Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

رشد ۴ برابری قیمت ارز در دولت دهم نیز یکی از پرشتاب ترین رشدهای نرخ ارز بوده که پس از آن اقتصاد ایران با مشکلات فراوانی مواجه شد.

گمانه زنی ۵ خبره اقتصادی از نرخ دلار در دولت دوازدهم

بورس24 ؛ نرخ ارز در اقتصاد ایران همواره یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین متغیرها بوده است. اگر تا حدود یک دهه قبل، تورم به صورت سنتی و سالانه در اقتصاد ایران رخ می داد و اکثر اجناس مصرفی مردم در سال فقط یک بار و آن هم پس از فروردین ماه افزایش نرخ می گرفتند، حالا بسیاری از اجناس با هر تکانی که دلار می خورد، تغییر نرخ می دهند. به همین دلیل اثرگذاری تغییرات نرخ ارز در کیفیت زندگی مردم، حالا بیش از هر زمانی پررنگ شده است.

آمارها نشان می دهد بیشترین افزایش قیمت دلار در زمان جنگ تحمیلی رخ داده است؛ به طوری که قیمت ارز در فاصله سال های آغاز جنگ تحمیلی تا سال 68 حدودا هشت برابر شده؛ اما پس از آن دیگر قیمت ارز شاهد رشد با این شیوه نبوده است. رشد 4 برابری قیمت ارز در دولت دهم نیز یکی از پرشتاب ترین رشدهای نرخ ارز بوده که پس از آن اقتصاد ایران با مشکلات فراوانی مواجه شد. البته ناگفته نماند که تمام دولت ها از سازندگی، اصلاحات، نهم و دهم و دولت تدبیر و امید با نوسانات نرخ ارز مواجه بوده اند و در برخی از این سال ها نرخ ارز دو تا سه برابر نیز افزایش داشته است. پس از پایان دوره یازدهم ریاست جمهوری و در پی انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نیز بار دیگر موضوع افزایش قیمت ها از جمله نرخ دلار بر سر زبان ها است. سوال اساسی این است که آیا با تغییر ساختار در دوره دوازدهم ریاست جمهوری، قیمت ها افزایش خواهد داشتو چه میزان روی نرخ ارز تاثیر گذار است؟ آیا اساسا این تغییرات نرخ ارز کوتاه مدت و گذرا بوده و یا با جهشی در همان قیمت ها باقی می ماند؟ این سوالاتی است که چند کارشناس بازار سرمایه به آن پاسخ داده اند.

نام و نام خانوادگی

سمت

نظر

علی رحمانی

مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری نیکی گستر

قیمت نفت تعیین کننده نرخ دلار خواهد بود که تا حدی به روابط ما با عربستان منوط می شود. در کل قیمت نفت روی فرآورده های پتروشیمی هم تاثیر گذار است و صادرات غیر نفتی ما نیز وابسته به نفت است. با کاهش قیمت نفت درآمد های دولت کمتر می شود و سیاست دولت در کنترل تورم هم در تغییرات نرخ دلار موثر است . در هر حال افزایش ملایم نرخ دلار دور از ذهن نیست و فرقی نمی کند که چه دولتی روی کار بیاید. در هر حال این جهش اتفاق می افتد.

بهزاد گلکار

کارشناس ارشد بازار سرمایه

هر جناحی رئیس جمهور باشد ، قیمت دلار قطعا افزایشی است. دلیل اول این است که رشد اقتصادی ایران ناشی از رشد و افزایش صادرات محصولات نفتی بوده است که قطعا از سال های آینده این رشد صادرات 2.8 بشکه مستمر نخواهد بود. اگر رشد اقتصادی از محل صادرات غیر نفتی باشد این نیازمند رونق بخشی به اقتصاد کشور است و حجم نقدینگی بالایی در بخش تولیدی اقتصاد کشور به جریان می افتند که متاثر از نرخ بهره است. در نتیجه با سیاست های پولی انقباضی و یا انبساطی باید شاهد تغییر در نرخ دلار باشیم. همچنین با تک نرخی شدن ارز ، نرخ دلار افزایش خواهد داشت.

