Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در آخرین روزهای سال مالکیت شرکت استراتژیک سرمایه گذاری ملی ایران که در هیات مدیره ۴٠ شرکت نفوذ دارد به شرکت توسعه معادن جنوب واگذار شد.در پی این واگذاری علیرضا عسکری مارانی مدیر قدیمی این شرکت اعلام بازنشستگی کرده است،اما حالا چه سرنوشتی در انتظار «ونیکی» است...!؟

بررسی آخرین تحولات در قدیمی ترین شرکت سرمایه گذاری / کلید «ونیکی» به چه کسی سپرده می شود؟؟

بورس24 :هیئت مدیره جدید چه کسی را کاندید مدیریت قدیمی ترین شرکت سرمایه گذاری ایران خواهد کرد؟ پس از تشکیل مجمع عادی سالانه و انتخاب اعضای هیئت مدیره جدید، به دلیل تغییر سهامداری در «ونیکی» که آگهی آن سهامداران را برای٢٨ فروردین ماه فراخوانده است، هیئت مدیره جدید «ونیکی» رسما در شرکت مستقر خواهند شد و در خصوص مدیرعامل این شرکت تصمیم گیری می کنند گزینه احتمالی بر اساس شایعات ....

تغییر هیئت مدیره «ونیکی» ٢٨ فروردین کلید می خورد....

«ونیکی» خبر ساز به زودی تشکیل مجمع عادی سالانه خواهد داشت . آن هم با یک تفاوت که این بار و در مجمع پایان سال این شرکت علیرضا عسگری مارانی پس از 10 سال از این شرکت سرمایه گذاری خداحافظی خواهد کرد و کرسی ریاست قدیمی ترین شرکت سرمایه گذاری ایران را به شخص دیگری خواهد داد.براساس اطلاعات مندرج در سایت رسمی «ونیکی» ؛ شرکت سرمایه گذاری ملی ایران (سما) به عنوان اولین شرکت سرمایه گذاری با هدف اصلی تجهیز پس اندازها و سرمایه های اندک و هدایت آن ها به بخش ها و واحدهای تولیدی به منظور ایجاد امکانات لازم در زمینه مشارکت عموم مردم در فعالیت های تولیدی در هشتم آبان ماه سال 1354 با سرمایه ده میلیارد ریال تأسیس گردید.

در بیستم اسفند ماه 1354 نام شرکت در فهرست شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفت. این شرکت طی چهل و دو سال فعالیت مستمر در بازار سرمایه، اخیرا با تغییرات سهامداری ای روبرو بود که شرایط این واگذاری از سوی فروشنده بلوک «ونیکی» حساسیت هایی را ایجاد کرد و بانک تجارت جای خود را به یک شرکت با مسئولیت محدود داد!

دیگر اتفاقی که باز هم منجر به ایجاد شائبه شد، تغییرات مدیریتی در شرکت سرمایه گذاری ایرانیان سهامی خاص وابسته به بانک تجارت درست یک روز پس از معامله «ونیکی» بود، اتفاقی که باز هم لایه های ناپیدایی داشت و با اما و اگرهایی همراه بود.

مسئولیت ٤٠ شرکت در اختیار یک شرکت مسئولیت محدود!!!

اکنون پس از تغییرات سهامداری در «ونیکی» یک شرکت با مسئولیت محدود در حدود ٤٠ شرکت بورسی صاحب نفوذ خواهد شد!

تغییرات گاه و بی گاه در شرایط معامله منجر شد تا پیش بینی های صورت گرفته در خصوص تغییرات سهامداری «ونیکی» محقق نشود و این بلوک استراتژیک بدون حتی ١ ریال رقابت با قیمت پایه و در ٥ قسط واگذار شود.

بلوک 49.8 درصدی این شرکت سرمایه گذاری پس از اتفاقات مختلف، بدون رقیب به یک شرکت با مسئولیت محدود به نام «توسعه معادن جنوب» رسید و این شرکت پس از بانک تجارت عملا میراث دار هیئت مدیره حدود 40 شرکت بورسی شد.

سناریوی معامله «ونیکی» ....

معامله سرمایه گذاری ملی ایران در نوع خود خاص بوده است چرا که بانک تجارت در شرایط واگذاری آن اعلام کرده بود که علاوه بر وثیقه کردن بلوک مزبور به مدت 5 سال تا زمان اتمام اقساط آن ، نیاز است500 میلیارد تومان وثیقه اعم از ملک، سهام و سپرده بانکی برای انجام این معامله در اختیار بانک قرار گیرد که سنگین بودن همین وثایق عملا شرایط ورود به معامله را برای خریداران بالقوه دشوار کرده بود. ضمن این که به طور عرفی معمولا در بورس همان سهام واگذار شده به عنوان وثیقه نزد فروشنده قرار می گیرد و تعریف وثایق اضافی هر چند مجاز ولی معمول نیست.خریدار این بلوک می بایست علاوه بر پرداخت 210 میلیارد تومان پیش پرداخت در قالب وجه نقد و سهام شرکت های برتر بورس، طی پنج سال به طور سالیانه 253 میلیارد تومان را به بانک تجارت پرداخت کند.

