Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

​صنعت سیمان روز گذشته مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفته بود و اکثر نمادهای این صنعت صف خرید داشتند.

پشت پرده رونق سهام سیمانی

صف خرید سیمانی ها در حالی بود که این صنعت چند سالی است وارد رکود شده و شرکت های فعال در صنعت، با مشکلات زیادی مواجه هستند. عمده این شرکت ها در سال های اخیر با کاهش فروش مواجه شده اند اما با توجه به طولانی شدن مدت رکود صنعت سیمان، حالا همه منتظر شروع دوره رونق این صنعت هستند؛ دوره ای که شاید با توجه به صف خرید روز گذشته سیمانی ها، چندان دور هم نباشد.

علی محمد بد مدیرعامل هلدینگ سیمانی شرکت سرمایه گذاری غدیر در گفتگو با خبرنگار بورس24 درباره مهمترین علت اختلاف قیمت بین سیمان صادراتی و فروش داخلی گفت: رقابت های ناسالم و مخرب بین تولیدکننده ها برای افزایش فروش صادراتی عمده ترین دلیل کاهش قیمت سیمان صادراتی و فروش داخلی است. اگر بین تولیدکننده ها تفاهم بیشتری در خصوص فروش صادراتی وجود داشته باشد شاهد وضعیت مناسبتری در خصوص وضعیت فروش سیمان خواهیم بود اما متاسفانه تولیدکنند ها بجای اینکه با هم هماهنگی داشته باشند دست به رقابت منفی می زنند که موجب افت نرخ سیمان صادراتی نسبت به قیمت سیمان داخلی شده است.

وی درباره میزان اختلاف قیمت سیمان صادراتی و فروش داخلی گفت: تفاوت قیمت ها بستگی زیادی به این مساله دارد که شرکت های تولیدکننده ای که فروش صادراتی انجام می دهند کرایه حمل بدهند یا خیر. با توجه به اینکه تولیدکننده هایی که در مرکز کشور قرار دارند باید برای صاردات محصولات خود کرایه حمل بیشتری را پرداخت نمایند فروش صادراتی با قیمت های بالاتری دارند اما تولیدکننده هایی که به مرز نزدیکترند با توجه به اینکه کرایه حمل کمتری را متحمل می شوند موفق به فروش محصولات خود با قیمت های کمتری هستند و در نتیجه در رقابت فروش صادراتی از موفقیت بیشتری برخوردارند.

این کارشناس سیمان افزود: در حال حاضر فروش صارداتی محصولات سیمانی بیشتر توسط واسطه ها انجام می شود که خود این مساله عامل مهم دیگری برای تفاوت قیمت ها محسوب می شود.

بد در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا رفع تحریم ها تاثیری بر فروش صادراتی شرکت های تولیدکننده سیمان داشته یا خیر، گفت: در حال حاضر تاثیر قابل ملاحظه ای نداشته است. علت اصلی این مساله نیز وضعیت نامطلوب بانک هاست که با شرایط فعلی آمادگی لازم را جهت همکاری با تولیدکننده ها برای افزایش فروش صادراتی ندارند. زیرا با شرایط فعلی شرکت های خارجی تمایل و اعتماد چندانی برای همکاری با بانک های داخلی از خود نشان نمی دهند.

وی درباره عرضه سیمان در بورس کالا گفت: در شرایط کنونی موضوع اصلی عرضه سیمان نیست. موضوع مهمتری که باید توجه بیشتری را به آن مبذول داشت تنظیم بازار است. همواره در همه بازارهای دنیا عرضه بیشتر از تقاضاست اما آنچه که می تواند نظم بیشتری به بازار بدهد تنظیم بازار به وسیله تعیین قیمت هاست. متاسفانه در کشور ما تولیدکننده ها برای اینکه سهم بیشتری را از بازار صادرات کسب نمایند با یکدیگر رقبت ناسالمی را جهت کاهش قیمت ها در پیش گرفته اند. اگر تولیدکننده ها بر سر قیمت ها به توافق برسند و با هم هماهنگ باشند می توان به بهبود وضعیت فروش سیمان امیدوار بود.

این کارشناس سیمانی با اشاره به جلسه اخیر انجمن صنفی سیمان تاکید کرد: در اسفند ماه جلسه ای بین انجمن صنفی سیمان و تولیدکننده های سیمانی برگزار شد که بر مبنای تصمیمات و توافقات انجام شده قرار شد شرکت های سیمانی تولیدات خود را کاهش داده و قیمت ها را افزایش دهند تا بتوانند به شرایط مطلوبتری دست یابند. اگر این توافقات عملی شود از این پس شاهد وضعیت بهتری در این گروه خواهیم بود.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار بورس24 که کدام شرکت های سیمانی شرایط مطلوبتری دارند، گفت: در حال حاضر آن دسته از سیمانی هایی که در موقعیت جغرافیایی خود دارای رقبای کمتری هستند وضعیت فروش بهتری را تجربه می کنند. به طور مثال شرکت های سیمان خاش، هرمزگان و کرمان که در منطقه رقیبی ندارند و در گذشته نیز از شرایط فروش بهتری برخوردار بودند در حال حاضر نیز وضعیت مطلوبتری را نسبت به سایر شرکت های صنعت سیمانی دارند و فروش محصولات خود را با نرخ هایی بالاتر از سایر شرکت ها انجام می دهند.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24