Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

حمید اعرابی به بورس ٢۴ گفته که جبران خسارت سهامداران کنتورسازی حدود ٨٠ میلیارد تومان پول می خواهد...

راهکار حقیقی های سرشناس درباره حل بحران کنتورسازی / اظهار نظرهایی از اعرابی ، ساسانی و درخشانی درباره ماجرای «آکنتور»

بورس24 : غائله سهامداران کنتورسازی روز گذشته بورس تهران را پس از مدت ها در سرخط خبرهای مهم ایران قرار داد و حتی رسانه های خارجی مکررا تجمع توام با عصبانیت و خشونت سهامداران مال باخته «آکنتور» را پوشش دادند.اما این غائله پس از 8 ساعت و البته بدون نتیجه مشخصی پایان یافت و معترضان اعلام کرده اند که بازهم در تالار بورس حضور پیدا می کنند.

رخداد روز گذشته تا حد قابل اعتنایی چهره بازار سهام را مخدوش کرد و بر طبل عدم اطمینان برای سرمایه گذاری در بورس محکم تر کوبید!اما یک پیام مهم داشت و آن این که «این درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی شود!» مقصر پرونده هر که باشد و هر کجا که باشد، سهامدارن متضرر شده اند. راهکار این نیست که بی تفاوت باشیم و بگذاریم زمان ، مرحم درد سهامداران شود. دیروز با خواهش ماموران نیروی انتظامی سهامدران را آرام کردیم ؛ فردا را چه کنیم؟؟

ولی واقعا راهکار منطقی حل بحران کنتورسازی چیست؟آیا باید سهام آن ها را بازخرید کرد؟چگونه این بحران حدودا یکساله حل می شود؟سه حقیقی سرشناس بازار سهام در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره بحران کنتورسازی اظهار نظر کرده و راهکار ارائه کرده اند:

حمید اعرابی

تحلیل گر و فعال حقیقی بازار سرمایه

پرونده کنتورسازی مقصران زیادی داشته که درجات مخلتفی داشته اند. ناشر ( سهامدار عمده کنتور سازی ) با علم بر کلاه برداری این معاملات را انجام داده و مقصر اصلی پرونده بوده است. دومین مقصر با درجه کمتر خود سازمان بورس و اوراق بهادار بوده که نباید نماد شرکت را بازگشایی می کرده چرا که در مورد ابهامات شرکت ، اسناد گمرکی ، برگه سبز و برگه ورود و گشایش اعتبار به سازمان ارائه نشده و بدون ارائه این مدارک نماد بازگشایی شده است.

این موارد روی سود هر سهم شرکت تاثیر به سزایی داشته است. سهامداران کنتورسازی کمترین تقصیر را دارند و با اطلاعات و گزارشات مالی منتشره در کدال ، سهام شرکت را خریداری کرده اند. این تقلب نظام یافته بوده و باید معاملات ابطال گردد. ناشر 15میلیون سهم روی قیمت های 5الی 7هزار تومان فروخته است که باید برگشت داده شود . معاملات 7الی 8هزار تومانی کنتور سازی نیز باید ابطال شود که با ابطال این معاملات عددی معادل 80میلیاردتومان( از فروش 15میلیون سهم به قیمت 5هزار تومان ) و 60میلیارد تومان (از فروش 12میلیون سهم به قیمت 5هزار تومان) کل زیان سهامداران خرد را پوشش می دهد. ابطال معاملات سوری و تخلف محرز ، هم از نظر شرعی ، عرفی و قانونی باید پیگیری شود و مشمول زمان کردن آن فقط موضوع را از تب و تاب می اندازد.

مهدی ساسانی

تحلیل گر و فعال حقیقی بازار سرمایه

حجم این فاجعه رقم بسیار بالایی است که جبران آن در توان سازمان بورس و اوراق بهادار به تنهایی نیست . ما قوانینی در بازار سرمایه داریم که قابلیت اجرایی شدن ندارند و از ناشر نمی توانیم خسارتی بابت این اشتباه دریافت کنیم.ما تعهدی نداریم که از سهامدار عمده ، مدیر عامل یا هر کس دیگری پول دریافت کنیم . ((اما سهامدار حق خود را می خواهد)) . غائله دیروز در حدی رسانه ای شده که رسانه های خارجی نیز به آن پرداخته اند و این موضوع حساسیت برانگیز شده است و بهترین کار این است که قبل از این که دیر شود سازمان با همه آن هایی که دست اندر کار بودند جلسه ای بگذارد و اگر شده یک صندوق بازار گردانی ایجاد شود تا سهام حقیقی ها را به تدریج یک قیمت بخرند . کما این که چند سال پیش برای سهم صدرا این اتفاق افتاد ، لذا می توان برای کنتور سازی نیز این کار را انجام داد،چرا که این موضوع برای سازمان بورس، سازمان حسابرسی و سایر ارکان بازار و اقتصاد عاقبت خوشی نخواهد داشت.

سعید درخشانی

کارشناس بورس و فعال بازار سرمایه

سازمان بورس و اوراق بهادار قطعا مقصر است به خاطر این که سازوکاری را فراهم کرده که این مشکلات به وجود بیاید. وقتی اطلاعاتی به عنوان پیش بینی سود روی کدال قرار می گیرد «حسابرسی شده» می شود و سازمان نماد را بازگشایی می کند در نتیجه سازمان مهر تایید بر اطلاعات می زند. ولی مسئولیتی متوجه سازمان بورس است و سازمان بورس باید در مورد این موضوع خاص وارد عمل شده و جواب گو باشد. ناظر بازار باید پاسخگوی سهامدارن باشند چرا که اجازه انجام این معاملات را داده است. به نظر می می رسد باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد و مقصران ماجرا مسئول جبران خسارت باشند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24