Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

براساس مصوبه بانک مرکزی قرار شده تسهیلات جدید ١٠ هزار میلیارد تومانی برای ١٠ هزار واحد تولیدی، صنعتی و معدنی در روند طرح رونق پرداخت شود. این طرح ادامه تسهیلات ١۶ هزار میلیاردی دولت برای کمک به واحدهای تولیدی متقاضی است که قرار است آخر این هفته سامانه این طرح فعالیت خود را آغاز نماید.

تسهیلات جدید دولت، دوای درد واحدهای تولیدی نیست

واقعیت را بگوییم؛ آنچه در اقتصاد بانکداری ایران نمود بیشتری داشته عدم تطابق حرف ها با واقعیت موجود است. عنوان شده که کاهش نرخ سود به کاهش هزینه تولید و حمایت از تولید کمک می نماید. اما این نکته فراموش شده که با توجه به اقتصاد «رابطه مند و بیمار» چه میزان به بنگاه های کوچک فرصت جان بخشیدن داده می شود . حال آنکه با توجه به صحت های رئیس کل بانک مرکزی برنامه ای برای کاهش نرخ سود وجود ندارد. آیا تسهیلات دهی با نرخ های کنونی به وضعیت تولید بنگاه های کشور و مهم تر از آن بنگاه های کوچک و جوان کمک می کند؟

براساس مصوبه بانک مرکزی قرار شده تسهیلات جدید 10 هزار میلیارد تومانی برای 10 هزار واحد تولیدی، صنعتی و معدنی در روند طرح رونق پرداخت شود. این طرح ادامه تسهیلات 16 هزار میلیاردی دولت برای کمک به واحدهای تولیدی متقاضی است که قرار است آخر این هفته سامانه این طرح فعالیت خود را آغاز نماید.

در هر حال این طرح ها برای بنگاه ها مرهمی کوتاه مدت است و دوای درد تولیدی های بی جان و ازرمق افتاده اعطای این نوع تسهیلات نخواهد بود. حتی اگر شرکت تولیدی وام دریافت کند ، در نهایت می تواند بدهی های معوق خود را بپردازد. اما آیا برای گرفتن امتیاز خرید ماشین آلات ، همکاری و سرمایه گذاری های بیشتر با شرکای خود می تواند حرکت رو به جلوی داشته باشد؟

در همین راستا با برخی از مدیران و فعالات در صنایع تولید بورس گپ و گفتی داشتیم که نظرات خود را در مورد این نوع تسهیلات دهی از سوی بانک ها عنوان کردند.

مقیاس بدهی سیمان ؛ مساوی با صفر

محمد علی احمد زاد اصل مدیر عامل سیمان کرمان در خصوص طرح تسهیلات دهی به واحد های تولیدی به خبرنگار بورس24 گفت: این تسهلات دهی فقط اثرات کوتاه مدت دارد و بدون تزریق نقدینگی به شرکت ها فقط با اصلاح ساختار مواجه هستیم.

وی افزود: حاشیه سود شرکت های سیمانی پایین است و با این بدهی های جدید مشکلات این شرکت ها حل نمی شود.

مدیر عامل سیمان کرمان گفت: شرکت های سیمانی با مشکل نقدینگی مواجه هستند و با این تسهیلات دهی برای مدتی با کاهش بدهی مواجه می شوند اما تا زمانی که شرکت ها نتوانند سرمایه در گردش داشته باشند به تواید پایدار و رونق نمی رسند و این ابلاغیه ها فقط اثرات گوتاه مدت دارد.

بدهی های این صنعت شوخی ندارد

کریمایی ، قائم مقام انجمن پتروشیمی در خصوص پرداخت تسهیلات به شرکت های تولیدی اظهار داشت: در گذشته چنین تسهیلاتی به بنگاه های کوچک پردخت شد ولی در مورد پتروشیمی ها این تسهیلات وجود نداشت.

وی افزود: بنده تا کنون در مورد این تسهلات 10هزار میلیاردتومانی چیزی نشنیده ام ولی اگرهم این موضوع اجرایی شود شامل حال پتروشیمی ها نخواهد شد.

علی حسینی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد و مشاور هلدینگ خلیج فارس در مورد سرمایه گذاری ها نیز در این مورد توضیح داد: در مورد این تسهلات دهی با پتروشمی ها صحبتی نشده است و بعید است که اساسا به پتروشیمی ها چنین تسهیلاتی تعلق بگیرد.

وی گفت: حتی اگر بخواهند به پتروشمی ها چنین تسهیلاتی بدهند، سقف اعتبار دهی بانک ها آنقدر بالا نیست که بدهی های پتروشیمی ها پرداخت شود . به طور مثال بدهی کوچک یک شرکت پتروشمیی 60میلیارد تومان است.

فرقی هم دارد؟

داریوش حمیدی، مدیرعامل شرکت خودرو سازی زامیاد نیز گفت: در گذشته نیز قرار بوده ۲۲۰۰میلیارد تومان بابت خودرو های فرسوده داده شود که هنوز اجرایی نشده است. بانکها در مقوله پرداخت اعتبار به بنگاه های کوچک به سختی عمل می کنند.

وی افزود: با پرداخت تسهیلات زنجیره تامین محصول فعالی خواهد شد اما به شرطی که این پرداخت تسهیلات نقدینگی به شرکت ها تزریق نماید .

حمیدی گفت: اگر بخواهیم به شرکت ها تسهیلات بدهیم که فقط بدهی خود تسویه نمایند در این صورت مشکل نقدینگی خودروسازی ها حل نمی شود. بلکه مشکل خود بانک ها حل خواهد شد . اساسا این نوع تسهیلات دهی هاچه فرقی برای شرکت ها خواهد داشت؟

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24