Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

شاپور محمدی در آیین رونمایی از کیش اینوکس چهارم: بازار سرمایه ایران در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته / این روند همچنان حفظ خواهد شد کیش اینوکس چهارم با مشارکت ۳۰۰ کمپانی در نمایشگاه بورس و فرصت های سرمایه گذاری کیش روز گذشته کار خود را رسما آغاز کرد. شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین رونمایی از کیش اینوکس چهارم در سخنانی گفت: این رویداد بین ‌المللی با هدف معرفی فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران برگزار شده است و در پی آن است که مخاطبین و شرکت کنندگان با فضای سرمایه‌ گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران آشنا شوند. او گفت: بازار سرمایه در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد و این روند را همچنان حفظ خواهد کرد...

همه چیز درباره روز نخستین کیش اینوکس چهارم را اینجا بخوانید

بورس24 : کیش اینوکس چهارم با مشارکت ۳۰۰ کمپانی در نمایشگاه بورس و فرصت های سرمایه گذاری کیش روز گذشته کار خود را رسما آغاز کرد.

آشنایی با فضای سرمایه‌ گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران

به گزارش خبرنگار بورس24 ، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین رونمایی از کیش اینوکس چهارم در سخنانی گفت : این رویداد بین ‌المللی با هدف معرفی فرصت‌ های سرمایه‌ گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران برگزار شده است و در پی آن است که مخاطبین و شرکت کنندگان با فضای سرمایه‌ گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران آشنا شوند .

او افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر لزوم انطباق کلیه فعالیت ها در نظام مالی کشور با مبانی شریعت اسلام تأکید دارد و از این رو، بازار سرمایه مفتخر است که محصولات و نهادهایی را در اختیار سرمایه‌ گذاران قرار دهد که انطباق آنها با موازین شریعت به تأیید کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده است .

وی تصریح کرد: این کمیته به ‎ صورت تخصصی بر ابزارها، نهادهای مالی و قراردادهای بازار سرمایه نظارت دارد .

او گفت: مأموریت این کمیته عبارت است، از بررسی و ارائه نظر شرعی راجع به ابزارها، بازارها و نهادهای مالی در بازارهای مالی کشور و ارائه پیشنهادات اصلاحی لازم. در این راستا، توسعه ابزارها و نهادها بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران منطبق با موازین شریعت اسلام است .

وی خاطر نشان کرد: بعد از تصویب و ابلاغ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران تحولات کلیدی و مهمی را تجربه کرد. بخشی از این تحولات در حوزه ابزارهای مالی و بخش دیگر در حوزه نهادهای مالی بود .

او گفت: علاوه بر این، قراردادهای مشتقه به عنوان ساز و کارهایی برای پوشش ریسک در بازار سرمایه ایران مطرح و عملیاتی شد .

توسعه ابزارهای مالی

وی ادامه داد: توسعه ابزارهای مالی شامل معرفی انواع اوراق بهادار اسلامی از قبیل اوراق اجاره، اوراق مرابحه و استصناع بود. این ابزارها، سبد سرمایه‌ گذاری را برای سرمایه‌ گذاران متنوع کرد و فرصت های جدیدی را برای سرمایه ‌گذاری دراختیار آنها قرار داد. 

رییس سازمان بورس تاکید کرد: یکی از مهمترین حوزه هایی که جذابیت سرمایه ‌گذاری در این اوراق را افزایش می دهد، بهره مندی از معافیت مالیاتی بر سود پرداختی در این اوراق است که به موجب آن، سرمایه ‌گذاران از پرداخت مالیات بر سود دریافتی این اوراق معاف خواهند بود. 

