بانک تجارت دوست داشته یک خریدار خاص برنده این معامله باشد به واقع این گونه نبوده است. کما این که پیش از این گفته می شد بانک تجارت در صدد است که کروز معامله را برنده شود که انصافا اینگونه نبود و اصلا قطعه سازی کروز در این معامله شرکت نکرد. اتفاقا بانک تجارت دوست داشت برای فروش این بلوک رقابت شود و در رقابت قیمت گذاری گردد ولی متاسفانه به دلایل مختلف این اتفاق رخ نداد.

این در حالی است که یازدهم اسفند ماه جاری طی اطلاعیه ای رسمی شرایط معامله عمده بلوک مدیریتی «ونیکی» توسط بانک تجارت تغییر کرد. بانک تجارت میزان وثایق ملکی ، سهام و ضمانتنامه شرکت در این معامله را از 500به 250میلیارد تومان کاهش داده بود و به جای آن 250میلیارد تومان سفته خریدار مورد پذیرش قرار می گرفت. اطلاعیه مذکور که به تایید مدیرت عملیات بازار نقد شرکت بورس رسیده بود که روز پنج شنبه 12اسفند ماه از روی سایت بورس حذف شد.این اتفاق به نظر کاملا عجیب در حالی رخ داد که براساس بند 38آئین نامه شرایط معامله عمده در بورس ، هرگونه تغییر در شرایط معامله در چنین فاصله زمانی به منزله انصراف فروشنده تلقی می شود ، حال آن که عرضه سهم عملا در روز مقرر (شنبه 14 اسفند) انجام شد.

رزازان در خصوص دلایل تغییر شرایط معامله از سامانه بورس و حذف اطلاعیه اولیه طی 48ساعت قبل از انجام معامله توضیح داد: اتفاقا با هماهنگی خود بورس و راهنمایی دوستان شرایط معامله را تغییر دادیم،چرا که انتظار داشتیم وقتی شرایط جدیدی اعلام می شود، رقابت هم بیشتر خواهد شد . همه خریداران بالقوه طی تماس با ما گفتند که شرایط سخت است و نمی توانیم در این معامله شرکت نماییم و برای این که شرایط را تسهیل نماییم با خود شرکت بورس هم هماهنگی کردیم و شرکت بورس تسهیل معامله از سوی بانک تجارت را بلامانع دانست.

به گفته وی، این موضوع شائبه علاقه بانک تجارت برای خرید سهام سرمایه گذاری ملی توسط خریدار فعلی را نقض می کند،چرا که اگر ما دوست داشتیم شرایط معامله را تسهیل نمی کردیم. معمولا فروشندگان شرایط را در ابتدا آسان و سپس سخت می کنند؛ ولی ما شرایط را برای خرید همه آسان کردیم.

وی افزود: دوستان در ادامه کار از بورس با ما تماس گرفتند که این تغییرات ، با برخی قوانین بورس مغایرت دارد و باید شرایط جدید حدف گردد. ما چیزی را نمی توانیم در سامانه کدال یا بورس بگذاریم و یا حدف کنیم. ولی در مورد حذف از سوی شرکت بورس ای شائبه وجود داشته که ممکن است برخی با قیمت پایین تر حضور یابند و اگر شخصی با قیمت بالاتر وارد معامله شد، ممکن است معامله را لغو کند، درنتیجه شرایط به حالت اول برگردانده شد و عملا معامله با همان شرایط اولیه انجام شده است.

معاون مالی بانک تجارت با بیان این که بانک تجارت در معامله ونیکی کاملا شفاف عمل کرده است،گفت: بنده از ابطال معامله اطلاعی ندارم و امیدوارم معامله ابطال نشود، ولی به هر حال با مشورت شرکت بورس به شرایط اولیه برگشته ایم. مدارک و مستندات حاکی از این است که شفاف عمل کرده ایم و مهمتر از آن این است که هیچ نیتی در پس تصمیمات بانک تجارت جز معامله ای شفاف نبوده است و تمامی مسایل در خصوص توافق خرید با کروز یا توسعه معادن جنوب مردود است.

وی در خصوص تائید اهلیت خریدار نیز گفت: سازمان بورس نسبت به تمام مدارک طرف خریدار را تاییدیه داده است و از طرف ما نیز مشکلی وجود ندارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24