Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

دو روزی است که ایران خودرو و سایپا عرضه ها و معاملات عجیبی را در نمادهای تولید محور خودرو نیرومحرکه رقم زده اند ، قاصدک بورس ٢۴ به تفحص در خصوص دلایل این معاملات بلوکی پرداخته است...

رمزگشایی از عرضه های رگباری «خ» ها / جداسازی دارایی های ایران خودرو و سایپا / معاملات ضربدری فسخ شد...

بورس24 : حرکات مارپیچی ایران خودرو و سایپا طی دو روز اخیر نظر بازار را به خود جلب کرده است. طی معامله بلوکی روزگذشته ، ایران خودرو دیزل 23درصد از سهام "خمحور" را با قیمت پایه 4045ریال عرضه نمود؛ که ظاهرا خریدار این سهم خود ایران خوردو بوده است. امروز نیز، طی معامله ای 10درصد از سهام "خمحور" توسط شرکت نیوان ابتکار واگذار می شود که خریدار آن هم باز گروه ایران خودرو است. جالب تر این که طی رخداد دیگری امروز ، سرمایه گذاری رنا نیز 30.39درصد از سهام "خمحرکه" خود را واگذار خواهد نمود، که احتمالا بازهم ایران خودرو خریدار این سهم است.

اما داستان این عرضه ها که ایران خودرو خریدار همه آن هاست چیست؟جواب این سوال بسیار ساده است. سال 90، گزارشی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس که با درخواست احمد توکلی رییس این مرکز انجام شده است حاکی از آن بود که معاملات ضربدری بین سایپا و ایران خودرو انجام شده است.

این گزارش به موضوع«آسیب‌شناسی واگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی سایپا، رنا و ایران‌خودرو» پرداخته بود.نتایج حاصل از این گزارش نشان داد که واگذاری سهام این شرکت‌های خودروسازی «به صورت متقاطع» به یکدیگر انجام شده و این موضوع موجب ایجاد«فضای غیررقابتی» در صنعت خودرو کشور شده است و با روح حاکم بر سیاست‌های اصل 44 مغایر است. پس از شائبه ضربدری و یا متقاطع بودن معاملات خودرو سازی ها، طی توافقی که چند مدت گذشته توسط دو قطب خودروساز انجام شده، مقرر گردید که هر دو گروه از سهام شرکت های یکدیگر خارج شوند تا شائبه وجود «معاملات ضربدری» که مغایر با اصل 44قانون اساسی است ، به وجود نیاید.

البته گفته شده این واگذاری ها به دستور محمدرضا نعمت زاده وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت به دو گروه خودرو ساز و البته امضای نهایی شریعتمداری وزیر جدید صمت انجام شده که البته تاکنون این موضوع رسانه ای نشده بود.اما به هر حال این انتظار می رود که طی روز ها و یا ماه های آینده واگذاری های دیگری هم از سوی این دو «قطب خودروساز» برای خروج از شرکت های یکدیگر در دستور کار قرار بگیرد.

نکته دیگر این است که با عرضه های اخیر ، این دو شرکت خودرو سازی منافع مشترکی که مربوط به معاملات سهام شرکت های زیر مجموعه باشد را دیگر نخواهند داشت. به نوعی شرکت بورسی دیگری وجود ندارد که ایران خودرو و سایپا به صورت مشترک سهامدار آن باشند.

سعید جمالی، مدیر امور سهام و سرمایه گذاری های گروه خودرو سازی سایپا در خصوص معامله بلوکی امروز که توسط شرکت نیوان ابتکار انجام می شود و طی آن 10درصد بلوک "خمحور" عرضه می گردد ، به خبرنگار بورس24 گفت:با توجه به سیاست های گروه سایپا برای خروج از برخی دارایی های خود، امروز معامله بلوکی "خمحور" انجام خواهد شد.

وی افزود: مذاکرات لازم در خصوص این معامله انجام شده و قطعا فردا عرضه انجام می شود. مشتری این بلوک هم از شرکت های وابسته به گروه سایپا نمی باشد.

به گفته وی ، طبق مذاکراتی که انجام شده و با توجه به این که ایران خودرو بیشتر مالکیت "خمحور" را در اختیار دارد ما از این 10درصد خارج می شویم، تا کل این سهم در اختیار ایران خوردو قرار بگیرد.

وی همچنین در خصوص فروش سهام نیرو محرکه نیز توضیح داد: با توجه به توافقی که بین دو خودرو ساز انجام شده ، ما از شرکت هایی که در آن ها دارای سهام اقلیت هستیم خارج می شویم . به همین ترتیب گروه سایپا دو شرکت "خمحرکه" و "خمحور" را عرضه خواهد کرد و قطعا گروه ایران خوردو خریدار سهم خواهد بود.

گفتنی است ، عرضه "خمحور" نیز که توسط ایران خوردو دیزل انجام شده ، به دلیل این بود که این شرکت زیر مجموعه به شرکت اصلی یعنی «ایران خودرو » بدهی داشته و با فروش سهم "خمحور" بدهی ایران خوردو پرداخت می شد. اما با توجه به این که عرضه این بلوک مشتری نداشت ، سهام "خمحور" توسط ایران خوردو به جای مطالبات شرکت ایران خودرو دیزل گرفته شد و در نهایت با واگذاری 10درصدی "خمحور" توسط نیوان ابتکار ، ایران خودرو مالک 100درصدی "خمحور " است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24