Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

اگر تمامی بخش ها هماهنگ عمل کنند و از سیاست های موجود نیز بهره بگیرند، این سیاه چاله ایجاد شده در اقتصاد که طی ١٠ تا ٢٠ سال گذشته در اقتصاد ایران به وجود آمده کم کم رفع خواهد شد.

سیاه چاله در اقتصاد ایران/ اختلاف ١٠ درصدی بین نرخ بازده اقتصاد مولد و بازار پول

اقتصاد ایران از جمله اقتصادهای در حال توسعه است؛ در چنین اقتصادهایی معمولا تکیه بر سرمایه های جغرافیایی و منابع طبیعی وجود دارد. این سرمایه ها همیشگی نیستند و در کشورهایی با این خصوصیات، باید به فکر سرمایه های مولد بود. در اقتصاد ایران نیز نفت و سایر سرمایه های این چنینی وجود دارد. این موضوع باعث می شود تا توازن و تعادل مستمر بازده واقعی اقتصاد با بازده پولی اهمیت زیادی داشته باشد. چنانچه بازده بازار پولی بیشتر از بازده اقتصاد مولد باشد و این فاصله رفع نشود مشکلات بزرگی برای اقتصاد به وجود می آید و مثل یک سیاهچاله کهکشانی بسیاری از داشته ها و سرمایه های انسانی ، اجتماعی ، فرهنگی و مالی ، را در خود می بلعد. نرخ سود بانکی بالاتر از بازده فعالیتهای اقتصادی مولد و در عین حال انواع مشکلات اقتصادی رکودی از جمله دلایل اثبات این موضوع محسوب می شود و نه تنها برای بانک ها مفید نیست که منجر به افزایش بهای تمام شده برای این نهادهای مالی می شود. تلاش برای کاهش نرخ سود بانکی نیز سال های زیادی است که توسط مسئولین اقتصادی دنبال می شود.

غلامحسن تقی نتاج مدیرعامل بانک قوامین در گفتگو با بورس24 در خصوص مواجهه با این واقعیت در اقتصاد ایران گفت: واقعیتی که تمامی جامعه باید بپذیرند این است که تداوم روند فعلی در اقتصاد کشور به طور بلند مدت خوب نیست و چیزی جز زیاندهی فراگیر در پی ندارد و باید به فکر چاره برای جلوگیری از سیاهچاله فعلی اقتصاد باشیم.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران دچار سیاه چاله ای شده که از تفاوت بین نرخ بازده اقتصاد مولد و نرخ بازده بازار پولی ایجاد شده است. نرخ بازده اقتصاد مولد یعنی نرخ بازده دارایی های واقعی و فعالیت هایی که ناشی از این موضوع است. بازده این اقتصاد حول و حوش 10 درصد بوده و این در حالی است که نرخ بازده بازار پولی که شامل انواع اوراق استقراضی و بازار است حدود 20 درصد می باشد.

وی ادامه داد: این موضوع نشان می دهد که در اقتصاد ایران تقریبا بیش از 10 درصد بازده کاغذی و بازده موهومی وارد شده که این بازده همه چیز را درون خودش می بلعد. از آن جایی که ایران سرمایه های فرهنگی و جغرافیایی عظیمی دارد این موضوع چندان در دوره کوتاه و میان مدت دیده نمی شود اما همان طور که گفته شد در طولانی مدت اثرات خود را نشان خواهد داد. در واقع به دلیل سرمایه های عظیمی همچون نفت این سیاه چاله اقتصادی پنهان می شود.

نتاج تاکید کرد: اگر تمامی بخش ها هماهنگ عمل کنند و از سیاست های موجود نیز بهره بگیرند، این سیاه چاله ایجاد شده در اقتصاد که طی 10 تا 20 سال گذشته در اقتصاد ایران به وجود آمده کم کم رفع خواهد شد. از تمامی مسئولین و ناظرین نیز درخواست دارم هر چه سریعتر نسبت به رفع این سیاه چاله اقدام کنند.

وی هشدار داد: مبادا بازارهای اوراق بهاداری ایجاد شود که خنثی کننده زحمات بانک مرکزی در جهت پر کردن این چاله های اقتصادی باشد. ما باید در بازارهای اقتصاد مولد رشد داشته باشیم ؛ بازارهای مولدی که به معنای رشد و رونق تولید کالاها و خدمات ارزشمند است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24