Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

به طور کلی سیاست هایی باید اتخاذ شود که موجب راهی شدن نقدینگی به بازار گردد. سیاست هایی مانند شفاف سازی بازار، افزایش حمایت ها در بازار و کاهش نرخ سود بانکی.

مشکل اصلی بورس چیست؟/ عرضه های اولیه این مشکل را برطرف می کند؟

عرضه های اولیه که پیش از بهار امسال متوقف شده بود یکبار دیگر از سر گرفته شده است. روز گذشته و در آستانه عید فطر قرار بود سهام شرکت سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی ساختمان خلیج فارس در بازار فرابورس عرضه شود اما به دلایلی به تعویق افتاد. حال باید دید با توجه به وضعیت کنونی بورس عرضه های اولیه تا چه حد می تواند به بهتر شدن وضعیت بازار کمک کند؟

مسعود علی اکبر کارشناس بازار در خصوص نقش عرضه های اولیه در کمک به وضعیت فعلی بازار سرمایه به بورس24 گفت: با توجه به حجم های کنونی بازار، عرضه های اولیه نمی تواند کمکی به بهبود شرایط بازار سهام نماید. عرضه های اولیه جذابیت چندانی برای بازار ندارد زیرا افزون بر اینکه شرکت هایی که در ماه های اخیر سهام آنها در بازار عرضه شده شرکت های چندان بااهمیتی نبودند، مقدار عرضه ها نیز کافی نبوده است.

وی افزود: عرضه های اولیه کوچک نیز هیچ گاه نتوانسته نقش کمک کننده داشته باشد و به خصوص در شرایط فعلی نیز نمی تواند کمکی به بهبود اوضاع کند. زیرا رقمی که در ارزش بازار بازار پوشش می دهد رقم قابل توجهی نیست و صرفا می تواند به شکل گیری سفته بازی در بازار بیانجامد. از سوی دیگر به قیمت بودن عرضه اولیه و اینکه این قیمت تا چه حد با صورت های مالی و ارزش شرکت مطابقت و همخوانی دارد بحث دیگری است که همواره هنگام عرضه های اولیه مطرح است.

جدی ترین رقیب بورس

این کارشناس بازار درباره راهکارهایی که می تواند به بهبود شرایط بازار کمک کند اظهار داشت: به طور کلی سیاست هایی باید اتخاذ شود که موجب راهی شدن نقدینگی به بازار گردد. سیاست هایی مانند شفاف سازی بازار، افزایش حمایت ها در بازار و کاهش نرخ سود بانکی.

وی در ادامه از بازار پول به عنوان جدی ترین رقیب فعلی بازار سهام یاد کرد و افزود: بهبود وضعیت بازار سرمایه نیازمند حمایت های دولتی است. از مهمترین سیاست های تشویقی که می توان برای بهتر شدن شرایط کنونی بازار سهام عنوان کرد کاهش سود سپرده های بانکی است که می تواند به افزایش رونق در بورس و جذب نقدینگی های جدید به بازار سهام منجر شود.

علی اکبر در ادامه تصریح کرد: پیش بینی می شود با اتمام ماه رمضان و پس از تعطیلات عیر فطر شاهد شرایط بهتری در بازار سهام باشیم. انتشار گزارش های سه ماهه شرکت ها نیز می تواند بر روی وضعیت بازار اثرگذار باشد. در ماه های آتی نیز مشخص شدن تیم جدید اقتصادی می تواند به بهبود اوضاع کمک کند.

او به نقش اوراق خزانه در کاهش رونق بازار سهام اشاره کرد و افزود: انتشار اوراق خزانه نیز در کاهش جذابیت خرید سهام نقش زیادی داشته است. به طور کلی باید سیاست های این حوزه به مرور تغییر یابد تا رفته رفته شاهد بهبود وضعیت بازار سهام و ورود نقدینگی به این بازار باشیم.

