Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

در حال حاضر سنگ آهن با ۵٠ درصد تخفیف در اختیار فولادسازان داخلی قرار می گیرد،از سال ها پیش واقعی شدن قیمت سنگ آهن در کشور محل مناقشه بوده اما با پیگیری های مکرر و با اعلام معاون معدنی وزیر صنعت مبنی بر این که دولت از قیمت گذاری کنار می رود،اینک راه برای واقعی شدن قیمت این ماده معدنی استراتژیک هموار شده است...

جزییات تولید تجاری شمش فولاد در چادرملو مشخص شد

بورس24 :شرکت چادرملو به اکتشاف و بهره برداری از معادن سنگ آهن و تولید کنسانتره از آن و تولید گندله، سنگ آهن و محصولات فولادی مشغول است. این شرکت با سرمایه فعلی 28،215 میلیارد ریال سود هر سهم سال مالی 96 را 236 ریال پیش بینی کرده که نسبت به بودجه 95 حدود 2 درصد افزایش را نشان می دهد. این در حالی است که بودجه 95 با 9 درصد افزایش سود نسبت به عملکرد واقعی 94 و برابر با 231 ریال در نظر گر فته شده است.

سهام کچاد در ماه های اخیر در محدوده قیمتی 1700 تا نزدیکی 2000 ریال نوسانات اندکی را در بازار سرمایه تجربه کرده است.

معرفی طرح های توسعه ای

هادی بشیری راد رییس بودجه و گزارشات شرکت صنعتی و معدنی چادرملو در گفت و گو با خبرنگار بورس24 در خصوص طرح های توسعه ای شرکت اظهار داشت: در حال حاضر شرکت چادرملو دارای 5 طرح مهم و اصلی می باشد. طرح فولاد، طرح توسعه و افزایش ظرفیت خط گندله، طرح تصفیه خانه اردکان، طرح نیروگاه و طرح نورد سرمد ابرکوه.

وی اذعان کرد: طرح فولاد که ایجاد کارخانه فولاد با ظرفیت یک میلیون تن می باشد در اواخر سال گذشته راه اندازی شده و اوایل سال جاری تولید آزمایشی آن به بهره برداری خواهد رسید. سپس در ماه های آتی 300 هزار تن تولید تجاری خواهد داشت.

وی درباره طرح توسعه و افزایش ظرفیت خط گندله گفت: این طرح که ظرفیت تولید گندله را از 3.4 میلیون تن به 4 میلیون تن خواهد رساند،در سال جاری اتمام و راه اندازی خواهد شد. پیشرفت فیزیکی این طرح تاکنون 74 درصد بوده که تا پایان سال جاری راه اندازی خواهد شد. از 600 هزار تن افزایش ظرفیت تولید پیش بینی شده 200 هزار تن در سال جاری عملی خواهد شد و مابقی در سال 97 به بهره برداری خواهد رسید.

بشیری راد در ادامه به طرح تصفیه خانه فاضلاب اردکان اشاره داشت و تصریح کرد: این طرح که انتقال آب به مجتمع چادرملو را بر عهده خواهد داشت تا کنون 96 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که امیدواریم تا پایان تیر ماه سال جاری به بهره برداری برسد.

رییس بودجه و گزارشات چادرملو درخصوص طرح نیروگاه گفت: این طرح شامل سه فاز بود. فاز اول در تیر ماه 93 راه اندازی شد. فاز دوم در شهریور ماه 93 و فاز سوم در اردیبهشت 95 به بهره برداری رسید که در حال حاضر نیز به وسیله این طرح برق وارد شبکه شده است.

وی با اشاره به اتمام پروژه نورد سرمد ابرکوه در سال گذشته افزود: پیش بینی تولید این محصول با توجه به بازار مصرف برای سال جاری 250 هزار تن در نظر گرفته شده و ظرفیت اصلی این طرح 500 هزار تن می باشد.

