Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

معاون حقوقی سازمان بورس در گفت و گو با بورس ٢۴ : هر شرکت سهامی عام باید دارای بازرس قانونی مستقل باشد که هر سال توسط مجمع عمومی سالانه انتخاب می گردد، باعنایت به این که شرکت کنتورسازی برای سال جدید فاقد بازرس قانونی و رکن نظارتی بود، تکلیف شد که در راستای اجرای قانون نسبت به انتخاب آن اقدام شود...

حسابرس جدید به تقلب بزرگ در کنتورسازی رسیدگی می کند

بورس24 : نماد((کنتور سازی ایران)) مدت هاست که متوقف است و به دلایل قضایی مدیران شرکت در حال بازجویی هستند و مدیرعامل هم به حکم دادسرا زندانی است.با این روند تکلیف پرونده کنتور سازی هنوز در هاله ای از ابهام است.این در حالی است که امروز مجمع این شرکت برای انتخاب بازرس برگزار می شود. در خصوص جزئیات برگزاری مجمع این ‌شرکت و آخرین پرونده آن با جعفر جمالی، معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت و گویی داشته ایم که در ادامه از نظرتان می گذرد:

آخرین وضعیت پرونده کنتورسازی به چه صورت است؟

پرونده کنتورسازی هم اکنون در دادسرای جرائم اقتصادی مطرح و در حال پیگیری است. با توجه به تعداد اشخاص درگیر در این پرونده تحقیقات در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود در مورد برخی از اعضای هیئت مدیره شرکت ظرف یک ماه آتی پرونده برای تصمیم‌گیری به دادگاه ارجاع شود.

تعداد شاکیان پرونده چند نفر است؟

شاکی اصلی پرونده سازمان بورس و اوراق بهادار است که هم از جنبه‌ عمومی و هم جهت حمایت از سهامداران خرد شرکت که در این ماجرا متضرر شده‌اند، اقدام کرده است.

چه احکامی تا الان صادر شده است؟

از نظر کیفری فعلا پرونده در مرحله دادسرا قرار دارد و این مرجع نسبت به صدور قرار وثیقه 5000 میلیارد ریالی برای مدیرعامل شرکت اقدام نموده است که به دلیل عجز از تودیع در بازداشت به سر می‌برد. پیش‌بینی می‌شود برای اشخاص دیگر مرتبط با پرونده نیز قرارهای مقتضی و متناسب صادر گردد. با این حال هیأت رسیدگی به تخلفات سازمان بورس از نظر انضباطی، مدیران کنتورسازی را در مرحله بدوی محکوم کرده است که پس از تصمیم مرحله تجدیدنظر، قطعی و اجرائی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت به خاطر مشکل مالیاتی زندان است ، یا شکایت بورس و سهامداران هم در ماجرا دخیل است!؟

بازداشت مدیرعامل شرکت کنتورسازی در پی شکایت و پیگیری های سازمان بورس و اوراق بهادار صورت پذیرفته است.

دلیل مجمع انتخاب حسابرس چیست؟

هر شرکت سهامی عام باید دارای بازرس قانونی مستقل باشد که هر سال توسط مجمع عمومی سالانه انتخاب می گردد، باعنایت به این که شرکت کنتورسازی برای سال جدید فاقد بازرس قانونی و رکن نظارتی بود، تکلیف شد که در راستای اجرای قانون نسبت به انتخاب آن اقدام شود.

تعیین حسابرس جدید چه کمکی می تواند به این تقلب و کلاه برداری بزرگ نماید؟

وظیفه بازرس و حسابرس شرکت ها، ایجاد اطمینان خاطر از رعایت قوانین و مقررات توسط شرکت برای سهامداران و اظهارنظر در مورد اطلاعات و گزارش‌های مالی است و بدیهی است که مسئله اصلی این شرکت از ابهام در اطلاعات تهیه شده توسط هیات مدیره و تایید حسابرس وی آغاز و ناشی شده است. همانگونه که مستحضرید، وجود بازرس و حسابرس مستقل در شرکت ها شرط شفافیت در عملکرد آن ها است و این موضوع نه تنها برای شرکت های بورسی و غیربورسی ضروری و تکلیف قانونی است بلکه در قضیه کنتورسازی در ارزیابی خسارات وارده نیز موثر خواهد بود.

