مدیر عامل شرکت مپنا گفت: حمایت از ساخت داخل، حیاتی است، چون در دوره تحریم تجربه تلخی داشتیم ، بنابراین باید همه قطعات را بتوانیم در داخل تولید کنیم و از آنجا که یک توربین یک بار ساخته می شود و چندین بار قطعات آن تعویض خواهد شد و هر سه سال یک بار باید تغییر کند ، نبایستی هیچ وابستگی به خارج داشته باشیم...

بورس24 : عباس علی آبادی در سخنانی با اشاره به اینکه برخی کارها از دست دولت خارج می شود، درباره خرید توربین های کلاس f از ایتالیا همزمان با امضای قرارداد مپنا با زیمنس برای انتقال فناوری گفت : متأسفانه این اتفاق با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی رخ داده و همچنان در حال انجام است.
مدیر عامل مپنا تاکید کرد: انصاف نیست کشور با این همه ظرفیت در صنعت نیروگاهی دست دراز کند، ما نیاز به پول یا جذب سرمایه خارجی در صنعت برق نداریم و با ریال و ارز داخلی می توانیم این صنعت را تقویت کنیم.
وی درباره انتقال فناوری به کشور برای ساخت توربین های کلاس f گفت : این برنامه در حال اجراست و دو توربین ساخته شده براساس قرارداد به نیروگاه بندرعباس ارسال شده است.
وی گفت: اندکی جلوی دعوت از خارجی را بگیریم و اجازه دهیم با استفاده از منابع داخلی و اقتصاد مقاومتی که شعار اصلی کشور است ، پیش برویم.
علی آبادی افزود: امروز ما در بالاترین سطح فناوری جهان می توانیم طرح های نیروگاهی اجرا کنیم و در این بخش نیازمند سرمایه گذاری خارجی نیستیم، چون توان و استعداد داخلی وجود دارد و فقط باید منابع داخلی را فعال کنیم و به سرمایه گذاران داخلی اطمینان دهیم منافع لازم را از محل سرمایه گذاری به آنها بر می گردانیم.
وی گفت: همه توربین های قدیمی را قادریم با استفاده از فناوری داخلی ارتقاء دهیم به همین دلیل از مجموع 10 هزار مگاوات نیروگاهی که دولت در دست ساخت دارد و 5 هزار مگاوات آن مربوط به بخش خصوصی است. 24 توربین کلاس f باید ساخته و نصب شود تا انتقال تکنولوژی کلاس f به طور 100 درصد انجام شود و در این مسیر هیچ قطعه ای نیست که نتوانیم در داخل آن را تولید کنیم.
علی آبادی تاکید کرد : حمایت از ساخت داخل، حیاتی است چون در دوره تحریم تجربه تلخی داشتیم ، بنابراین باید همه قطعات را بتوانیم در داخل تولید کنیم و از آنجا که یک توربین یک بار ساخته می شود و چندین بار قطعات آن تعویض خواهد شد و هر سه سال یک بار باید تغییر کند ، هیچ وابستگی نباید به خارج داشته باشیم.
وی گفت : فرآیند انتقال فناوری توربین های کلاس f که آخرین قسمت آن مهمتر از همه است، از اول شروع شد و بنا به قرارداد منافع شرکت زیمنس هم باید تأمین شود، به همین دلیل دو توربین اول را ساخته شده وارد می کنیم و از توربین سوم در داخل کشور مونتاژ می شود و پس از توربین ششم ، بخش سرد توربین در داخل ساخته خواهد شد و از توربین دوازدهم به بعد بخش گرم آن در داخل تولید می شود.
مدیر عامل مپنا اضافه کرد : قرارداد بین مپنا و زیمنس برای انتقال تکنولوژی تابع زمان نیست، بلکه تابع تعداد است و می توان کل توربین ها را (24 عدد) در یک سال ساخت اما کشور توان و نه ظرفیت پذیرش این تعداد توربین را ندارد، بنابر این باید در کشور کارخانه هایی درست کنیم که اشتغال ایجاد کند و آنها نیاز به برق داشته باشند و بر آن اساس نیروگاه ساخته شود.
منبع: فارس
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.