اما با کنترل تورم ، در چهار سال اخیر (که بسیار پسندیده بود) این سیاست انقباظی را دیگر نمی توان ادامه داد و باید به سمت سیاست انبساطی ببریم و نشان دهنده رشد تورم حتی اندک خواهد بود که این افزایش در نرخ تورم به خودی خود افزایش نرخ دلار را به همراه خواهد داشت.مفهوم این است که نرخ دلار به ریال رشدی بیشتر از رشد فعلی خواهد داشت. نرخ دلار حدود 4200تومان طبیعی است و دلار در سالهای آتی نرخ رشد معقول 10درصد خواهد داشت. همچنین به دنبال آن تورم دو رقمی معقولی نیز در این سال ها ایجاد خواهد شد.

میثم رادپور

استاد دانشگاه و کارشناس بازار سرمایه

تصور بازار ارز از آثار انتخابات این است که یا بعد از این انتخابات ریسک های اقتصادی و سیاسی همانند سابق است و یا اینکه گرانی ها و عدم اطمینان ها بیشتر می شود. حضور رئیس جمهوری فعلی در دوره بعد روند اقتصادی را در همین مسیر نگه می دارد اما حضور رقبا در عرصه سیاسی ریسک را در بازار بیشتر خواهد نمود. به همین خاطر مشخصا تغییر دولت یازدهم و تصدی گری دولت دیگری عدم اطمینان ایجاد می کند و مهم نیست که ریاست جمهوری جدید چه برنامه ای دارد و با التهاب بازار مواجه می شود. ضمن اینکه زمینه های اقتصادی فراهم است و دلار افزایش خواهد داشت و البته تصور می شود حتی اگر دولت یازدهم باقی بماند ممکن است نرخ دلار تا حدودی افزایش داشته باشد. به نظر افزایش نرخ دلار عاقلانه خواهد بود. بازار ما دولتی است و تحت تاثیر سیاستهای بانک مرکزی است و دولت بازیگر عمده بازار است. اما با توجه به اینکه تورم اندکی وجود دارد، افزایش نرخ دلار هم پس از این سال ها طبیعی است.

علیرضا سیری

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر و کارشناس ارشد بازار سرمایه

نرخ دلار به مناسبات بین المللی رئیس جمهور آینده بستگی دارد.اگر دولت یازدهم همچنان روی کار باشد در نتیجه نرخ دلار مناسب با نرخ تورم افزایش خواهد داشت. در غیر این صورت ممکن است که مشکلات تحریم ادامه داشته باشد و نیاز ارزی واردات کشور افزایش یابد. در نتیجه دلار با سرعت بالایی رشد کرده و افزایش خواهد یافت. در دولت یازدهم بانک مرکزی توانسته وجوه نقد وارد کشور کند و نیاز ارزی کشور کم شده، در نتیجه نرخ دلار رشد زیادی نداشته است.

محمدعلی احمدزاداصل

مدیرعامل سیمان کرمان و کارشناس بازار سرمایه

در حال حاضر شرایط بین المللی دچار ابهام اساسی است چرا که هنوز موضع کاندیدا های اصول گرا در مورد سیاست خارجی مشخص نیست. در نتیجه درآمد لازم برای مخارج دولت پیش بینی نشده است و هزینه های ما کاهش نمی یابد و ممکن است با کسری بودجه مواجه شویم. با این شرایط افزایش قیمت دلار در کوتاه مدت تا دو برابر ممکن است اتفاق بیفتد.

حال آنکه اگر دولت فعلی همچنان باقی بماند طبق روال هر سال نرخ دلار 5 درصد افزایش خواهد داشت که کاملا طبیعی است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24