Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی سهامداران خود را دعوت کرد تا راهکارهای جدیدی را در راستای حفظ حقوق سهامداران و بالابردن کیفیت حمایت از سهام، رعایت اصل حاکمیت شرکتی، افزایش شفافیت و افزایش تقارن اطلاعاتی بین سهامداران، کاهش ریسک نقدشوندگی و توجیه فعالیت های اساسی شرکت نظیر افزایش سرمایه را با هم اندیشی سهامداران مورد بحث و بررسی قرار گرفت . مدیران شرکت و فعالان بازار در این جلسه به بیان نقطه نظرات پرداختند...

«وتوسم» برای سهامدار جذاب تر می شود / احتمال ورود درصدی حقوقی ها به این سهم

بورس24 : شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی سهامداران خود را دعوت کرد تا راهکارهای جدیدی را در راستای حفظ حقوق سهامداران و بالابردن کیفیت حمایت از سهام، رعایت اصل حاکمیت شرکتی، افزایش شفافیت و افزایش تقارن اطلاعاتی بین سهامداران، کاهش ریسک نقدشوندگی و توجیه فعالیت های اساسی شرکت نظیر افزایش سرمایه را با هم اندیشی سهامداران مورد بحث و بررسی قرار گرفت . مدیران شرکت و فعالان بازار در این جلسه به بیان نقطه نظرات پرداختند.

عباس نعیمی جانشین مدیر عامل گروه توسعه ملی، سهامدار عمده وتوسم در این نشست گفت: وتوسم به جرات یکی از شفاف ترین شرکت های سرمایه گذاری در بورس است. یکی از نقاط قوت این شرکت، بورسی بودن عمده پرتفوی آن است که این امر یکی از دلایل شفافیت وتوسم است.

وی ادامه داد: از دیگر نقاط قوت وتوسم ارزش تقریبی 1000 میلیارد تومانی پرتفو است، همچنین وتوسم از نظر شاخص گردش معاملات و تقسیم سود رتبه اول از بین 17 شرکت سرمایه گذاری بورسی را دارد.

نعیمی ادامه داد: در حال حاضر «وبانک» 62درصد از سهام سرمایه گذاری ملی و «بانک ملی» 26درصد از این شرکت را در اختیار دارد. این موضوع منجر می شود تا وبانک نتواند آنطور که باید از سهام زیر مجموعه خود حمایت کند،در صورتی که وبانک به منظور حمایت از سهام ورود کند درصدشناورسهم را به هم می زند، بنابراین از فعالان بازار، سهامداران حقیقی و حقوقی دعوت کردیم تا دراین مهم مارا یاری کنند تا هم روند حرکت سهم متعادل تر شود و هم درصد شناور سهم بهبود یابد.

وی ادامه داد: صندوق های سرمایه گذاری باید سهام کم ریسک و دارای قابلیت سود سازی داشته باشند. بر این اساس به قطع می توان گفت که وتوسم با پی ای 4 این پتانسل را داشته و بر همین روند نیز در سالهای آتی کم ریسک و سودآور خواهد بود.

پژمان شعبان پور فرد مدیر عامل وتوسم در گزارشی مبسوط به عملکرد 5 ساله با تأکید برعملکرد 7 ماهه از اول دی ماه 1395 تا پایان تیر ماه سال جاری پرداخت تا حاضرین با پتانسیل های این سهم بیشتر آشنا شوند.

شعبان پور گفت: هدف از برگزاری این جلسات این است که سهامداران یا سرمایه گذاران در جریان آخرین وضعیت شرکت قرار گیرند. در حال حاضر شرکت، سرمایه ثبتی بالغ بر 450 میلیارد تومان دارد که به زودی این سرمایه به 600میلیارد تومان افزایش خواهد یافت، وی اشاره کرد وتوسم سهم بنیه داری است که ارزش بازار آن حتی پس از تقسیم سود های صورت گرفته 820 میلیارد تومان و دارای مازاد ارزش قیمت پرتفوی می باشد.

