Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

وقایعی که در حوزه بانکی به وقوع پیوسته و نگرانی حاصل از سوخت شدن سپرده های بانکی و هجوم برخی از سپرده گذاران به برخی از موسسات مالی و بانکها را می بایست به عنوان اتفاقی خوشایند و میمون در نظر گرفت. زیرا طی سالهای گذشته سپرده گذاران نسبت به فاکتور ریسک بانک ها و موسسه های مالی بی توجه بودند و بدون در نظر گرفتن خطر ورشکستگی موسسات مالی و بانک ها صرفا با در نظر گرفتن مقدار سود سپرده ها اقدام به سپرده گذاری می کردند.

خدمتی که موسسه ثامن به بازار پول کرد!

در گفت و گو با یکی از کارشناسان بازار سرمایه به بررسی این موضوع پرداختیم که آیا بحران های اخیر بانکی می تواند موجب خروج منابع از بانک ها شود؟ اگر چنین است ورود این منابع به کدام بازارها محتمل تر است؟

علیرضا قدرتی کارشناس بازار سرمایه درباره این موضوع که آیا بحران های اخیر بانکی موجب خروج منابع از بانک ها می شود به بورس24 گفت: به طور کلی به صورت تئوریک هیچ گاه پول از بانک ها خارج نمی شود بلکه از بانکی به بانک دیگر منتقل می شود.

وی با بیان مثالی افزود: مثلا فردی سپرده خود را از بانک خارج کرده و ملکی را خریداری می کند. فروشنده وجه حاصل از فروش ملک را مجددا وارد بانک می نماید. بنابراین ممکن است پول از بانکی به بانک دیگر یا از بازاری به بازار دیگر تغییر مکان یابد اما در نهایت در بانک ها رسوب می کند و هیچ وقت از بانک ها خارج نمی شود.

او با ابراز خوشحالی از اتفاقی که در بازار بانکی رخ داده ابراز داشت: وقایعی که در حوزه بانکی به وقوع پیوسته و نگرانی حاصل از سوخت شدن سپرده های بانکی و هجوم برخی از سپرده گذاران به برخی از موسسات مالی و بانکها را می بایست به عنوان اتفاقی خوشایند و میمون در نظر گرفت. زیرا طی سالهای گذشته سپرده گذاران نسبت به فاکتور ریسک بانک ها و موسسه های مالی بی توجه بودند و بدون در نظر گرفتن خطر ورشکستگی موسسات مالی و بانک ها صرفا با در نظر گرفتن مقدار سود سپرده ها اقدام به سپرده گذاری می کردند.

خروج منابع از بانک های نامناسب

قدرتی تاکید کرد: در گذشته هر یک از موسسه های مالی و بانک ها که نرخ سود بیشتری داشت از طرف سپرده گذار انتخاب می شد. اتفاقاتی که طی 2 تا 3 سال اخیر برای بانک ها به وجود آمده ناشی از همین مساله است. بانک ها در رقابت با یکدیگر نسبت به بالابردن سود سپرده ها اقدام کردند که این عوامل موجب ورشکستگی بانکها شده و ریسک از بین رفتن سود را به همراه داشته است. در وضعیت فعلی دیگر سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در هر موسسه یا بانکی اقدام نمی کنند و با احتیاط بیشتری در این جهت گام بر می دارند.

این کارشناس بازار با تاکید بر اینکه از این پس سپرده گذاران با دید بهتری اقدام به سپرده گذاری خواهند کرد اظهار داشت: این مساله موجب خواهد شد تا سپرده ها از بانک ها و موسسات مشکل دار و نامناسب خارج شده و به سمت بانک ها و موسسات مطمئن تر راهی شود.

وی افزود: از سوی دیگر این امر به مرتفع شدن مشکلات بانک ها در خصوص جذب سپرده منتهی خواهد شد. زیرا دیگر بانک ها برای جذب سپرده لازم نیست که حتما سود سپرده بالاتری را پرداخت کنند. همین که بانک ها مطمئن و با ریسک کمتری سود پرداخت کنند کافیست. این امر باعث جذب نقدینگی ها به سمت بانک های بزرگ تر خواهد شد.

پیش بینی رونق بازار سهام

قدرتی در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر کاهش رقابت ناسالم بین بانک ها باعث می شود تا نرخ سود سپرده ها که معضل سالهای اخیر بازار سرمایه بود، کاهش یابد. این شاه بیت مثبت شدن بازار سرمایه است زیرا مهمترین رقیب بازار سرمایه نرخ سود سپرده بانکها بود. بانکها در گذشته بدون در نظر گرفتن خطرات تحمیلی بالا بودن نرخ سود اقدام به جذب سپرده می کردند و این امر موجب شده بود تا مردم انگیزه های خود را برای سرمایه گذاری در سایر بازارها از دست دهند.

او در ادامه گفت: بنابراین می توان گفت با وضعیت پیش آمده برای بانک ها سود سپرده های بانکی روند کاهشی خواهد گرفت و به صورت منطقی بخشی از سپرده های بانکی به سمت بازار سرمایه مهاجرت می کند که خود موجب رونق بازار سرمایه در آینده ای نه چندان دور خواهد شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24