Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

در حال حاضر شرکت ملی مس ایران دارای طرح های توسعه زیادی است که از مهمترین آنها می توان به طرح معدن و تغلیظ درآلو، طرح معدن و تغلیظ چاه فیروزه و دره زار و پروژه های طرح جامع آب و برق اشاره کرد.

دلیل کاهش فروش فملی در سال ٩۶ چیست؟

شرکت ملی صنایع مس ایران از جمله شرکتهایی است که در سالهای گذشته به دلیل وجود تحریم های شدید علیه ایران در زمینه فروش صادراتی محصولات خود با مشکلات زیادی مواجه شد زیرا بخش عمده فروش این شرکت در خارج از کشور صورت می گیرد. اما در حال حاضر این شرکت تقریبا همه مشتریان قدیمی خود را دوباره بدست آورده و در زمینه فروش خارجی مشکل چندانی ندارد.

طرح های توسعه

محسن بازارنوی معاون مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران در گفتگو با بورس24 درباره طرح های توسعه ای این شرکت گفت: در حال حاضر شرکت ملی مس ایران دارای طرح های توسعه زیادی است که از مهمترین آنها می توان به طرح معدن و تغلیظ درآلو، طرح معدن و تغلیظ چاه فیروزه و دره زار و پروژه های طرح جامع آب و برق اشاره کرد که در زمره پروژه های اولویت دار شرکت قرار دارند. افزون بر این، طرح کارخانه اسید سرچشمه و خاتون آباد و توسعه ذوب خاتون آباد از مهمترین طرح های توسعه ای شرکت به شمار می روند.

وی با اشاره به آخرین طرح ها و پروژه های شرکت ابراز داشت: در سال 95 حدود 5 طرح توسعه شرکت به بهره برداری رسید که طرح معدن چهل کوره در سیستان و بلوچستان از مهمترین آنهاست. بهره برداری آزمایشی از طرح فلش سرچشمه که شامل تعویض سیستم های ذوب از ریورب به فلش می باشد در پایان سال 95 آغاز شده و تا مرداد یا شهریور ماه امسال به بهره برداری نهایی خواهد رسید. همچنین طرح معدن و تغلیظ درالوکه قراردادهای آن در دست انجام است امسال با سرعت پیش خواهد رفت.

او درخصوص منابع تامین مالی طرح های توسعه تصریح کرد: با توجه به اینکه این طرح ها تسهیلات چندانی نداشته اند شرکت ملی مس بخشی از منابع مورد نیاز آنها را تامین کرده و در حال حاضر در پی تسهیلات مناسب خارجی یا داخلی با بهره پایین هستیم.

عمده ترین عوامل موثر بر سود

در ادامه از بازارنوی پرسیدیم که شرکت ملی مس از چه فاکتورهایی تاثیرپذیری بیشتری دارد. وی اظهار داشت: مهمترین عاملی که بر سودآوری شرکت ملی مس تاثیر می گذارد قیمت های LME است که خود تابعی از شرایط متعدد بین المللی می باشد. بازار چین، تغییرات شاخص های مصرف چین، واردات چین، موجودی انبارهای LME‌ و شانگ های و خبرهایی که از معادن جهان منتشر می شود می تواند تاثیر زیادی بر سودآوری شرکت ملی مس ایران برجای گذارد. به طور کلی همه شرایطی که باعث افزایش قیمتهای LME می شود بر روی فروش ملی مس و در نتیجه سودآوری این شرکت موثر واقع می شود.

وی افزود: یکی دیگر از عوامل موثر بر سودآوری شرکت نسبت دلار به ریال است. چنانچه قیمت های LME افزایش یابد و در داخل کشور نیز قیمت دلار رشد کند سودآوری ملی مس افزایش خواهد یافت. زیرا فروش های داخلی و خارجی شرکت بر اساس دلار محاسبه می شود. فروش خارجی به یورو و فروش های داخلی به نرخ ارز آزاد دلار به ریال تبدیل می شود. بنابراین اگر نرخ دلار داخلی افزایش یابد تاثیر مثبت زیادی بر روی سود این شرکت خواهد داشت. زیرا مبنای محاسبه فروش شرکت بر اساس قیمت های LME ضربدر نرخ تبدیل ارز می باشد.

باطله برداری

او در برابر این پرسش که تاثیرپذیری شرکت از حجم باطله برداری چقدر است تصریح کرد: میزان باطله برداری به صورت سالیانه با توجه به شرایط تولید و همچنین شکل و خصوصیات معدن توسط شرکت تنظیم می شود. به نوعی که هر ساله نسبت تقریبی 2 اکسید و باطله به 1 سنگ سولفور حفظ شود. این نسبت به طور سالانه قابل تنظیم است به گونه ای که حجم باطله برداری از مقداری مشخص افزایش نیابد.

معاون مالی و اقتصادی فملی در ادامه به روند افزایشی باطله برداری در سال 95 اشاره کرد و گفت: در سال 94 حجم باطله برداری شرکت حدود 500 تا 600 میلیارد تومان بود که در سال 96 به حدود 600 تا 700 میلیارد تومان افزایش یافت. حفظ این نسبت جزو الزامات معدن است.

فملی و پسابرجام

بازارنوی در خصوص وضعیت فروش های صادراتی شرکت ابراز داشت: با برداشته شدن تحریم ها همه مشتری های خارجی شرکت ملی مس برگشتند و بخشی از محصولات شرکت که به دلیل تحریم ها فروخته نشده بود، به فروش رفت. در حال حاضر شرکت مشکلی در بخش فروش های صادراتی ندارد و پس از عرضه محصولات در بازار داخل و تامین نیازهای داخلی، فروش خارجی انجام می شود اما در بخش انتقال وجوه هنوز مشکلاتی وجود دارد. زیرا برخی از بانک های مورد نظر کشورهای مقصد حاضر به انتقال مستقیم وجه به کشورمان نیستند و برای حل این مشکل از شرکتهای واسطه استفاده می شود.

وضعیت فروش در ماه های اولیه امسال

او در پایان به شرایط فروش شرکت در بهار امسال اشاره کرد و گفت: در ماه های ابتدایی سال 95 شرکت فروش بیشتری را نسبت به مدت زمان مشابه امسال انجام داد که علت آن فروش بخشی از موجودی های انبار بود. از ابتدای سال مالی 96 تا کنون فروش محصولات شرکت ملی مس بر اساس بودجه برنامه ریزی شده پیش رفته و تا کنون انحرافی نداشته است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24