Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

درآمد حاصل از سرمایه گذاری شرکت پیش از کسورات ١۶٢٧۵ میلیارد ریال است که حدود ٩% از درآمد تاپیکو از محل این پالایشگاه و به میزان ١۵٠٠ میلیارد ریال تامین می شود. رسیدن به ٣٠٠ تومان برای هر سهم در سال مالی ٩۶ می تواند درآمد نقدی (DPS) حاصل از این شرکت را نیز افزایش دهد...

درآمدزایی تاپیکو از ستاره برجام

بورس24 : پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت 360 هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت می باشد که با بهره‌برداری کامل از این پالایشگاه روزانه 36 میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو 4 و 5 همچنین 14 میلیون لیتر گازوییل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه خواهد شد.

در نخستین فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو 4، چهار و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو4 ، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو 4 و یک میلیون و 300 هزار لیتر گاز مایع (ال ‎پی ‎جی) یورو 4 تولید می شود. لازم به ذکر است بنزین تولیدی این پالایشگاه عدد اکتان 95 و مطابق با استاندارد یورو 4 می باشد که بالاترین سطح کیفی بنزین در ایران و بسیاری از کشورهای جهان است. ورود این پالایشگاه به مدار تولید ایران را  از نظر تولید بنزین و گازوییل به خودکفایی می رساند و سطح بنزین تولیدی کشور روزانه به بیش از 100 میلیون لیتر می رسد.

 حال به گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، پالایشگاه ستاره خلیج فارس یکی از ذی نفعان برجام به شمار می رود. ارزش افزوده پالایشگاه‌های میعانات گازی بیشتر از پالایشگاه‌های نفتی است و از سوی دیگر، تولید بیش از 75 درصد بنزین و نفت گاز از خوراک پالایشگاه میعانات گازی از جمله توجیه‌های اقتصادی برای انجام این پروژه به شمار می رود. خودکفایی کشور در واردات بنزین و حرکت در راستای صادرات، ایجاد اشتغال و جلوگیری از خام فروشی و تبدیل به فرآورده های با ارزش تر، تبدیل ایران به قطب تولید و صادرات بنزین در حوزه خلیج فارس، ایجاد فرصت های ویژه اقتصادی در عرصه تجارت نفت و گاز منطقه و کمک به بهبود شاخص های محیط زیست و کنترل آلایندگی های صنعتی در ایران از جمله دستاوردهای اجرای این پروژه است.

شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، مالک 49 درصدی این ستاره پالایشگاهی، در آخرین بودجه اعلامی سودخالص سال مالی منتهی به 31 اردیبهشت 97 را 12593 میلیارد ریال اعلام کرده است. درآمد حاصل از سرمایه گذاری شرکت پیش از کسورات 16275 میلیارد ریال است که حدود 9% از درآمد تاپیکو از محل این پالایشگاه و به میزان 1500 میلیارد ریال تامین می شود. این بدان معناست که  رشد 2 برابری سود خالص 156 تومانی به ازای هر سهم برای ستاره خلیج فارس در سال مالی 95 و رسیدن به 300 تومان برای هر سهم در سال مالی 96 می تواند درآمد نقدی (DPS) حاصل از این شرکت را نیز افزایش دهد.  لازم به ذکر است که با توجه به برخورداری این پالایشگاه به جدیدترین تکنولوژی و تجهیزات تحت لیسانس شرکت های خارجی و در نتیجه هزینه های تولیدی پایین حاشیه سود بالایی را برای شرکت به ارمغان می آورد که نسبت به میانگین صنعت رقم قابل توجهی خواهد بود. با توجه به منظور کردن درآمد ناشی از راه اندازی این فاز از ستاره خلیج فارس در بودجه تاپیکو باید دید آیا در سال جدید شاهد رشد درآمدزایی این شرکت و افزایش عایدی تاپیکو از این محل خواهیم بود یا نه؟ بی شک رشد قیمت نفت به عنوان یک عامل موثر می تواند اثرات مثبتی بر بودجه ستاره خلیج فارس بگذارد.

منبع خبر: پایگاه تحلیلی-خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24