Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

موضوع منحل شدن و تعطیلی تالار کرج چند هفته ای است که معامله گران این تالار را نگران کرده است. در حالی که قرارداد تالار کرج در مرداد ماه به پایان رسیده و در حال حاضر برای مدت سه ماه تمدید شده است.

ادامه تلاش ها برای جلوگیری از تعطیل شدن تالار کرج

بورس24 : بورس تهران چند ماه پیش خواهان نظر کانون کارگزاران در مورد فعالیت تالار کرج شد. کانون هم از کارگزاران استعلام کرد که نتیجه و جمع بندی آرای اعلامی به کانون این بود که حفظ تالار منطقه ای کرج با ساختار و شرایط کنونی مزیت چندانی ندارد. چرا که شاید زمانی ایجاد تالارهای منطقه ای به فرهنگ سازی و آشنایی مردم با بورس کمک می کرد اما با توجه به توسعه سال های اخیر بازار سرمایه و انجام 70 درصد از تعداد معاملات به صورت برخط (آنلاین)، تمرکز سرمایه گذاران در یک نقطه مشخص شهر توجیهی ندارد و بجای آن با توزیع کارگزاران در نقاط مختلف شهرهایی چون تهران و کرج، دسترسی ها راحت و فرهنگ سازی هم با ابعاد گسترده ای روبرو شده است.

این موضوع موجب شد که معامله گران این تالار با تلاش و ارائه دلایل توجیه داشتن فعالیت این تالار، به نمایندگان مجلس ، عدله خود را ارائه دهند. ظاهرا بورس تهران بیشتر از فرهنگ سازی ، تمرکز بر سود آوری داشته و در صورت نبود بودجه و سود آوری دست به تعطیلی تالار ها می زند. با این اوصاف ، می توان پیش بینی کرد که تا چند سال آینده تالار تهران نیز «تعطیل» گردد!

موضوع منحل شدن و تعطیلی تالار کرج چند هفته ای است که معامله گران این تالار را نگران کرده است. در حالی که قرارداد تالار کرج در مرداد ماه به پایان رسیده و در حال حاضر برای مدت سه ماه تمدید شده است. باز هم در این چند ماه فشارهای زیادی برای بستن تالار انجام شده است.ظاهرا بیشترین هدف این بوده که استیشن ها به صورت خصوصی وارد دفاتر کارگزاری شوند.

ظاهرا برنامه برای تهیه تالار جدید نیز در دستور کار بوده و می خواستند که تالار جدیدی را اجاره نمایند اما به دلیل نامعلومی این ماجرا هم منتفی شده است.

در حال حاضر نیز طرف قرارداد تالار موافق تمدید است. هفته گذشته به همه کارگزاران اطلاع داده شده که تالار کرج از شنبه هفته آینده بسته خواهد شد. لذا باید وسایل خود را جمع نمایید که البته با پخش خبر و البته با اعتراض معامله‌گران این موضوع تکذیب شد.

تعطیلی تالار کرج عواقبی دارد که باید این عواقب را نیز در نظر بگیریم.بسته شدن تالار قزوین و ساری نشان داده که پس از مدتی کارگزاری ها نیز متوقف از فعالیت می شوند ؛ در حال حاضر در قزوین و ساری چند تالار اختصاصی وجود دارد؟

معامله گران تالار کرج معتقدند به مرور زمان با بستن تالار اصلی، کارگزاری ها نیز تالار های خود را متوقف خواهند کرد و تجربه این را نشان داده است. تالار اختصاصی برای هر کارگزاری هزینه هایی در بر دارد که به آن عوارض شهرداری و مالیات اضافه می شود.

تاکید معامله گران این است که مشکل دیگری که کارگزاری‌ها با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد سیستم های آنها است. مثلا تهیه سیستمmpls که سیستم معاملاتی را ساپورت می کند دشوار است؛ چرا که مخابرات تنها به همین ساختمانی که در حال حاضر در آن مستقر هستند، خدمات ارائه می دهد. اگر از این سیستم در هر یک از مکان های مختلف کرج استفاده شود کمی نیز غیرقابل باور است.

سوالی که این معامله گران می پرسند این است: آیا می توانیم در همه تالارها متخصص آی تی را برای همه کارگزاری ها استخدام کنیم که بخواهند مشکلات زیر ساختی سیستم‌های معاملاتی را حل کند؟ برخی از کارگزاری ها در گوهردشت کرج شعبه کارگزاری داشتند، ولی مجبور به جمع کردن شعبه کارگزاری خود شده اند و مجبورند استیشنی را در خود تالار کرج اجاره نمایند.در مجموع، جمع آوری تالار کرج باعث می‌شود که فرهنگ سرمایه‌گذاری از بین برود. کمترین مشکل دیگری که می تواند وجود داشته باشد بر سطح امنیت در تالارها است.

گلایه های معامله گران به نماینده شان...

در همین راستا، معامله گران تالار کرج با نامه ای به محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی خواستار کمک به عدم تعطیلی این تالار شده و پیامدهای حذف این تالار را نیز متذکر شده اند که متن نامه حاوی پیام زیر بوده است...

