Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

حمید اعرابی ، مهدی ساسانی و حمید میر معینی پیش بینی کرده اند که پس از پیروزی محمد باقر قالیباف ، ابراهیم رئیسی و حسن روحانی بازار سهام چه واکنشی خواهد داشت و آیا تغییر محسوسی در شرایط اقتصادی رخ می دهد...

پیش بینی واکنش بورس به پیروزی قالیباف ، رئیسی و انتخاب مجدد روحانی

بورس24 : بازار سرمایه ایران خواسته یا ناخواسته تاثیر زیادی از سیاست و اتفاقات سیاسی کشور می گیرد. مسلما روی کار آمدن هر کدام از کاندیداهای ریاست جمهوری تاثیری بر اقتصاد و به تبع آن بازار سرمایه که جزئی از آن است، خواهد گذاشت.

هر چند اولویت اصلی دولت های قبلی بازار سرمایه نبوده اما تاثیر اقدامات دولت ها بر بازار سهام غیر قابل انکار است. سیاست های دولت و تیم اقتصادی آن می تواند تاثیر مستقیم بر روند بازار داشته باشد. البته که فعالیت سایر  اعضای کابینه نیز بی تاثیر نیست. نوسانات نرخ دلار در هر یک از دولت ها نیز از دیگر مواردی است که بر بازار سرمایه تاثیر می گذارد،چرا که صنایع و شرکت های زیادی هستند که به نرخ دلار وابسته اند و این سیاست های دولت است که مشخص کننده نرخ دلار در جامعه خواهد بود. بورس24 به بررسی وضعیت بازار سرمایه در صورت روی کار آمدن هر کدام از کاندیداها پرداخته است.

اگر رئیسی و قالیباف رئیس جمهور شوند؟

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس24 در این خصوص گفت: کاندیداهای ریاست جمهوری به سه دسته تقسیم می شوند. آقایان روحانی و جهانگیری در یک دسته هستند و چنانچه هر کدام رئیس جمهور شوند روند دولت یا تکمیل خواهد و یا ادامه خواهد یافت. از این رو اگر دلار را به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه بدانیم می توان گفت دلار نرخی کنترل شده و رشدی برابر با نرخ تورم خواهد داشت و از آنجایی نرخ تورم شیب ملایم و کمی خواهد داشت رشد بازار سرمایه نیز متعادل، ملایم و منطقی خواهد بود.

وی ادامه داد: دسته دوم شامل آقایان رئیسی و قالیباف است که با انتخاب ریاست جمهوری آن ها شاهد رشد جهشی در دلار خواهیم بود این رشد منجر به رشد تورم در جامعه و در نتیجه رشد بازار سرمایه در مقطعی از زمان خواهد شد. البته این رشد کاملا مقطعی و کاذب خواهد بود. چرا که در ادامه ارزش برابری پول کشور افت می کند. به بیان دیگر شاهد رشد کاذب قیمت ها مشابه سال 92 خواهیم بود. اما گروه سوم آقایان میرسلیم و هاشمی طبا، هستند که اگر چه شاید از نظر ایده حرف هایی برای گفتن داشته باشند ولی به نظر افرادی محافظه کار به نظر می رسند و تجریه نشان داده است این افراد از وجهه مردمی بالایی در جامعه برخوردار نیستند و بعید می دانم شانس بالایی در این دوره جهت انتخاب داشته باشند.

اگر روحانی بماند...؟

حمید میرمعینی از دیگر کارشناسان بازار سرمایه هم در این خصوص گفت: با توجه به ذهنیت و انتظاری که فعالان بازار سرمایه از کابینه ها دارند می توان آن را به دو بخش داخلی و بین المللی تقسیم کرد. با توجه به این موضوع چنانچه کابینه فعلی و میانه رو ها روی کار بیایند مطمئنا بازار واکنش منفی نشان نمی دهد و چنانچه واکنشی منفی هم باشد این حرکت منفی ادامه دار نخواهد بود. ادامه روند بازار به موضع گیری های کابینه بستگی دارد. ضمن این که با ادامه دار شدن دولت فعلی حرکت اقتصاد و بازار سرمایه به ترکیب هیئت وزیران مخصوصا کابینه اقتصادی باز خواهد گشت. اگر کابینه فعلی روی کار باشد همین روند ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: چنانچه تحول خاصی اتفاق نیفتد و سرمایه گذاری خاصی اتفاق نیفتد ما شاهد تحول خاصی نخواهیم بود. اگر برنامه ها و سیاست های دولت فعلی تغییر کند به علت امیدواری شاهد تغییرات در عرصه سرمایه گذاری ها خواهیم بود که در نتیجه آن بازار سرمایه رشد خواهد داشت. ضمن این که به تبع آن می توان شاهد رشد سرمایه گذاری ها در صنایع خواهیم بود.

میرمعینی افزود: چنانچه جبهه اصول گرایان روی کار بیایند، از آن جایی که به لحاظ داخلی پشتیبانی از این جبهه وجود دارد مدت زمانی رشد اقتصادی را خواهیم داشت اما از آن جایی که وجهه بین المللی این جبهه، وجهه مناسبی نیست دچار تنگناهای بیشتری خواهیم شد. به همین دلیل به نظر می رسد در میان مدت و بلند مدت اوضاع مناسبی به لحاظ اقتصادی نخواهیم داشت. بازار سرمایه نیز از آن بی تاثیر نخواهد بود.

روحانی ماندنی است...

از دیگر کارشناسان بازار سرمایه حمید اعرابی درباره این موضوع عنوان کرد: در این دوره رقابت بر سر دو گروه اصلی اصلاح طلب ها و اصول گرایان بوده و بنده رقابت اصلی را بین آقای روحانی و قالیباف می دانم،  روحانی به علت وضعیت اقتصادی فعلی چهره محبوبی بین عوام جامعه نیست و طرفدارانش به علت وعده های پس از برگزیدنش احساس رضایت نمی کنند. قالیباف نیز به علت شعارهایی که قابلیت اجرا ندارد مورد توجه است.

وی ادامه داد: چنانچه روحانی مجددا ریاست جمهوری را بر عهده بگیرد مسلما تغییراتی را در تیم اقتصادی شاهد خواهیم بود چرا که با تیم فعلی موفقیت زیادی برای اقتصاد و به تبع آن بازار سرمایه را شاهد نخواهیم بود. اما در هر دو صورت یعنی روی کار آمدن کاندیدای هر کدام از دو جبهه رشد اقتصادی را شاهد خواهیم بود چرا که پیش بینی اجرایی شدن سیاست های انبساطی را برای هر دوی آن ها داریم.

وی تاکید کرد: سه رقیب اصلی این انتخابات آقای روحانی، رئیسی و قالیباف هستند که به نظر می رسد بار روی کار آمدن مجدد دولت روحانی بازار سرمایه روند فعلی را ادامه دهد، در صورت انتخاب رئیسی توسط مردم پیش بینی تلاطم در بازار سرمایه می رود و در آخر با ریاست جمهوری قالیباف، احتمالا بازار سرمایه رشد خواهد داشت اما این رشد کاملا مقطعی و بی سرانجام خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • رضا حجازی
    رضا حجازی

    متن جانبدارانه ای را نوشتید.روحانی باشد خوب است کسی دیگری بیاید بد است.بهتر است در نوشتن و اظهار نظر بی طرفی را رعایت کنید.ما نتیجه 4 سال دولیت تدبیر را دیدیم.نمونه اش هم همین بورس حالا میگویید اگر قالیباف بیاید بدتر میشود؟؟؟؟؟

    7 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24