Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

روز پنجشنبه شرکت گهر زمین میزبان حدود ۶٠ مدیر ، سهامدار و خبرنگار بازار سرمایه بود.معدن متعلق به این شرکت حدود ۶۵٠ میلیون تن ذخیره ماده معدنی دارد.مشاور سرمایه گذاری ایرانیان تحلیل با توجه به عملکرد خوب این شرکت در سال نخست تولید و شناسایی حدود ۶٠ میلیارد تومان سود و با عنایت به مجوز ٢۵ ساله بهره برداری از معدن ارزش دست کم ۶۵٠٠ میلیارد تومانی برای این شرکت برآورد کرده است...

تولد یک غول سنگ آهنی در دل کویر

در 50 کیلومتری جاده سیرجان به شیراز منطقه معدنی گل گهر به چشم می خورد مجموعه ای عظیم که گهر زمین از دل آن سر بر آورده است. منطقه ای که برداشت از آن به دوران هخامنشی بر می گردد، بر اساس برخی گفته ها نامگذاری این منطقه به نام دختران خان محلی به نام های گلی و گهر بوده است و منطقه به گل گهر مشهور شده است.

روز پنج شنبه به همت روابط عمومی مجموعه گهر زمین و پایگاه خبری بورس24 جمعی از مدیران، خبرنگاران و فعالان حوزه بازار سرمایه برای بازدید از این مجموعه به سیرجان سفر کردند تا شاهد کیمیا گری ای باشند که خاک را به طلا تبدیل می کند.

گهر زمینی، گوهری در دل زمین

آنچه که در بازدید مزبور گذشت...

شرکت گهر زمین در مدت زمان کوتاهی پس از به بهره برداری رسیدن دو فاز تولید کنسانتره توانست سود شناسایی کند.

از مهمترین مزیت های گهر زمین این است که بیش از 60 درصد ذخیره معدنی 6معدن فعال منطقه معدنی موسوم به گل گهر در معدن شماره 3 یعنی معدن گهر زمین قرار دارد، معدنی که حق بهره برداری از آن تا 25 سال در اختیار گهر زمین است و معدن روباز این شرکت حداقل 14 سال سنگ آهن مورد نیاز مجموعه را تامین خواهد کرد، از طرفی کیفیت بالای سنگ آهن تولیدی گهر زمین و عیار 46تا54 درصدی این معدن نگرانی گهر زمین را از بابت تامین مواد اولیه برطرف می کند، مساله ای که در آینده ای نه چندان دور بسیاری از شرکت های سنگ آهنی به دلیل کاهش ذخایر معادن با آن دست به گریبان خواهند بود. کیفیت سنگ آهن گهر زمین منجر به تقاضای بالا برای محصولات این مجموعه است. گهر زمین از بابت تولید و فروش با توجه به مزایای موجود بی مشکل خواهد بود.

از دیگر مواردی که معادن سنگ آهن با آن دست به گریبانند بحث آب و حمل و نقل است برنامه های عملی گهر زمین در این راستا نشان می دهد که ریسک این موارد هم در این مجموعه حداقل خواهد بود. با همکاری شرکت های توسعه معادن و فلزات، سرمایه گذاری امید،گهر زمین، چادرملو ، گل گهر و کشتی رانی جمهوری اسلامی شرکت حمل و نقل «جاده ریل دریا» به زودی راه اندازی خواهد شد تا با استفاده از پتانسیل های خطوط حمل و نقل زمینی و دریایی و به کارگیری تجهیزات جدید مساله حمل و نقل برطرف شود. آب خلیج فارس هم تا سه سال آینده به گهر زمین خواهد رسید، چاه های آب به منظور تامین آب از سوی گهر زمین خریداری شده است و فاضلاب تصفیه شده سیرجان هم برای مصرف گهر زمین در اختیار این مجموعه خواهد بود.در مجموع تمام این موارد حاکی از آن است که گهر زمین پتانسیل های رشد و سودآوری پایدار را دارد و باید منتظر پدیده ای کم نظیر در تابلو بازار سرمایه بود.

