Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بانک رفاه به دلیل بدهی صندوق بازنشستگی فولاد ، ١۶ درصد از سهام وثیقه شده سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات را در بورس به حراج گذاشته است اما قیمت این بلوک که دارای ارزش یک کرسی در هیات مدیره است و خریدار آن مالک سود مجمع ١٣٩۵ هم می شود برابر با قیمت سهم در معاملات خرد تابلوی بورس است...

ارزان فروشی بانک رفاه در حراج بزرگترین هلدینگ معدنی بورس

بورس24 : بر اساس اطلاعیه سازمان بورس اوراق بهادار روز سه شنبه 19 اردیبهشت ماه 96 قرار است بلوک 16.1 درصدی از سهام سرمایه گذاری معادن و فلزات عرضه شود. این بلوک 4 میلیارد و 993 میلیون و 413 هزار و 904 سهمی از طرف بانک رفاه و به وکالت از موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد به فروش خواهد رسید.

قیمت پایه این بلوک 1274 ریال تعیین شده که قرار است به صورت یکجا و نقد یا اقساط 3 درصد نقد و مابقی طبق شرایط اعلامی مورد عرضه قرار گیرد.عرضه بلوکی 16.1 درصدی بزرگترین هلدینگ معدنی بورس از طریق کارگزاری بانک رفاه صورت خواهد گرفت.

ارزش این معامله با قیمت پایه تعیین شده بیش از 636 میلیارد تومان می باشد.

نرخ پایه این بلوک در حالی 1274 ریال معین شده که قیمت فعلی سهام «ومعادن» در بازار سرمایه حدود 1250 ریال است.از طرفی محاسبات نشان می دهد که NAV فعلی ومعادن حداقل 2150 ریال است.

بنابراین با توجه به موارد یاد شده و با در نظر گرفتن این مساله که خریدار این بلوک 16.1 درصدی در هیات مدیره این شرکت دارای کرسی مدیریتی خواهد شد، بنابراین به نظر می رسد این بلوک از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است.

در حال حاضر شرکت فولاد مبارکه با مالکیت 19.29 درصد و موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر با مالکیت 11.44 درصد از سهام «ومعادن» هر یک دارای یک کرسی در هیات مدیره این شرکت هستند. شرکت بانک پاسارگاد و سرمایه گذاری صباتامین نیز سهامداران بالای 5 درصدی «ومعادن» محسوب می شوند. سرمایه گذاری صدر تامین و شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور نیز از دیگر سهامداران «ومعادن» به شمار می روند.اما مدیریت این شرکت با صندوق فولاد است.

افزون بر اهمیت های گفته شده، با توجه به این که این عرضه بلوکی قبل از برگزاری مجمع آتی «ومعادن» که در تیر ماه برگزاری می شود، صورت می گیرد بنابراین سود نقدی مجمع نیز به خریدار این بلوک استراتژیک تعلق خواهد گرفت که این موضوع نیز به جذابیت های آن می افزاید.

از طرف دیگر، شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات با توجه به اینکه مالک شرکته ای بزرگی همچون گل گهر، چادرملو، گهر زمین، کابل شهید قندی و ... می باشد دارای ارزش بالایی است و از همه مهم تر این که قیمت بلوک مزبور تفاوتی با قیمت تابلو ندارد در حالی که دست کم سهمی که ارزش یک کرسی هیات مدیره را دارد باید 20 درصد بالاتر از قیمت تابلو ارزشگذاری می شد و این یعنی ارزان فروشی بانک رفاه در حراج بزرگترین هلیدنگ معدنی بورس.

به همین منظور با مالکان فعلی سهام «ومعادن» مصاحبه ای انجام دادیم تا ببینیم آیا برنامه ای برای خرید این بلوک با اهمیت دارند یا خیر.

امیرحسین نادری معاون اقتصادی مالی فولاد مبارکه در گفت و گو با خبرنگار بورس24 گفت: با توجه به این که این بلوک دارای ارزش زیادی است شرکت فولاد مبارکه در حال بررسی شرایط خرید آن می باشد. البته شرایط بازار به گونه ای نیست که قطعا بتوان گفت که قصد خرید آن را داریم. افزون بر این، خرید این بلوک نیاز به نقدینگی بالایی دارد که به نظر می رسد در توان شرکت نباشد.

در همین باره با حمید رضا بهزادی پور مدیر پورتفوی سرمایه گذاری امید صحبت کردیم. وی گفت: با وجود این که شرکت های گروه دارای طرح های توسعه ای و پروژه هایی هستند که نیاز به نقدینگی دارد اما شرایط خرید این بلوک در حال بررسی است.

عبد الله شیرمحمد پور مدیر عامل صباتامین نیز اعلام کرد که فعلا برنامه ای برای خرید این بلوک نداریم. اما ممکن است با مجموعه تامین در این خصوص مذاکراتی انجام بدهیم.

حال آن که گفته می شود جدی ترین خریدار این بلوک صندوق روستائیان و عشایر است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24