این کارشناس بازار در پایان گفت: همیشه فصل مجامع موجب جذابیت بیشتر بازار سهام می شد اما در حال حاضر مجامعی که تشکیل می شود چندان قوی نیستند. زیرا اکثر شرکتها از آخرین مهلت های قانونی خود برای تقسیم سود استفاده می کنند و زمان پرداخت سود تقسیمی را به زمستان موکول می نمایند. این مساله جذابیت خرید سهام را کاهش می دهد و موجب افزایش عرضه ها در بازار می گردد.

مشکل اصلی بورس چیست؟

یاسر بذرگر یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه در همین باره به خبرنگار بورس24 می گوید: باید توجه داشت که مشکل فعلی بازار سهام کمبود یا فقدان عرضه های اولیه نیست بنابراین این عرضه ها در شرایط فعلی نمی تواند کمک چندانی به بهتر شدن وضعیت بازار نماید.

او با اشاره به مشکل اصلی بازار سرمایه ابراز داشت: بازار سرمایه تافته جدابافته نیست و نشانگر وضعیت اقتصادی کشور است. رکود شدید اقتصادی کشور توام با بحران شدید سیستم بانکی موجب شده تا وضعیت بازار سهام نیز مناسب نباشد. برای خروج از این وضعیت می بایست در شرایطی بسیار منسجم و باثبات مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور مرتفع گردد.

وی افزود: فعلا شرایط سیاسی داخلی ثبات چندانی ندارد. افزون بر اینکه تنش های بین المللی نیز موجب نگرانی هایی شده است. بهبود این وضعیت نیازمند تصمیمات ملی است که هم آثار مثبت سیاسی و هم اقتصادی را در بر خواهد داشت.

بازار سهام ایران عقب افتاده است

بذرگر در ادامه به کمبود نقدینگی اشاره کرد و گفت: هم شرکت ها و هم بازار سرمایه هر دو از کمبود نقدینگی رنج می برند. مساله دیگری که باید به آن توجه داشت وضعیت بنیادی بازار سرمایه است. بازار سهام ایران از لحاظ ساختاری بسیار کوچک و عقب مانده است.

او تصریح کرد: مسایل زیرساختی مانند حجم مبنا، دامنه نوسان و توقف نماد موضوعاتی هستند که در بازار سرمایه کشور ما دارای نقایص بسیاری است و از جذابیت سرمایه گذاری در آن می کاهد. بورس ما بسیار سنتی و غیرالکترونیک است به طوری که با هیچ یک از بازارهای سایر کشورها قابل مقایسه نسبت.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بسترهای سرمایه گذاری در بورس ایران سنتی است تاکید کرد: سرمایه بسیاری از کارگزاری ها پایین است و سرمایه گذار خارجی برای ورود به بازار سهام ایران با نگرانی های زیادی از جمله ریسک وصول مطالبات همراه است. بنابراین نمی توان انتظار داشت در چنین شرایطی سرمایه خارجی جذب بازار سرمایه ما شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در بحث زیرساخت های بورس ما همچنان درگیر الفبای بورسی مانند دامنه نوسان و توقف نماد هستیم. سیستم آنلاینی که اکنون ما از آن استفاده می کنیم چندان پیشرفته نیست ضمنا یک زبانه است. بنابراین در برقراری ارتباط با سرمایه گذار خارجی و بازار سهام سایر کشورها نیز با مشکل مواجه هستیم.

بذرگر در پایان تاکید کرد: بهتر شدن وضعیت کلی بازار سرمایه نیازمند بهبود وضعیت اقتصادی کشور و رفع شرایط بحرانی اقتصاد و بانکها و همچنین برطرف شدن مشکلات زیرساختی بازار بورس است. سازمان بورس می بایست معایب و نواقصی که در بخش زیرساختی و بنیادی بازار سرمایه وجود دارد را حل کند. تنوع ابزارهای مالی را افزایش دهد. تا در کنار این عوامل عرضه های اولیه نیز در جهت افزایش رونق بازار سهام کمک کننده باشد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24