گهر زمین بزرگترین معدن روباز خاورمیانه

آنومالی گل گهر با 6 معدن فعال ذخیره ای در حدود 1.1 میلیارد تن را در خود جای داده است که بیش از 60 درصد این ذخیره سنگ آهنی در معدن شماره 3 یعنی گهر زمین جای دارد، اولین چیزی که برای اثبات ارزشمندی مجموعه گهر زمین کفایت می کند.

معدن سنگ آهن گهر زمین با ذخیره زمین شناسی بالغ بر 643 میلیون تن یکی از بزرگترین ذخایر سنگ آهن در کشور است. اولین فعالیت های اکتشافی انجام شده در معدن در سال 1348 و مطالعات تفصیلی نیز با بیش از 46هزار متر حفاری در قالب 147 حلقه گمانه به اتمام رسیده که در حال حاضر فاز اول حفاری اکتشافی و ژئوتکنیکی به میزان 12500متر حفاری در قالب 52 حلقه گمانه به پایان رسیده است. بر اساس مطالعات صورت گرفته از میزان 643 میلیون تن ذخیره تخمین زده شده بیش از یک سوم از ذخایر به صورت عملیات روباز و مابقی به صورت زیر زمینی قابل برداشت است ذخایری که با گذشت زمان احتمالا با حجم بیشتری به صورت روباز استحصال خواهد شد. عملیات استخراج از معدن از سال 83 شروع شده است که تا پایان خرداد ماه 95 استخراج قریب به 241 میلیون تن شامل بیش از 18 میلیون تن سنگ آهن و 222میلیون تن باطله است. پهنه معدن روباز گهر زمین حدود1.5 در 1.5 کیلومتر با عمق بیش از 184 متر است. نهایتا عمق این معدن روباز تا 430 متر و پهنه آن 2در 2 کیلومتر خواهد بود. گهر زمین را به جرات می توان بزرگترین معدن روباز خاورمیانه دانست. مدیران اجرایی گهر زمین در تلاشند تا با استفاده از شیوه های روزآمد استخراج، هزینه های استخراج را کاهش دهند تا با کاهش قیمت تمام شده تولید بهره وری افزایش یابد.

گهر زمین جوان سود ده شده است

گهر زمین با هدف تولید سالانه 10 میلیون تن کنسانتره وگندله با حداکثر ارزش افزوده پا به عرضه وجود گذاشت، این مجموعه طبق برنامه 5 خط تولید کنسانتره را در خود جای خواهد داد که تاکنون دو خط هریک با ظرفیت 2 میلیون تن ظرف مدت 1تا 1.5 سال راه اندازی و به بهره برداری رسیدند، خط سه این مجموعه هم تا 18 ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید، تاکنون میزان کنسانتره تولیدی گهر زمین 3 میلیون 650 هزار تن بوده است که از این میزان 1میلیون 650هزار تن با 30 فروند کشتی به مقاصد صادراتی ارسال شده است، بیش از 18 هزار تن سنگ آهن تا کنون توسط گهر زمین برداشت شده است. برنامه شرکت سالانه 15 میلیون تن برداشت سنگ آهن به منظور تامین خوراک خطوط تولید است.

Description: C:UsersadminDesktop2.jpg

در حال حاضر در حدود 80 تراک 100 تنی و بیش از 400 ماشین معدنی در معدن گهر زمین فعال است. با توجه به هزینه های صورت گرفته در این سال ها برای راه اندازی معدن، در مدت کوتاهی که عملیات تولید صورت گرفته است شرکت به سودآوری رسیده است. همچنین برنامه های رعایت نسبت برداشت ماده معدنی در دستور کار مجموعه است تا میزان برداشت و تولید و استهلاک دستگاه ها طبق پیش بینی عملیاتی شود و هزینه های مازاد به سیستم تحمیل نشود.

توسعه پایدار و کاهش هزینه سوخت در دستور کار گهر زمین

از دیگر موارد مد نظر شرکت توسعه پایدار است، بحث محافظت از محیط زیست با توجه به اجرای عملیات باطله برداری و استحصال ماده معدنی، مصرف ماهانه گازوئیل مجموعه روند افزایشی دارد که گهر زمین به دلیل هزینه بالای سوخت و آلایندگی آن برای رفع این مشکل برنامه های مطالعاتی انتقال ماده معدنی از معدن به سطح از طریق نوار نقاله را بررسی و به زودی اجرایی خواهد کرد.

