Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نماینده هیات موسس : طبق قانون بازار اوراق بهادار کانون سهامداران حقیقی، کانون نهادهای سرمایه گذاری و کانون کارگزاران و سایر کانون ها زیر نظر سازمان بورس هستند. ولی سندیکاها و NGO ها کاملا مستقل از سازمان بورس بوده و به صورت یک نهاد خود انتظام و نه به صورت زیر مجموعه سازمان بورس می توانند تشکیل شده و عمل می کنند.در عین حال ما پیگیر هستیم تا بتوانیم از سازمان بورس هم مجوز دریافت کنیم...

کانون سهامداران حقیقی بازسازی شد / درخواست مجوز از بورس

بورس24 : نخستین بار، جلسه فعالان بازار سرمایه که قرار بود نام ‌«کانون سهامداران حقیقی » را بر خود بنهد در سال ۸۴ برگزار شد.12 سال از موجودیت بدون مجوز کانون سهامدران حقیقی می گذرد.گرچه طی این دهه بازار سرمایه عمق بیشتری به خود گرفته و با رشد چند برابری ارزش بازار و شاخص همراه بوده ایم اما، توجهی به تشکیل این کانون نشده است و شاید بتوان گفت؛ برای هیچ کدام از مدیران یک دهه اخیر بازار سرمایه ، موضوع تشکیل کانون سهامداران حقیقی اولویتی نداشته است.

اما حالا کانون سهامداران حقیقی پس از یک دوره حاشیه نشینی در حال بازسازی و احیاست. خبر رسیده که در حال حاضر حدود 80نفر به عنوان اعضای این تشکل و فعالان بازار سرمایه در جلسات شرکت می کنند و در حال تجمیع نظرات و پیشنهادات خود برای بهبود بازار سرمایه هستند.کانون سهامداران حقیقی در حال حاضر در انتظار اخذ مجوز از سوی سازمان بورس است و اعضای آن امیدوار هستند که بعد از سال ها تلاش تشکیل این تشکل خود انتظام بازار سرمایه به نتیجه برسد.گردانندگان این تشکل در حال بازسازی می گویند : اگر سازمان بورس به هر دلیلی نخواهد این کانون را به رسمیت بشناسد، راه های دیگری نیز برای رسمیت بخشیدن به موجودیت این کانون وجود دارد که اعضای آن پیگیر موضوع هستند.

مجتبی معتمد نیا، یکی از فعالان بازار سرمایه در خصوص تشکیل کانون سهامداران حقیقی به خبرنگار بورس24 گفت: در حال حاضر کانون سهامداران حقیقی مجوزی از سازمان بورس و اوراق بهادار نگرفته است،اما درخواستی را به سازمان داده ایم. یک سری جلسات به عنوان فعالان حقیقی بازار سرمایه در حال برگزاری است که بیشتر این جلسات نوعی هم اندیشی به شمار می رود.همچنین جلساتی در حال برگزاری است که بیشتر این جلسات قبل از تاسیس بوده و مربوط به دریافت مجوز نیست.در حال حاضر هم اسامی هیات موسس به سازمان اعلام شده ، ولی سازمان هنوز پاسخی در این خصوص نداده است.

معتمد نیا درباره فرآینده تشکیل و بازسازی کانون سهامداران حقیقی توضیح داد: هیات موسس پس از مجوز سازمان کنار رفته و پس از آن مجمع در مورد انتخاب هیات عامل تصمیم گیری می نماید.به نوعی از روز تشکیل مجمع هیات موسس از رسمیت می افتد. در حقیقت ما به عنوان فعالان بازار سرمایه وظیفه ای برای خود قائل هستیم که بر اساس آن وظیفه تصمیم گرفتیم که این اعضای ۸۰نفره جلسات ماهانه برگزار کنند و در خصوص بازار سرمایه با هم تبادل نظر داشته باشند و جمع بندی ها را به سازمان‌ و مراکز تصمیم ساز منتقل نمایند.

وی ادامه داد: البته حتی اگر سازمان مجوزی برای ایجاد کانون را ندهد باز هم تغییری در ماهیت نشست ها ایجاد نمی کند و ما به فعالیت خود به عنوان جمعی از فعالان بازار سرمایه ادامه می دهیم.

معتمد نیا گفت: ما هیچگونه انحصاری در این خصوص قائل نیستیم و از حضور همه افراد فعال بازار سرمایه با ماهیت حقیقی در این جمع استقبال می کنیم.بازار سرمایه محل فعالیت و کسب و کار ماست ؛ نتیجتا ما هم به عنوان جزئی از ارکان بازار دغدغه هایی داریم که به صورت قانونمند و مستقل به سازمان و دیگر مراکز مرتبط منتقل می کنیم تا بتوانیم بازار پویاتری داشته باشیم.

معتمدنیا افزود: طبق قانون بازار اوراق بهادار کانون سهامداران حقیقی، کانون نهادهای سرمایه گذاری و کانون کارگزاران و سایر کانون ها زیر نظر سازمان بورس هستند. ولی سندیکاها و NGO ها کاملا مستقل از سازمان بورس بوده و به صورت یک نهاد خود انتظام و نه به صورت زیر مجموعه سازمان بورس می توانند تشکیل شده و عمل می کنند.در عین حال ما پیگیر هستیم تا بتوانیم از سازمان بورس هم مجوز دریافت کنیم.

سندیکا یا کانون، مساله ای نیست ...

به گفته وی ، این که سندیکا و یا کانون زیر نظر کدام نهاد یا سازمان باشد اهمیتی برای فعالیت سندیکا ندارد. یک‌ کانون و سندیکا در صورتی که کارایی و اثرگذاری لازم را داشته باشد ، مقبول و مشروع خوهاد بود و این که زیر نظر کدام سازمان و یا نهاد فعالیت داشته باشد، در اولویت های بعد است.

معتمد نیا با بیان این که در صورت اخذ مجوز از وزارت کار گستره فعالیت تشکل حقیقی های بازار سرمایه وسیع تر خواهد بود، گفت: کانون سهامداران حقیقی یا سندیکای سهامداران حقیقی از نظر ماهوی با هم متفاوت نیستند. مضافا این که با دریافت مجوز از وزارت کار و رفاه اجتماعی جای مانور بیشتر و استقلال بیشتری نسبت به سایر کانون ها خواهیم داشت.

وی از برگزاری جلسه چهارم سهامدران حقیقی در ماه آینده خبر داد و گفت: اواخر شهریور ماه سهامداران حقیقی چهارمین جلسه ماهانه خود را برگزار و طی آن، مدارک و مستندات و اساسنامه به وزارت کار و و رفاه اجتماعی ارسال خواهد شد. البته دریافت مجوز از سازمان هم به صورت موازی انجام می شود تا بتوانیم به یکی از دو طریق مجوز لازم برای رسمیت داشتن کانون را دریافت نمائیم.

گفتنی است ، در هیات موسس این کانون نام حقیقی های فعالی همچون خانم قهرمانی ، آقایان باباپوران ، طهماسبی ، کریمی ، شریعت، ارجلو ، معتمدنیا، آشتیانی و سلامت به چشم می خورند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24