Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

شرایط حاکم بر بانک ها یک شبه ایجاد نشده است و علی القاعده اصلاح نظام بانکی هم یک شبه میسر نخواهد بود. حجم زیادی از دارایی های بانک در املاک مسدود شده است که مشکلات زیادی را برای بانک ها ایجاد کرده. اصلاحات باید به مرور زمان عملیاتی شود و در صورتی که شتاب زده این امر اتفاق بیفتد مشکلات جدیدی را ایجاد خواهد کرد.

نرخ سود صندوق های با درآمد ثابت هم کم می شود؟/ مدیرعامل یکی از حقوقی های بزرگ به این سوال پاسخ می دهد

در نشست خبری معاون اقتصادی بانک مرکزی، وی از الزام بانک ها به رعایت نرخ های مصوب بانکی خبر داد که این اخبار، موجی از گمانه زنی های مختلف مبنی بر کاهش نرخ سود صندوق های با درآمد ثابت و رونق بورس را شکل داد. در این خصوص عبداله شیر محمدپور مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری صبا تامین، یکی از بزرگترین سهامداران حقوقی بازار سرمایه و سهامدار بانک های ملت، تجارت و کارآفرین به خبرنگار بورس24 گفت: قاعدتا بخشنامه اخیر نمی تواند در خصوص صندوق های با درآمد ثابت اعمال نظر کند چرا که صندوق های با درآمد ثابت تابع ضوابط و مقررات حاکم بر بورس هستند. با توجه به الزامات جدید بانک مرکزی سپرده گذاری های جدید صندوق های با درآمد ثابت در بانک ها مشمول کاهش سود می شوند نه سود صندوق های با درآمد ثابت. بانک مرکزی نمی تواند در خصوص نرخ های موجود در بورس ورود کند چراکه مکانیسم بازار سرمایه بر مبنای عرضه و تقاضا است و قیمت ها در این بازار بر این مبنا مشخص می شود. در نتیجه نگرانی خاصی درباره نرخ سود صندوق های بادرآمد ثابت با توجه به نوع پرتفوی آنها وجود ندارد.

شیر محمدپور ادامه داد: بانک مرکزی فقط در سطح بازار پول می تواند نرخ گذاری کند و در حال حاضر بخشنامه ابلاغی در کوتاه مدت احتمالا عملیاتی نمی شود.

وی گفت: در حال حاضر نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی 20 درصد است. همچنین هنوز نرخ سود سپرده های با ارقام بالا تعیین تکلیف نشده است. قراردادهای قبلی بانک ها با نرخ های بالاست و قاعدتا قانون عطف به ما سبق نمی شود. این ها همه منجر به تعویق افتادن این بخشنامه خواهد بود. ضمنا در گذشته هم این نرخ ها اعلام شده بود که بانک های عامل در این راستا اقدامی موثر نکرده بودند.

مدیر عامل صبا تامین ادامه داد: در حال حاضر سود سپرده ها 15 درصد می شود اما آیا در خصوص تسهیلات اعطائی هم این ارقام اصلاح می شود و تا 18 درصد کاهش می یابد؟ با توجه به اینکه بسیاری از تسهیلات مدت دار است و اگر قرار باشد این نرخ اصلاح شود وام گیرنده باید وام خود را تمام تسویه کند تا مشمول کاهش بهره بانکی شود.

شیر محمد پور در پایان گفت: شرایط حاکم بر بانک ها یک شبه ایجاد نشده است و علی القاعده اصلاح نظام بانکی هم یک شبه میسر نخواهد بود. حجم زیادی از دارایی های بانک در املاک مسدود شده است که مشکلات زیادی را برای بانک ها ایجاد کرده. اصلاحات باید به مرور زمان عملیاتی شود و در صورتی که شتاب زده این امر اتفاق بیفتد مشکلات جدیدی را ایجاد خواهد کرد. سیستم بانکی نیازمند اصلاح ساختار مدیریتی است چرا که دولت تا کنون دستاوردهای خوبی داشته است و در این برهه از زمان نیازمند افراد متخصص و تحول زا در سیستم بانکی کشور است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24