Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

فعالان بازار پسته از حضور در بورس ضرر نخواهند کرد حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران در سخنانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه طی سال‌ های اخیر پسته ایران در بازار جهان یکه تازی می‌ کرد، اما اکنون بیش از نیمی از جایگاه خود را در بازار جهانی از دست داده است، گفت: در حال حاضر بازار پسته به صورت سنتی مدیریت می‌ شود؛ این در حالی است که در دنیای امروزی این نوع از مدیریت با چالش‌ های بسیاری همراه است. وی افزود: از آنجایی که در حال حاضر مکانیسم کشف قیمت در بازار به صورت شفاف و عینی وجود ندارد، در وهله نخست بحث کشف قیمت به میان می آید. این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که بورس کالا، محصولی را انحصاری نمی‌ کند، بلکه فضای رقابتی به وجود می آورد؛ در واقع بورس کالا، محصولی نمی‌ خرد، بلکه فضای شفافی برای تولید کننده و خریدار فراهم می‌ کند تا کشف قیمت انجام شود. وی با تأکید بر اینکه ورود پسته به بورس شفافیت مالی به همراه دارد، افزود: قرار نیست فعالان این بازار از بعد مالیاتی ضرر ببینند، بلکه...

سلطانی نژاد: پسته ایران روزی در بازار جهان یکه تازی می‌ کرد / ورود پسته به بورس شفافیت مالی به همراه خواهد داشت

بورس24 : با توجه به سبقه طولانی، ایران باید در حوزه زعفران و پسته حرف اول را بزند. امروزه شاهد تاثیرگزاری چین به وسیله بورس کالا در تعیین قیمت جهانی هستیم. ما نیز باید مرجعیت قیمت را در بورس کالا به وجود بیاوریم. 

در گفت و گوی ویژه خبری مورخ پنجم مهر ماه شبکه دو سیما، میهمانان برنامه عرضه پسته در بورس کالا را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در این برنامه تلویزیونی حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران و اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به صورت حضوری در استودیو برنامه حضور داشتند و محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و محمود ابطحی، رئیس هیات‌ مدیره انجمن پسته ایران با ارتباط تلفنی در بحث شرکت کردند.

سخنان مدیر عامل بورس کالای ایران در این برنامه را اینجا می خوانید: 

ایجاد فضای رقابتی و دوری از انحصار 

در ابتدای این گفت و گو، سلطانی نژاد با بیان اینکه طی سال‌ های اخیر پسته ایران در بازار جهان یکه تازی می‌ کرد، اما اکنون بیش از نیمی از جایگاه خود را در بازار جهانی از دست داده است، گفت: در حال حاضر بازار پسته به صورت سنتی مدیریت می‌شود؛ این در حالی است که در دنیای امروزی این نوع از مدیریت با چالش‌های بسیاری همراه است.

وی افزود: از آنجایی که در حال حاضر مکانیسم کشف قیمت در بازار به صورت شفاف و عینی وجود ندارد، در وهله نخست بحث کشف قیمت به میان می آید. این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که بورس کالا، محصولی را انحصاری نمی‌کند، بلکه فضای رقابتی به وجود می آورد؛ در واقع بورس کالا، محصولی نمی‌خرد بلکه فضای شفافی برای تولیدکننده و خریدار فراهم می‌کند تا کشف قیمت انجام شود.

مدیر عامل بورس کالا با بیان اینکه یکی از راهکارهای کشاورزان و باغداران پیش فروش کردن محصولاتشان پیش از برداشت است، گفت: پسته از جمله محصولاتی است که در مدت زمان کوتاهی برداشت، فروخته و صادر می‌شود.

در این زمان‌ ها است که واسطه‌ گران، باغداران را مجبور به فروش محصولات خود با قیمت کمتر از ارزش واقعی و بهای تمام شده محصولات می کنند.

وی ادامه داد: معضل بعدی بحث ریسک‌ های مرتبط با معاملات دوجانبه در بازار پسته است، بسیاری از معامله گران پس از معامله پول خود را دریافت نکرده یا در زمانی دریافت کرده‌ اند که دیگر ارزش زمانی پول منفعت آنها را کم کرده یا از بین برده است.

سلطانی نژاد در خصوص کیفیت محصول مورد معامله عنوان کرد: در بازار سنتی نظارت قوی بر کیفیت محصول وجود ندارد. از این رو به نظر می‌رسد، اتاق شیشه‌ای بورس می‌تواند این دست از چالش‌های بازار پسته را رفع کند.

مدیر عامل بورس کالا در بیان جزئیات ارتباط پسته‌ کاران با بورس کالا، بیان کرد: ما انتظار نداریم کشاورزان در اولین سال ورود پسته به بورس، همه محصول خود را به بورس ارائه کنند. ما دوره‌ های آموزشی بسیاری برای فعالان بازار پسته در استان‌ های فعال در حوزه پسته، برگزار کردیم و ساز و کار بورس را توضیح دادیم.

او گفت: فعالیت‌ ها در حوزه پسته باید شفاف سازی شود و این شفافیت در حوزه کشاورزی معافیت مالی به همراه دارد، همچنین در حوزه تجارت نیز باید تراکنش مشخصی داشته باشد و این در شرایطی است که گردش مالی پسته بین 5 تا 6 هزار میلیارد تومان است.

مدیر عامل بورس کالای ایران با تأکید بر اینکه ورود پسته به بورس شفافیت مالی به همراه دارد، افزود: قرار نیست فعالان این بازار از بعد مالیاتی ضرر ببینند، بلکه می‌ خواهیم فعالیت حق‌العمل کاری حوزه پسته، به عنوان یک فعالیت سالم و شفاف درکشور شناخته شود و در واقع بورس یک بازار است که قصد شفاف‌سازی معاملات این حوزه را دارد.

سلطانی نژاد در خصوص فرآیند کارشناسی بودن فروش پسته در بورس، اظهار کرد: ما در خصوص تنوع محصولات پسته‌ای و رویت، شرایطی را فراهم کرده‌ایم که بر مبنای اطلاعیه عرضه‌، عرضه‌ ها انجام شود.

وی همچنین در خصوص استقرار نظام انبارداری و معاملات بر پایه گواهی سپرده پسته نیز گفت: در هیچ کجای دنیا انبارها متعلق به بورس ها نیستند بلکه در بورس ها پذیرش می شوند. در این میان انبارهایی که برای پسته در نظر گرفته شده، از استانداردهای لازم برخوردارند؛ همچنین در خصوص بهبود روند پرداخت‌ها در معاملات پسته نیز صندوق‌ های کالایی در نظر گرفته شده‌اند.

مدیر عامل بورس کالا با اشاره به عرضه فیزیکی و گواهی سپرده محصولات کشاورزی در بورس کالا، گفت: درباره محصولات کشاورزی در بورس ساز و کار مشخصی تعریف شده است به طوریکه طی سال ٩٥ ارزش معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا بالغ بر 3000 میلیارد تومان بوده است.

وی در پایان اظهار داشت: در عرضه فیزیکی پسته در بورس کالا از فروشنده تضمین دریافت می‌ شود و خریدار نیز باید به تعهدات خود عمل کند. اما در بازار گواهی سپرده کالایی، ما انبارهایی را پذیرش کرده ایم و خرده مالکان می توانند محصولات خود را به این انبارها بدهند و گواهی خود را دریافت کنند تا پسته تجمیع شده و برای صادرات بتوان راه‌ حل بهتری اندیشید.

منبع: پایگاه خبری بورس کالا 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24