Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

هفته گذشته حمید اعرابی فعال حقیقی بازار سرمایه که در روز دوم عرضه اولیه «های وب» ٨٠٠ هزار سهم این شرکت را در صف میلیونی سهم خریداری کرده و بلافاصله فروخته بود نسبت به نقص در سامانه معاملات انتقاد کرده بود.به دنبال این اظهارات نهاد ناظر بازار سرمایه صراحتا وجود اختلال فنی در فرآیند معاملات سهم پرحاشیه داده گستر نوین را رد کرده و از بررسی تخلفات احتمالی در این خصوص خبر داده است...

شائبه نقص فنی درمعاملات مشکوک « های وب» رد شد / احتمال وجود تخلف!؟

بورس24 : ایستگاه معاملاتی ،پایانه معاملاتی کارگزار است که با سامانه معاملاتی بورس در ارتباط می باشد. هر «ایستگاه معاملاتی» با کدی مشخص می شود که به آن «کد ایستگاه معاملاتی» می گویند.ایستگاه های معاملاتی هر کارگزار با کدهای جداگانه تعریف می شود. در حال حاضر علاوه بر نرم افزار PAM،برخی از نرم افزار های مدیریت سفارش های کارگزاری (OMS) قابلیت اتصال به معاملات بورس را دارد.

پس از معاملات چند صد هزار تایی روزهای اخیر پس از عرضه اولیه «های وب» وجود مشکلات مزمن در سامانه معاملات بیشتر جلوه کرد که البته با بررسی هایی که از سوی سازمان بورس انجام شد، وجود مشکلات در این سامانه و اساسا وجود تخلف در معاملات «های وب» رد شد.

محسن خدا بخش، مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص بررسی های نهاد ناظر در معاملات مشکوک «های وب» که منجر به ابطال برخی معاملات ظرف دو هفته گذشته شده بود به خبرنگار بورس24 گفت: زیر ساخت های شرکت مدیریت فناوری بورس مشکلی نداشته است و البته معامله انجام شده نیز بدون مشکل بوده است. بررسی های ما نشان می دهد در مورد خرید 800هزار سهمی «های وب» توسط یک کد حقیقی ارسال سفارش به صورت عادی صورت گرفته است و کد مزبور در صف یازدهم قرار داشته است ، از این جهت خرید سهم در فرآیند عادی انجام گرفته است. در واقع این موضوع بیشتر به نوعی مربوط به ارسال سفارش است و با توجه به این که این سفارش از OMS های مختلف ارسال می شود با توجه به زمان بندی که به سیستم های معاملاتی می رسد ، ممکن است تقدم و تاخر ایجاد شود که البته این هم به دخالت فرد مربوط نمی شود و سیستمی است. این موضوع هم بستگی به ارسال از طریق OMS ها دارد که به چه شکلی ارسال شود.

وی در برابر این سوال که چطور می شود یک کد حقیقی در صف میلیونی سهم براحتی 800 هزار سهم را به صورت شانسی خریداری کند و در این حال وظیفه نهادهای اجرایی و نظارتی چیست ، تصریح کرد : وظیفه بورس این است که فرصت های منصفانه و برابر و عادلانه در معاملات فراهم نماید. ما بررسی فنی کردیم و این بررسی فنی نشان می دهد که در خصوص معاملات « های وب» فرصت برابر برای همه OMSها بوده است ،به طوری که سفارشات یکی از OMS ها قبل از کد حقیقی مزبور (800 هزار سهم) به سامانه رسیده است.

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار توضیح داد: نتیجه ای که تا کنون به دست آمده فرصت برابر تمام افرادی است که در صف سفارش گیری قرار داشته اند.برای کارگزاری مورد نظر و شرکت ارسال کننده OMS فرصت برابر ایجاد شده بود ، البته بررسی های بیشتری در حال انجام است که اعلام می کنیم.

این مقام نظارتی در برابر این سوال که در صورتی که سامانه معاملات در انجام معاملات «های وب» اختلالی نداشته آیا احتمال تخلف مدیران یا کارکنان فناوری یا بورس در این خصوص قابل بررسی است؟گفت:سازمان به عنوان نهاد ناظر موضوع تخلف احتمالی بخش فناوری بورس تهران ، دستکاری در سیستم و تخلفات احتمالی سایر اشخاص را در این خصوص بررسی می کند.

گفتنی است ، هفته گذشته حمید اعرابی فعال حقیقی بازار سرمایه که در روز دوم عرضه اولیه «های وب» 800 هزار سهم این شرکت را در صف میلیونی سهم خریداری کرده و بلافاصله فروخته بود نسبت به نقص در سامانه معاملات انتقاد کرده بود.به دنبال این اظهارات نهاد ناظر بازار سرمایه صراحتا وجود اختلال فنی در فرآیند معاملات سهم پرحاشیه داده گستر نوین را رد کرده و از بررسی تخلفات احتمالی در این خصوص خبر داده است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24