شاپور محمدی ادامه داد: سرمایه‌ گذاران در این اوراق، مشابه اسناد خزانه متعارف در دنیا از محل تنزیل ارزش اسمی اسناد و دریافت اصل اوراق در سررسید منتفع می شوند و فرصتی را فراروی سرمایه ‌گذاران فراهم آورده است، تا بتوانند ضمن سرمایه‌ گذاری در اوراق و فراهم آوردن زمینه تأمین مالی بخش دولتی، سود بدون ریسکی را از محل بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران بدست آورند. 

به گفته او علاوه بر این، به منظور حمایت از سرمایه‌ گذاران، قراردادهای مشتقه در بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران عملیاتی شده است و در خصوص برخی از دارایی های پایه همچون سکه طلا توانسته است، فرصتی را برای سرمایه ‌گذاران فراهم کند تا بتوانند از مزایای آن در پوشش ریسک و سرمایه ‌گذاری بهره مند گردند. 

وی افزود: قرارداد اختیار معامله تک سهم نیز در خصوص برخی از انواع سهام در بازار سرمایه وجود دارد و بر این مبنا، حداقل نرخ سودی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می آورد.  

راهکار سازمان بورس برای ارتقاء شفافیت و نقدشوندگی نمادها در بازار سرمایه

مدیر سازمان بورس خاطر نشان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار برای ارتقاء شفافیت و نقدشوندگی نمادها در بازار سرمایه دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس و دستورالعمل نحوه انجام معاملات و دستورالعمل افشا اطلاعات را اصلاح کرد و به زودی موضوع زمان توقف در محدوده زمانی 60 تا 90 دقیقه در مورد عموم نمادها اجرا می شود. 

صندوق تثبیت بازار سرمایه 

وی اضافه کرد: راه اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه در مدت اخیر انجام شده است. در همین خصوص طی دو هفته گذشته صندوق تثبیت بازار سرمایه به وظیفه خود عمل کرد. برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه صندوق تثبیت با پشتوانه قانون وارد ثبات بخشی به بازار سرمایه شده است و در شرایطی که در طی مدت گذشته پیش بینی می شد، جریانات سیاسی بازار را با کنش منفی همراه کند، اما رفتار منطقی بازار و عملکرد قانونی این صندوق توانست ریسک را کنترل کرد. 

به گفته او دستور العمل مربوط به موسسات رتبه بندی نیز تدوین شده است. در این خصوص حدود سه موسسه رتبه بندی با شرکای خارجی فعالیت می کنند و دارای مجوز هستند. 

وی همچنین افزود: تعدادی دیگری از این شرکت ها نیز درخواست خود را ارائه داده که پیش بینی می شود تا پایان سال مجوزهای لازم به این شرکت ها داده شود. 

مرد اول بورس ایران خاطر نشان کرد: در حوزه صندوق ها نیز فعالیت های خوبی صورت گرفته است. صندوق های خطرپذیر در زمینه تامین مالی شرکت های دانش بنیان فعال هستند. 

محمدی ادامه داد: در زمینه اصلاح ساز و کار صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه نیز اقدامات درخور توجهی انجام شده است و در نتیجه آن شاهد افزایش سرمایه گذاری منابع صندوق ها در بازار سرمایه هستیم. 

وی تاکید کرد: در سازمان بورس و اوراق بهادار اصلاح رفتار صندوق ها انجام شده است و در این راستا، به عنوان مثال در خصوص افشای فعالیت آن ها، فاصله زمانی را به حداقل رسانده ایم. علت این موضوع نیز صیانت از حقوق افرادی است که در این صندوق ها سرمایه گذاری کرده اند. 

بورس در مسیر توسعه و پیشرفت

به گفته او بازار سرمایه در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد و این روند را همچنان حفظ خواهد کرد. 

وی ادامه داد: توسعه ابزارها و نهادهای مالی با در نظر گرفتن مباحث شرعی در دستور کار قرار دارد و در این راستا، انتشار اوراق ارزی به عنوان یکی از محورهای توسعه و تکامل بازار سرمایه و ابزارهای مالی در دستور کار کمیته فقهی قرار دارد و بعد از جمع بندی، سایر مراحل عملیاتی شدن آن استمرار خواهد یافت. 

