Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

رییس اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در پاسخ به این پرسش خبرنگار بورس ٢۴ که آیا با تغییراتی که مقرر شده ریسک سرمایه گذاران افزایش خواهد یافت،ابراز داشت: به طور کلی این گونه نیست که با تغییر صندوق های تنها با درآمد ثابت به صندوق های با درآمد ثابت ریسک سرمایه گذاران افزایش یابد. در واقع کارکرد صندوق ها تغییری نخواهد یافت و تنوع آن ها افزایش می یابد. میزان ریسک آن ها نیز به نحوه مدیریت صندوق ها بستگی دارد...

مجوز چه صندوق هایی امسال تمدید نمی شود؟؟

بورس24 :صندوق های سرمایه گذاری نهادهایی هستند که منابع مالی مردم را جمع آوری و در سبد متنوعی سرمایه گذاری می کنند. مجموع سرمایه های جمع آوری شده در صندوق ها به واحد های سرمایه گذاری به ارزش اسمی یک میلیون ریالی تقسیم می شود و هر سرمایه گذار نسبت به آورده خود مالک واحدهای سرمایه گذاری می شود.

در حال حاضر صندوق هایی که در کشور ما فعالیت می کنند در گروه های در سهام، درآمد ثابت و‌ مختلط دسته بندی شده اند. از حدود یکسال گذشته نوع جدیدی از صندوق های درآمد ثابت تشکیل شده به نام صندوق های تنها با درآمد ثابت که بر اساس تصمیمات اخیر مقرر شده پس از اتمام سررسیدشان تمدید نشده و به شکل صندوق های درآمد ثابت تغییر یابند.

این صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت وجوه خود را فقط در اوراق بهادار با درآمد ثابت شامل اوراق مشارکت،‌ اوراق اجاره، اوراق بهادار رهنی و گواهی سپرده منتشر شده توسط بانک ها و موسسات مالی دارای مجوز از سوی بانک مرکزی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کنند.

محمد رضا معتمد رییس اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس درباره خاستگاه و فلسفه به وجود آمدن صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به بورس24 گفت: در واقع صندوق ها بر اساس نیازهای بازار پدید می آیند. علاوه بر احساس نیاز بازار تفاوت در نوع این صندوق ها عامل مهم دیگری در به وجود آمدن آن ها بود. با توجه به این که این صندوق ها تجربه اول هستند مانند بسیاری از تجارب دیگر در گذر زمان به بلوغ خود می رسند.

وی درباره بحث عدم تمدید مجوز صندوق های تنها با درآمد ثابت افزود:پس از اتمام مدت زمان فعالیت صندوق های تنها با درآمد ثابت دیگر مجوز آن ها تمدید نخواهند شد اما دیگر صندوق های با درآمد ثابت به کار خود ادامه خواهند داد. ساختار این صندوق ها به گونه ای تغییر خواهد یافت که علاوه بر اوراق با درآمد ثابت می توانند بخشی از دارایی خود را به سهام اختصاص دهند. در این نوع تنوع صندوق ها بیشتر خواهد شد که می تواند از جهاتی برای سرمایه گذاران مفید واقع شود.

رییس اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در پاسخ به این پرسش خبرنگار بورس24 که آیا با تغییراتی که مقرر شده ریسک سرمایه گذاران افزایش خواهد یافت،ابراز داشت: به طور کلی این گونه نیست که با تغییر صندوق های تنها با درآمد ثابت به صندوق های با درآمد ثابت ریسک سرمایه گذاران افزایش یابد. در واقع کارکرد صندوق ها تغییری نخواهد یافت و تنوع آن ها افزایش می یابد. میزان ریسک آن ها نیز به نحوه مدیریت صندوق ها بستگی دارد.

اوراق نیز ریسک دارند

این مقام نظارتی تصریح کرد: باید توجه داشت که ریسک در اوراق نیز وجود دارد. به طور مثال ممکن است اوراق نرخ بازدهی بالاتری را بدهد اما در سررسید وصول نشود. میزان ریسک صندوق هایی که در آن ها علاوه بر اوراق با درآمد ثابت سهام نیز معامله می شود به گروه سرمایه گذاری و مدیران صندوق بستگی دارد. افزون بر این باید به این نکته نیز توجه داشت که در برخی موارد سهام نسبت به اوراق بازدهی بالاتری دارند که می تواند منفعت بیشتری را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.

بانک ها مدیران ثبت صندوق ها هستند

در پایان از وی پرسیدیم که آیا در حال حاضر مشتری اصلی صندوق های تنها با درآمد ثابت بانک ها هستند یا خیر؟ وی در پاسخ گفت: در واقع مشتری اصلی این صندوق ها افرادی هستند که واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها را خریداری کرده باشند. با توجه به این که حجم عمده این واحدها از طریق بانک ها خریداری می شود و درخواست کنندگان برای خرید می بایست به بانک ها مراجعه نمایند بنابراین شاید این طور به نظر آمده باشد که مشتری اصلی این صندوق ها بانک ها هستند.

ردیفلیست صندوق های تنها با درامد ثابت
1سرمایه گذاری مشترک گنجینه الماس پایدار
2آتیه نوین
3آرمان کارآفرین
4آینده آشنا ایرانیان
5ارزش آفرین گلرنگ
6ارزش آفرینان دی
7اعتماد ملل
8افق کارگزاری بانک خاورمیانه
9امین آشنای ایرانیان
10امین انصار
11امین سامان
12امین یکم فردا
13اندوخته پایدار سپهر
14اندوخته توسعه صادرات آرمانی
15اندوخته ملت
16اندیشه زرین پاسارگاد
17اندیشه فردا
18پاداش سرمایه بهگزین
19پارند پایدار سپهر
20توس ایرانیان
21حامی
22درآمد ثابت کاریزما
23سرمایه گذاری اوج ملت
24صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت امید
25صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت امین ملت
26صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت کاردان
27صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری نیک اندیشان
28قابل معامله آرمان آتی کوثر
29قابل معامله اعتماد آفرین پارسیان
30قابل معامله با درآمد ثابت کیان
31گسترش فردای ایرانیان
32گنجینه امید ایرانیان
33لوتوس پارسیان
34مشترک سپهر تدبیرگران
35نگین رفاه
36نهال سرمایه ایرانیان
37نوین سامان
38نیکوکاری حافظ
39نیکوکاری درمان زنجیره امید
40نیکوکاری پرسپولیس
41نیکوکاری جایزه علمی فناوری پیامبر اعظم(ص)
42نیکوکاری دانشگاه الزهرا(س)
43نیکوکاری لوتوس رویان
44یکم ایرانیان
45کارآفرین

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24