ایا بورس مجوز برگزاری این مجمع را داده است؟

شرکت‌های سهامی عام قانوناً باید هر سال بازرس و حسابرس انتخاب کنند و وضعیت شرکت را به سهامداران گزارش نمایند. سهامداران کنتورسازی توقع دارند که از آخرین وضعیت و جریانات شرکت و چگونگی حفظ حقوق و منافع خود مطلع شوند. تشکیل مجمع در همین راستاست و در صورتی که حسابرس و بازرس قانونی انتخاب نشود، مسئولیت و تخلفی دیگر برای مقصران محسوب شده و قابل پیگرد قانونی خواهد بود.

در نمایشگاه بورس امسال رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در میان سهامداران معترض وعده داد تا یک کارگروه ویژه برای ماجرای کنتور تشکیل می شود تا پیگیر جدی جبران خسارت سهامداران باشد؟آیا اساسا چنین کارگروهی ایجاد شد؟

بله هم اکنون کارگروهی در سازمان موضوع را پیگیری می‌کند. منتها با توجه به این که پرونده در مرحله دادسرا است، طبیعی است که اعلام همه موارد پیگیری‌ها و تصمیمات منوط به مجوز قضایی باشد.

گفتنی است،در مجمع شرکت کنتورسازی که ساعت 8 صبح امروز برگزار شد. موسسه حسابرسی کاربرد ارقام به عنوان حسابرس برای سال های 1394 و 1395 انتخاب شد.

در این مجمع سید احمد عاملی رئیس هیات مدیره کنتورسازی درباره پروژه صندوق های فروشگاهی گفت: مبتکر طرح صندوق ها، قانون گذار بوده و مجری نیز اتاق اصناف بود. مناقصه برگزار شد و ما برنده شدیم و سازمان بورس به اتاق اصناف نامه نوشت و اتاق اصناف نیز شرکت کنتورسازی را مورد تایید و برنده طرح و مناقصه اعلام کرد. همچنین سازمان بورس از اتاق اصناف، صحت قرارداد را جویا شد و اتاق اصناف نیز قرارداد را تایید کرد. اما آیین نامه اجرایی صندوق ها نرسید و اصناف پروژه را متوقف کرد! آیین نامه اجرایی هنوز هم ابلاغ نشده!در همین فاصله توقف نماد، وزارت های درگیر پروژه، از شرکت هایی که برای طرح صندوق ها اعلام آمادگی کرده بودند، در نهایت 3 شرکت را انتخاب کرد. مصوبه ای در وزات صنعت وجود دارد که این طرح با اولویت شرکت کنتور سازی و دو شرکت دیگر اجرایی خواهد شد. ممکن است برای اجرای این طرح، وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان مجری وارد کار شود و اتاق اصناف نقش ناظر داشته باشد یا بالعکس که هنوز در این زمینه، چیزی قطعی نشده است.

عاملی افزود:ما به سازمان نامه نوشتیم که برای حفظ منافع سهامداران، ما به عنوان نماینده سهامدار عمده، آماده همکاری و حتی واگذاری هستیم! او اضافه کرد: سازمان بورس در رفع این مشکل مصمم است و سازمان بورس اعتقاد دارد که برای حل این مشکل، قبل از هر کاری باید صورت های مالی حسابرسی شده تهیه شود. ما قبلاً صورت های مالی شرکت را به همراه برنامه 5 ساله برای خریدار جدید ارسال کرده ایم. ولی خریدار، صورت های مالی حسابرسی شده را می خواهد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24