محمدی گفت: اوراق ارزی، برای سرمایه ‌گذاران برخی از ریسک های مرتبط با ارز را پوشش خواهد داد و این اطمینان را به همراه خواهد داشت که آنها مخاطرات ناشی از نوسانات نرخ ارز را به حداقل خواهند رساند. 

وی تاکید کرد: در مسیر تحول نهادها هم، علاوه بر ساز و کار توسعه نهادهای فعلی در بازار سرمایه از قبیل صندوق های سرمایه‌ گذاری و شرکت های تأمین سرمایه، توسعه آنها یکی از برنامه های اصلی بازار سرمایه جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود و صندوق های پروژه، به عنوان یکی از نهادهای مالی نوین ظرفیت های جدیدی را برای سرمایه‌ گذاری در اختیار سرمایه‌ گذاران قرار خواهد داد. 

خارجی ها در بورس ایران ۲۳ درصد سود کردند...

وی ادامه داد: منابع مالی که در کشور ما وارد شده ۳۳ درصد رشد داشته است. بازارسرمایه ما در بین ۳۰ بازار سرمایه اول دنیا دسته بندی می شود. 

پتانسیل بالای بازار بدهی 

رییس سازمان بورس با اشاره به این مهم که در حوزه تامین مالی از طریق بازار سرمایه ایران کشوری نوظهور است و در دو سال اخیر این موضوع رشد قابل توجهی داشته است، گفت: بازار بدهی ما پتانسیل بالایی دارد و امیدوارم که سرمایه گذاران خارجی را در بازار بدهی مان دخیل کنیم.

مدیر عامل منطقه آزاد کیش: برجام پابرجاست 

مدیر عامل منطقه آزاد کیش نیز در این مراسم در سخنانی گفت:ایران در آستانه انقلاب دانش بنیان است.کیش دروازه ورود سرمایه گذاری خارجی در دوران پسابرجام شده است. وی افزود:با برجام اقتصاد کشور پوست اندازی می کند و این توافق پابرجاست.

رییس کل بیمه مرکزی نیز در آیین رونمایی از کیش اینوکس در سخنانی گفت: کشورهای اروپایی روابط خوبی را با ما آغاز کردند و ما به آینده خود برای همکاری با شرکت‌ های اروپایی امیدواریم. وی ادامه داد: بیمه های ما قابلیت مشارکت با کشور های خارجی را دارند و این اتفاق در حال رخ دادن است.

وی افزود: هم اکنون توسط شرکت‌های مهم ایتالیایی و آلمانی برای خرید بخشی از سهام شرکت بیمه های ما فعالیت هایی به انجام رسیده است و تصمیم دولت نیز بر این است که دو شرکت آسیا و دانا را هم را واگذار نمایند که به تایید رئیس جمهور رسیده است و جزو اولویت وزیر اقتصاد است. 

او اضافه کرد: بیمه عمر در ایران ۱۴ درصد و در منطقه ۲۱ درصد و در دنیا ۵۰ تا ۶۰ در صد استفاده می شود، که باید این میزان در ایران افزایش یابد. 

وی خاطر نشان کرد: بازار های مالی جزو ابزار های توسعه کشور بوده و بانک، بورس و بیمه سه ضلع اصلی فعالیت در بازار های مالی است.

او ادامه داد: حجم سرمایه های دولت هزاران میلیارد دلار است و سه هزار میایرد دلار ریسک شناسایی شده که ۳۰ در صد آن تحت پوشش بیمه هستند. 

او گفت: ۳.۵ میلیون خودروی ما بیمه بدنه دارند و در بیمه عمر فقط ۱۴ میلیون نفر در ایران بیمه عمر دارند که پوشش هایش بالا نیست. بالای ۹۰ درصد اتومبیل های کشور بیمه بدنه ندارند و ۸۰ درصد بیمه تکمیلی درمان ندارند. 