شعبانپور ادامه داد: بر اساس پیش بینی بودجه در سال مالی 96در حدود 182 میلیارد تومان سود پیش بینی شده بود که تا کنون در بازه 7 ماهه امسال این رقم 193 میلیارد تومان یعنی تحقق 105 درصدی است.

وی در خصوص پیش بینی سود سازی آتی شرکت گفت: در سخت ترین شرایط سال های اخیر 50 میلیارد تومان کف سود حاصل از فروش ماست و امکان تحقق آن در طی سال های آتی به آسانی میسر است. از منظر سود حاصل از سرمایه گذاریها هم در سال92 در حدود 102 میلیارد تومان سال 93در محدوده 169 میلیارد تومان ور درسال مالی 94 در محدوده 163 میلیارد تومان سود سازی داشته ایم. عملکردشرکت تا پایان تیرماه سال جاری نیز در حدود121میلیارد تومان بوده است. به عبارتی با بررسی بازه زمانی 5 ساله مشاهده میکنیم پرتفویی 800 میلیارد تومانی حداقل سالانه 50 میلیارد تومان سود حاصل از فروش و عددی حدود 100تا 170 میلیارد تومان سود سرمایه گذاریها قابل تحقق است. عددی که کارشناسان ما برای بازده سال های آتی پیش بینی می کنند برای سال مالی 97 در محدوده 137میلیارد تومان ناشی از سود سهام و 50 میلیارد تومان سود حاصل از فروش دارایی است که جمعا به عدد مطلوب 170-180 میلیارد تومان می رسیم که این روند مطلوب سالانه نیز قابل تکرار است.

مدیر عامل وتوسم درخصوص اهم فعالیت های انجام شده شرکت گفت: واگذاری پتروشیمی خارک و سرمایه گذاری نیرو در سال گذشته عملیاتی شده است همچنین واگذاری شرکت کارآفرینان سبز خلیج فارس به دلیل اینکه استراتژی وتوسم، سرمایه گذاری های کوتاه مدت است عملیاتی گردید.آنچه در واگذاری ها از دست دادیم سود سهام مستمر پتروشیمی خارک بود که برای رفع آن حدود 25 میلیارد تومان سهام زاگرس را جایگزین نمودیم. حدود 10 میلیارد تومان مطالبات معوق از سرمایه گذاری مسکن داشتیم که با مذاکرات صورت گرفته به جای ملک توانستیم پرتفویی از سهام دریافت کنیم. با بیمه ایران مساله ای داریم که 15 درصد از مبلغ پروژه برزیل کماکان باقی مانده است و تفاهمنامه داریم به محض اخذ پایان کار، سهام بابت مطالبات خود از آن ها دریافت کنیم .

وی ادامه داد:همیشه استراتژی ما این بوده است که پرتفویی از سهامی را انتخاب کنیم که بتوانیم از سود سالانه اش بهره مند شویم و مطمئن باشیم که توان پرداخت سود به سهامداران خود در مطلوب ترین شکل کمی و کیفی را داریم البته تاکنون هم عملکرد خوبی در این زمینه داشتیم تا بتوانیم سود سهامداران را هم به موقع پرداخت کنیم.از این لحاظ در 5 سال اخیر در بین شرکتهای سرمایه گذاری بورسی رتبه اول در تقسیم سود را داشته ایم.

