Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بهمن دانایی دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران در گفت و گو با بورس ٢۴ در خصوص میزان تعیین یارانه به شرکت های قندی برای هر کیلو شکر گفت: قیمت شکر با افزایش ٨ درصدی به رقم ٢٧٢٠ تومان رسیده و این رقم برای فروش شکر اعلام شده است و شرکت های قند و شکر با این نرخ حق فروش را دارند. اما هنوز در خصوص میزان یارانه شرکت های قندی که از دولت می گیرند، صحبتی نشده و حدود ۴٠ تا ۵٠ روز آتی مبلغ آن مشخص خواهد شد.

افزایش نرخ شکر رسمی شد/ تکلیف یارانه اما مشخص نیست!

بورس24 : نرخ شکر سال گذشته رقمی در حدود 2500 تومان به ازای هر کیلو بوده که با افزایش 8 درصدی اخیر به رقم 2720 تومان رسید. در خصوص میزان یارانه تعلق گرفته برای هر کیلو هنوز صحبتی نشده و حدود 2 ماه دیگر در این مورد تصمیم گیری خواهد شد. شرکت های قندی در تلاشند تا بتوانند یارانه را حذف کرده و نرخ شکر آزاد شود اما این موضوع بسیار طولانی بوده و نمی توان امیدوار بود که طی یک یا دو سال آینده این اتفاق بیفتد. ضمن این که دو نرخی شدن شکر یعنی جدایی یارانه ها از قیمت شکر اتفاقی بود که در سال 93 برای شرکت های قندی افتاد و آن ها را با طلب زیادی از دولت رو به رو کرد. شرکت های قندی با نرخ ارز مبادلاتی شکر خام وارد می کنند و میزان واردات نیز حدود دو سال است که توسط انجمن قند و شکر کنترل شده و از واردات بی رویه جلوگیری می شود و همین موضوع منجر به خروج از زیان بسیاری از شرکت های فعال در این صنعت شده است.

بهمن دانایی دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران در گفت و گو با بورس24 در خصوص میزان تعیین یارانه به شرکت های قندی برای هر کیلو شکر گفت: قیمت شکر با افزایش 8 درصدی به رقم 2720 تومان رسیده و این رقم برای فروش شکر اعلام شده است و شرکت های قند و شکر با این نرخ حق فروش را دارند. اما هنوز در خصوص میزان یارانه شرکت های قندی که از دولت می گیرند، صحبتی نشده و حدود 40 تا 50 روز آتی مبلغ آن مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: این که آیا این یارانه افزایش خواهد یافت یا خیر هنوز مشخص نیست و نمی توان در مورد آن صحبت کرد. جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده و ما به عنوان انجمن صنفی تقاضای خود را برای افزایش قیمت کرده ایم اما با آن موافقت نشد. تلاش ما بر این بود که قیمت شکر به ازای هر کیلو با یارانه به رقم حدود 2986 تومان برسد که با آن موافقت نشده و طی دو ماه آینده اعلام خواهد شد.

وی درباره نرخ ارز مورد استفاده شرکت های قندی عنوان کرد: ما برای واردات شکر نرخ ارز مبادلاتی می گیریم و شرکت های قندی شکر خام خود را از طریق واردات تامین می کنند ضمن این که میزان این واردات در دست انجمن صنفی بوده و هر میزان بی رویه ای مورد تایید نیست.

وی درپاسخ به این سوال که شرکت های قندی چگونه از شکر خام سود می کنند گفت: شکر خام توسط شرکت وارد می شود، تصفیه شده و با قیمت مصوب به فروش می رود، سپس اسناد مربوط به فروش به سازمان حمایت از مصرف کننده برده می شود تفاوت نرخ قیمت شکر خام و و شکر فروخته شده به شرکت های قندی مازاد منافع داده می شود که رقم آن با بدهی دولت تهاتر می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه ما واردات شکر خام را مدیریت کرده ایم، این موضوع منجر به سود شرکت های قند و شکر شده چرا که تا قبل از آن و تا سال 94 اغلب شرکت های قند و شکر زیان ده بودند، کنترل واردات باعث شد که شرکت ها از زیان دهی خارج شوند.

دانایی در پاسخ به این سوال که میزان تعرفه شکر وارداتی چقدر است، بیان داشت:تعرفه شکر خام سال گذشته 26 درصد بود که با پیگیری های ما به 20 درصد کاهش یافت و در حال حاضر به 20 درصد رسیده است. تعرفه شکر سفید نیز 50 درصد بوده که این شکر چندان وارد ایران نمی شود و اغلب شکر خام به کشور وارد می شود.

وی درباره نرخ شکر جهانی بیان داشت: شکر جهانی شب عید به رقم 510 دلار رسید و این در حالی است که قیمت شکر جهانی در حال حاضر به اندازه 360 دلار بوده این رقم ضربدر نرخ تعرفه و ضربدر نرخ دلار مبادلاتی برابر با هزینه گمرگی شرکت ها می شود که به نسبت سال های گذشته با کاهش رو به رو بوده است.

دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر در پاسخ به این سوال که میزان هزینه حمل شرکت های قندی چقدر است ، عنوان کرد: بستگی به محل تحویل دارد اما این هزینه رقمی در حدود 50 تا 55 دلار به ازای هر تن تخمین زده می شود.

وی خبر داد: امسال در مقایسه با سال گذشته صنعت قند و شکر هم کشت پاییزه چغندر خواهند داشت و هم واردات شکر خام؛ این موضوع منجر خواهد شد تا میزان شکر تولیدی توسط شرکت ها افزایش یابد. البته چغندر پاییزه در مقایسه با چغندر بهاره عیار کمتری دارد و ما ترجیح می دهیم از این چغندر برای تولید شکر خام استفاده کنیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24