واحد خردایش آهن را به کمیا نزدیک می کند

سنگ های برداشت شده از معدن به بخش خردایش منتقل می شودو دستگاه خرد کن سنگ های معدنی را با قطرهای 1.5 متر دریافت و به ابعاد 30 سانتی متر تبدیل خواهد کرد این دستگاه قابلیت خردایش 3500 تن سنگ آهن در ساعت را دارد. حدودا دستگاه در هر دقیقه دو تراک 100 تنی را خرد می نماید این دستگاه توان خردایش سالانه 15 میلیون تن سنگ آهن را خواهد داشت. واحد خردایش در دوشیفت فعال است. نهایتا سنگ های معدنی پس از دو مرحله خردایش به قطرهای حداکثر 5 سانتی متر تبدیل و در سیلوهای 4 هزار تنی دپو می شود تا در صورت اتفاقات غیر منتظره واحد کنسانتره تا دوشیفت بدون مشکل فعال بمانند.

Description: C:UsersadminDesktop3.jpg

توسعه در گهر زمین ادامه دارد

فاز یک گندله سازی گهر زمین با ظرفیت 5 میلیون تنی با پیشرفت 47 درصدی در حال آماده شدن است، در حدود 82 میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی و 220 میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی برای این پروژه در نظر گرفته شده است،اتوتک آلمان به عنوان پیمانکار خارجی و آسفالت طوس به عنوان پیمانکار داخلی برای تامین تجهیزات داخلی این پروژه برگزیده شده اند.

Description: C:UsersadminDesktop4.jpg

گهر زمین از تهدیدها نمی هراسد

از مواردی که مجموعه را با چالش روبرو می کند بحث تامین آب است که گهر زمین در این زمینه نیز اقدامات و پیش بینی ها لازم را انجام داده است، این مجموعه تعداد زیادی چاه آب خریداری نموده همچنین تصفیه خانه فاضلاب سیرجان هم برای تامین آب این مجموعه در مدار قرار خواهد گرفت. پروژه انتقال آب خلیج فارس که تا سه سال آتی نهایی خواهد شد نیز از دیگر منابع تامین کننده آب گهر زمین خواهد بود و جز راهکار هایی است که نیاز به آب گهر زمین را مرتفع خواهد کرد.

تحلیل گران بر پتانسیل های گهر زمین صحه گذاشتند

با توجه به تمام موارد ذکر شده تحلیل های تحلیل گران از شرایط گهر زمین این نوید را می دهد که این غول تازه وارد به بازار سنگ آهن کشور توان رشد و سودآوری قابل قبولی خواهد داشت.

گهر زمین چند تمام می شود؟

سرمایه گهر زمین در حال حاضر 1230 میلیارد تومان است. سنگ شکن مجموعه با هزینه ای بالغ بر 62 میلیون یورو، هر خط کنسانتره با هزینه ای بالغ بر 168 میلیون یورو و هر خط گندله سازی هزینه 82میلیون یوروو 220 میلیاردتومانی را در بر خواهد داشت.براساس برآورد اولیه کل گوهر زمین 1281میلیارد تومان و 439میلیون یورو هزینه در بر خواهد داشت که تاکنون700میلیارد تومان و 275میلیون یورو مصروف شده است و 578میلیارد تومان و 164میلیون یورو باقی مانده به منظور تکمیل خطوط کنسانتره و گندله خواهد بود. این شرکت در سال 95 در حدود 1.5 میلیون تن کنسانتره تولید کرده است و بر اساس پیش بینی تولید قریب به 4 میلیون کنسانتره در سال جاری دور از ذهن نخواهد بود. بازار سرمایه باید منتظر عرضه اولیه این غول معدنی در سال 96 باشد.

بخشی از تحلیل 120 صفحه ای بورس24 از صنعت سنگ آهن و پتانسیل های گهر زمین در ادامه از نظرتان می گذرد:

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24