پروژه های در دست اقدام

در ادامه خبرنگار بورس24 از طرح های آتی چادرملو سوال کرد. بشیری راد توضیح داد که مهمترین طرح های توسعه ای سال 97 چادرملو شامل پروژه احیای مستقیم با ظرفیت 1،550،000 تن آهن اسفنجی و پروژه فولادسازی واحد ابرکوه با ظرفیت 600،000 تن فولاد می باشد. طرح احیای مستقیم هم تاکنون 76.5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در اسفند ماه کار فیزیکی آن به اتمام خواهد رسید. پیشرفت فیزیکی طرح فولادسازی نیز تاکنون 30 درصد بوده که امیدواریم تا پایان سال 97 به بهره برداری برسد.

وی درباره هزینه های این طرح ها گفت: شرکت چادرملو برای این طرح ها مبلغ 44 هزار و 553 میلیارد ریال سرمایه در نظر گرفته که تا پایان سال 95 مبلغ 37 هزار و 127 میلیارد ریال از این مبلغ هزینه شده است.

ظرفیت های تولیدی 96

بشیری راد صحبت هایش را با اشاره به ظرفیت های تولیدی چادرملو ادامه داد و ابراز داشت: شرکت چادرملو برای سال مالی 96 ظرفیت تولید کنسانتره را 9 میلیون و 500 هزار تن در نظر گرفته حال آن که شرکت در حال حاضر قدرت تولید 10.5 میلیون تن کنسانتره را دارا می باشد. ظرفیت پیش بینی شده برای تولید سنگ آهن دانه بندی شده که محصول فرعی چادرملو محسوب می شود 500 هزار تن است. علت کاهش برآورد ظرفیت تولیدی این محصول کشش بازار و مصرف کم آن در ایران می باشد. با توجه به این که در حال حاضر در انبارهای شرکت یک میلیون و 278 هزار تن سنگ آهن دانه بندی وجود دارد ظرفیت تولید این محصول را برای امسال 500 هزار تن در نظر گرفتیم. این در حالی است که توان تولیدی سنگ آهن دانه بندی شده شرکت چادرملو 1.2 تا 1.5 میلیون تن می باشد.

وی افزود: ظرفیت تولیدی پیش بینی شده گندله برای سال جاری 3.6 میلیون تن،‌ فولاد 300 هزار تن و نورد ابرکوه 250 هزار تن می باشد.

قیمت های جهانی سنگ آهن چه تاثیری بر شرکت چادرملو دارد؟

خبرنگار بورس24 در پایان از رییس بودجه و گزارشات چادرملو درباره تاثیر تغییرات قیمت جهانی سنگ آهن بر این شرکت سوال کرد. این مقام مسئول تاکید کرد: نوسانات قیمت جهانی سنگ آهن هیچ تاثیری بر قیمت محصولات صنعتی و معدنی چادرملو ندارد،بنابراین بر سودآوری شرکت نیز موثر واقع نخواهد شد. قیمت کنسانتره و گندله چادرملو همچنان تابعی از شمش فولاد خوزستان است و بودجه سال مالی 96 نیز با همین فرمول بسته شده است.

وی اذعان کرد: درباره ورود محصولات چادرملو به بورس کالا صحبت هایی شده که در صورت نهایی شدن اعلام خواهد شد. نحوه قیمت گذاری محصولات نیز پس از ورود به بورس کالا بر اساس قانون عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد.

شایان ذکر است،در حال حاضر سنگ آهن با 50 درصد تخفیف در اختیار فولادسازان داخلی قرار می گیرد،از سال ها پیش واقعی شدن قیمت سنگ آهن در کشور محل مناقشه بوده اما با پیگیری های مکرر و با اعلام معاون معدنی وزیر صنعت مبنی بر این که دولت از قیمت گذاری کنار می رود،اینک راه برای واقعی شدن قیمت این ماده معدنی استراتژیک هموار شده است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24