وی افزود: از سه هزار میلیارد دلار سرمایه قابل بیمه شدن فقط هزار میلیاردش بیمه شده و به فکر باقی باید فکر کنیم. ضریب نفوذ بیمه قابلیت افزایش به سه برابر را دارد .

به گفته او ارتباط با پوشش فعالیت های اقتصادی نیاز به پوشش بیشتری دارد. بازار های مالی را می توانیم با بیمه های عمر تقویت کنیم. در حالی که سهم بیمه عمر در ایران حدود ۱۴ درصد است و ظرفیت زیادی در این بخش داریم.

وی ادامه داد: رشد بیمه های عمر در دو سال گذشته ۸۰ درصد رشد داشتند و رشد بیمه ۴.۵ برابر تولید ناخالص داخلی بوده است.

دکتر شولز: بورس ایران جای رشد بسیاری دارد 

دکتر شولز مدیر کل امور سیاسی وزارت حمل و نقل و زیر ساخت های دیجیتال آلمان در رونمایی از کیش اینوکس چهارم گفت :ما به ایران آمدیم تا بمانیم. بورس ایران جای رشد بسیاری دارد

سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه نیز در آیین رونمایی از کیش اینوکس چهارم گفت: خوشحالیم که بسیاری از فعالان حوزه بانک بورس بیمه در اینجا حضور دارند که به آن سلسله اعصاب اقتصاد می گویند.

آثار مثبت برجام در اقتصاد ایران 

وی افزود: پس از برجام وزارت امور خارجه تلاش کرد که با عملی شدن این توافق همه طرف ها به تعهدات خود عمل کنند و آثار آن در اقتصاد ایران دیده شود، از ابتدای دولت یازدهم این تصمیم به صورت جدی تر در دستور کار قرار گرفت و طی چند هفته آینده تشکیلات جدید وزارت امور خارجه با چنین رویکردی یعنی تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی با عنوان کمک های اقتصاد داخلی و توسعه اقتصادی کشور و برطرف کردن موانع اقتصادی عمل خواهد کرد و رفع تحریم‌ها و برجام هنوز در برخی حوزه‌ها مشکلاتی وجود دارد و طبیعی است که وزارت امور خارجه در جهت رفع آن ها از جمله بانک تلاش ‌های انجام داده است.

وی تصریح کرد: می‌ توانیم بگوییم که واقعاً ظرف دو سال اخیر در جهت از بین بردن نگرانی ‌هایی که ریسک بانک ها بود، کار بسیار گسترده ای از طریق وزیر اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت امور خارجه انجام گرفت و تلاش شد که به هر ترتیبی تحریم بانک ها از بین برود. ایران به واسطه نداشتن استانداردهای لازم مورد تحریم قرار نگرفته و به واسطه مسائل سیاسی این تحریم ‌ها اعمال می شود و تلاش ما برای رفع تحریم های سیاسی است.

وی اضافه کرد: ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای که حداقل استانداردها را ندارند، در مورد بانک داری شرایط بهتری داریم و نباید تحریم می شدیم. البته این اتفاقی که افتاده و امیدواریم مرحله به مرحله جلو برویم. 

وی تاکید کرد: سه چیز را باید از ایران ببریم و سه چیز را به ایران بیاوریم. خدمات فنی مهندسی کالاهای غیرنفتی و نیروی کار ماهر مازاد باید از ایران خارج شود و در بازارهای کار دنیا مورد استفاده قرار بگیرند و این سه چیز را باید بیاوریم که سرمایه، تکنولوژی و گردشگری است و باید وارد کشور شوند، این هدف گذاری در سطح جهان برای نمایندگان جمهوری اسلامی تعریف شده است که با کمک دستگاه‌ های مختلف بتوانیم این را دنبال نماییم.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24