شعبانپور در تحلیل وضعیت پرتفوی شرکت گفت: 20 درصد پرتفوی وتوسم سهام معدنی و فلزی است و عمده پرتفوی شرکت دراین بخش مربوط به سهام مبارکه 330 میلیون سهم باقیمت تمام شده 141 تومان،فولاد خوزستان 17 میلیارد تومان با قیمت تمام شده 393 تومان، 28 میلیاردتومان سهام کنور با قیمت تمام شده 300تومان می باشد. در این صنعت شرکت نیز از مس و گل گهر انتخاب های خوب پرتفوی بوده است. نقطه ضعیف پرتفوی وتوسم این است که 70 میلیارد تومان سهام مسکنی در آن وجود دارد،که بازده مطلوب برای ما ندارد. از دیگر مزایای پرتفو از نظر ما این است که درگیر سهام خودرویی نبودیم. مقداری سهام لنت ترمز را داریم که آن هم در برنامه داریم واگذار کنیم. سهام بانکی هم فقط 30 میلیارد تومان است که نسبت به ارزش پرتفو وزن قابل توجهی ندارد. 11میلیارد تومان بانک خاورمیانه، 10 میلیارد تومان بانک پاسارگارد، 9میلیارد تومان بانک کارآفرین و 2 میلیارد تومان بانک ملت است. 6 درصد سرمایه گذاری شفا دارو در پرتفوی شرکت است که با قیمت تمام شده کمتر از 300 تومانی در حال حاضر سود هر سهم 100 تومان و تقسیمی آن 70-80 تومان است. تلاش می کنیم بتوانیم در سال مالی 96 گزارش برمبنای IFRSآماده کنیم. با توجه به اینکه فقط 30 میلیارد تومان سهام غیر بورسی داریم انجام این مهم کار چندان سختی برای وتوسم نخواهد بود.

در این هم اندیشی برخی از مدعوین سوالاتی راپیرامون وضعیت پرتفو بازده پرتفوی شرکت،افزایش سرمایه و ریسک های موجود در خصوص تقسیم سود حداکثری مطرح کردند.

شعبان پور در خصوص این موارد گفت: خروج از برخی سرمایه گذاری ها و فروش آن ها همگی با توجه به شرایط بازار و کلان اقتصاد بوده است و با قیمت های مناسبی صورت گرفته، همچنین جایگزین های خوبی به جای آنها داشتیم مانند پتروشیمی زاگرس، تقسیم سود هم با توجه به شرایط رکود شدید بازار عملکرد خوبی است. در خصوص افزایش سرمایه هم در تلاش هستیم که با کمک سهامدار عمده سرمایه شرکت را 600 میلیارد تومانی کنیم.

مدعوین پیشنهاد حضور چند حقوقی به عنوان سهامدار 15 درصدی را داشتند که هم در هیئت مدیره حضور داشته باشند هم بتوانند از سهم حمایت کنند که با استقبال سهامدار عمده و شرکت مواجه شد.

بحث خروج وبانک از وتوسم و فروش وتوسم هم مطرح شد که نعیمی گفت: وتوسم جز شرکت های خوب پرتفوی وبانک است که اگر برنامه فروش تمام دارایی های را داشته باشیم آخرین شرکت وتوسم خواهد بود،وتوسم آن قدر ارزنده است که اگر ملاحظات قانونی بوری نبود 100 درصد وتوسم را از بازار خریداری می کردیم.

شعبانپور در خصوص تغییرات در سرمایه گذاری ها هم گفت: برنامه اصلاح پرتفوی را داریم و در برنامه داریم از لنت ترمز و کربن خارج شویم . وی در خصوص کاهش سود در برخی ادوار هم گفت: در مجموع شرکت وضعیت مطلوبی دارد و وضعیت این سال های بازار سرمایه بر هیچ کس پوشیده نیست بنابراین عملکرد مجموعه با توجه به شرایط بازار قابل قبول بوده است و در این شرایط ثبات نسبی در روند سود آوری شرکت حفظ شده است.

پیشنهاداتی در خصوص جذاب نمودن سهام برای خرید صندوق های با درآمد ثابت مانند سهام مخابرات هم مطرح شد که مدیر عامل وتوسم اعلام کرد تمام این موارد در دست بررسی است.

بحث وجود بازارگردان و حمایت از قیمت سهم هم مساله مورد توجه نشست بود که مدیر عامل وتوسم گفت: در تلاشیم این خلا را از طریق تعامل و ارتباط با سهامداران اصلاح کنیم تا قیمت گذاری از سوی بازار باشد و اطلاع رسانی از سوی ما.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24