اما از سوی دیگر، امتیازی برای خریدار در نظر گرفته شده بود از آن حیث که خریدار به محض قطعیت معامله، قادر به دریافت سود سهام پرداخت نشده بانک تجارت از سال های گذشته بود. در حال حاضر در حساب های سرمایه گذاری ملی ایران موسوم به "ونیکی" 153 میلیارد تومان سود پرداختنی به بانک تجارت وجود دارد که پس از انجام این معامله خریدار با پرداخت 105 میلیارد تومان به عنوان وجه نقد و 105 میلیارد تومان در قالب سهام شرکت های بزرگ، صاحب 153 میلیارد تومان سود سهام بانک تجارت می شد و در ازای آن سود مزبور را به صورت اقساطی ظرف دو و نیم سال به بانک تجارت پرداخت می کرد.

تغییر شرایط تا دقیقه ٩٠....

در شامگاه روز چهارشنبه 11 اسفند ماه اطلاعیه ای روی سایت رسمی بورس قرار گرفت که بر مبنای آن بانک تجارت، میزان وثایق ملکی، سهام و ضماتنامه را از 500 به 250 میلیارد تومان کاهش داده بود و به جای آن 250 میلیارد تومان سفته از خریدار مورد پذیرش قرار می گرفت. اطلاعیه مزبور که به تایید مدیریت عملیات بازار نقد شرکت بورس رسیده بود، روز بعد از روی سایت رسمی بورس محو شد تا با سخت شدن دوباره امکان رقابت برای خریداران به دلیل لزوم تودیع وثایق سنگین، ماجرای این واگذاری ابعاد پیچیده ای به خود بگیرد. نکته جالب این که محو اطلاعیه آن هم 48 ساعت قبل از معامله بدون درج اطلاعیه جدید و تکذیب اطلاعات قبلی صورت پذیرفت. علاوه بر این، نکته مهم تر این است که بر اساس بند 38 آیین نامه شرایط معامله عمده در بورس، هر گونه تغییر شرایط معامله در چنین فاصله زمانی از معامله به منزله انصراف فروشنده تلقی می شود، حال آن که عرضه سهم عملا در روز مقرر انجام شد. سرمایه گذاری ملی ایران در شرکت های مختلفی کرسی هیات مدیره دارد و به عنوان فعال سهامداری و حافظ حقوق سهامداران خرد و اقلیت به شمار می رود که البته تمام این اتفاقات از سوی فروشنده یعنی بانک تجارت صورت گرفت تا مالک شرکت توسعه معادن جنوب که مالک 3.3 درصد بانک تجارت ، 76 و 72 درصد معادن بافق و آلومینیوم المهدی، 13 درصد باما ، 38 درصد فاریاب و نیروگاه 1000 مگاواتی فارس و .... است این بار از طریق شرکت «توسعه معادن جنوب» مالک قریب به 50 درصد از استراتژیک ترین شرکت های سرمایه گذاری کشور شود.

استراحت مطلق در دستور کار مارانی...

علیرضا عسگری مارانی دو دوره مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ملی ایران بوده است، دهه 70 و دهه 80 تا کنون که به زودی جای خود را به شخص دیگری خواهد داد و به گفته خود پس از این تغییرات خود را مهیای استراحت پس از سال ها فعالیت در بورس خواهد کرد.

گزینه احتمالی مدیریت «ونیکی» کیست؟؟

شایعات متعددی پیرامون این موضوع مطرح شده است و البته مدیر عامل فعلی «ونیکی» اعلام کرده است که مدیر عامل بعدی صرفا پس از برگزاری مجمع و مشخص شدن هیئت مدیره جدید مشخص خواهد شد و در این خصوص نظری ندارد اما هیچ یک از گمانه زنی ها را نیز تایید و تکذیب نکرده است، شایعات و خبرهای مختلف حکایت از آن دارد که محتمل ترین گزینه به عنوان دهمین مدیر عامل «ونیکی» ، یکی از مدیران فعلی شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران است.

مدیران عامل «ونیکی» از بدو تاسیس تاکنون

خسرو شهابی

5813-5413

سید محمد علوی

-13615813

ضیاالدین مدرسی قوامی

6313-6113

احمد میر مطهری

6613-6313

تجلی زاده

6813-6613

علیرضا عسگری مارانی

7213-6813

جمشیدی

8313-7213

غلامرضا اسلامی بیدگلی

1386-8413

علیرضا عسگری مارانی

1396-1386

؟؟

؟؟

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24