1-از آنجایی که یکی از اهداف ایجاد تالارهای منطقه ای گردآوری سهامداران خرد و حقیقی به دور یکدیگر به جهت ارتقای فرهنگ سهامداری و تبادل اطلاعات و ارتقای سطح آگاهی این افراد بوده است، این اتفاق می تواند این مهم را دستخوش تغییراتی قرار دهد چرا که تالار منطقه ای کرج از جمله تالارهای مورد توجه سهامداران بوده و حضور خیل عظیمی از آنها در ساعات معاملاتی گواه این موضوع می باشد.

2-ساختار بورس شبیه بازار پول است و سازمان اوراق بهادار باید به عنوان یک ستاد عملیاتی ناظر، فعالیت کند که در صورت پراکندگی دفاتر این نظارت با مشکل مواجه خواهد شد.

3-نیاز به وجود دفاتر در سطح شهر اساسا نیاز به وجود تالار را زیر سوال نمی برد چرا که در کلان شهری مانند کرج، همچون تهران نیاز به هردوی این مراکز احساس می شود.

4-با حذف تالار،دفاتر شرکت های کارگزاری که هم اکنون در طبقه ی همکف تالار به تازگی تجهیز شده اند عملا بدون استفاده می شوند و این کارگزاری ها ملزم به اجاره آپارتمان جدید و تجهیز آن مکان می شوند. که این موضوع در مورد سایر کارگزاری های فاقد استیشن اختصاصی نیز صادق است.

5-حذف تالار باعث ایجاد جو هیجانی بین سهامداران و پراکندگی شایعات با توجه به هجوم این افراد به گروه ها وکانال های تلگرامی می شود.

6-با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در بازارسرمایه رخ داده و جو نامناسبی که برآن حاکم بوده است باعث شده کارگزاری ها فضای مناسبی برای گردهمایی سهامداران در اختیار نداشته باشند. با حذف تالار عملا سهامداران را رها می کنیم تا در فضای مجازی (تلگرام و...) اسیر جوسازی مدیران تلگرامی و سفته بازان نو کیسه شوند. چراکه سیستم کانال های تلگرامی بصورت متکلم وحده است و مدیران اینگونه کانال ها می توانند نظرات شخصی خود را با هدف تعیین منافع به اعضای خود تحمیل نمایند.

7-در شرایط فعلی که بازار سرمایه نوسانات شدید وافت قیمت بسیاری از شرکت هارا تجربه کرده وسایه رکود بر سربازار حاکم است ،چنین اقدامی این تصور را در ذهن سهامدار متبادر می کند که یا بازار سرمایه از اهمیت سابق خود برای مسئولین ذیربط برخوردار نیست یا اینکه شرایط نامناسب بازار سرمایه و عدم چشم انداز روشن این بازار درآینده، سبب شده مسئولین ذیربط چنین تصمیمی را اتخاذ نمایند که این خود هیجانات منفی موجود در بازار سرمایه را دربین سهامداران دو چندان می کند.

در پایان لازم به توجه است با توجه به نام گذاری سال 96 توسط رهبر معظم انقلاب بنام اقتصاد مقاوتی تولید و اشتغال بنظر می رسد با تعطیلی تالار کرج و افزایش هزینه هایی که از این محل به شرکت های کارگزاری تحمیل می گردد ،احتمال تعدیل نیرو از سوی شرکت های کارگزاری و بعضا تعطیل نمودن شعب کرج این کارگزاری ها دور از ذهن نمی باشد که این موضوع سبب بیکار شدن عده ی زیادی از جوانان تحصیل کرده از سوی شرکت های کارگزاری می گردد و این اتفاق مغایر با فرمایش مقام عظمی ولایت است.

لذا با توجه به اینکه این تالار همواره سودده بوده است و جزء سه تالار برتر مناطق بوده، بنظر می رسد مسئولین محترم شرکت بورس اوراق بهادار،بجای پاک کردن صورت مسئله ،فکری برای حل مشکل ساختمان فرسوده تالار کرج نمایند و در جهت ارتقای ارزش معاملات و ترغیب سهامداران به سرمایه گذاری و ایجاد فرهنگ صحیح سرمایه گذاری با ایجاد فضای مناسب تر با امکانات بیشتر هم برای کارگزاران هم برای سهامداران ،از ایجاد مشکلات بیشتر جلوگیری کنند چرا که یکی از راه های تبلیغاتی و ایجاد انگیزه برای عامه ی مردم به جهت سرمایه گذاری در بازار سرمایه ،دیده شدن این تالارها و فعالان حاضر در آنها می باشند که بعنوان مبلغی زنده برای بازار سرمایه کشور ایفای نقش می کنند.

بر همین اساس و با پیگیری معامله گران تالار بورس کرج، این نماینده مجلس شورای اسلامی نیز نامه ای به دبیر کل کانون کارگزاران ارسال نمود که متن نامه در ذیل اشاره شده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24