Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

محمدرضا معتمد مدیر نظارت برنهاد های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص موضوع قانون جدید و مجوز شرکت های تامین سرمایه از بانک مرکزی برای تاسیس صندوق به خبرنگار بورس ٢۴ گفت: همه نهاد های مالی در بازار سرمایه وابسته به بانک و یا تامین سرمایه نیستند، به هر حال کارگزاری ها و شرکت های سبد گردان نیز به عنوان نهاد مالی در حال فعالیت هستند.

بانک مرکزی روی فعالیت تامین سرمایه ها نظارت می کند / اعطای مجوز صندوق های بانکی به این نهاد سپرده شد!!!

بورس24 : آیا سازمان بورس در قبال شرکت ها و نهادهای وابسته به خود متعهد است یا به گفته برخی " آتش زده به مالش؟" مگر نه این که شرکت های تامین سرمایه به‌ عنوان واسطه بین ناشر اوراق بهادار و سرمایه‌گذاران فعالیت می‌کنند و فعالیت‌های کارگزاری، معامله‌گری، بازارگردانی، مشاوره، سبدگردانی، پذیره‌نویسی، تعهد پذیره‌نویسی و فعالیت‌های مشابه را با اخذ مجوز از "سازمان" انجام می دهند. آیا این موارد جزء بند 18 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار نیست؟ پس دلیل این که باید مجوز این نهادهای مستقل توسط بانک مرکزی نیز احراز شود؛ چیست؟

به نظر می رسد که چاقوی بانک مرکزی برنده تر از سازمان بورس بوده و توانسته قانونگذار را مجاب کند که هر نوع فعالیت مالی باید از فیلتر بانک مرکزی عبور کند که کمی نگران کننده است. به هر حال شرکت های تامین سرمایه در بازار سرمایه فعالیت می کنند و عملیاتشان در حوزه بازار سهام تعریف شده است و کسب نظر از بانک مرکزی در روند تاسیس صندوق های زمین و ساختمان و سایر صندوق هایی که قرار است از سوی تامین سرمایه ها راه اندازی شود،اخلال ایجاد می کند.

محمدرضا معتمد مدیر نظارت برنهاد های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص موضوع قانون جدید و مجوز شرکت های تامین سرمایه از بانک مرکزی برای تاسیس صندوق به خبرنگار بورس24 گفت: همه نهاد های مالی در بازار سرمایه وابسته به بانک و یا تامین سرمایه نیستند، به هر حال کارگزاری ها و شرکت های سبد گردان نیز به عنوان نهاد مالی در حال فعالیت هستند.

وی افزود: برای تاسیس صندوق در شرکت های تامین سرمایه ، بانک مرکزی به شرکت های زیر نظر خود دستور داده که از بانک مرکزی مجوز دریافت کنند. ولی برای کارگزاری ها و سبد گردان ها که متعلق به سیستم بانکی نیستند فقط مجوز سازمان بورس ملاک است.

وی گفت: قانون برنامه ششم به بانک مرکزی اجازه داده که برای شرکت های زیر مجموعه بانک های خود، برای تاسیس صندوق اعطای مجوز الزامی شود و این نهاد اعمال نظر کند.

معتمد در پاسخ به این سوال که آیا سازمان بورس برای جلو گیری از این قانون اقدامی نکرده است؟ گفت: سازمان بورس به موجب همین قانون تاسیس شده است و به نوعی می توان گفت مرجع قانونگذاری در کشور مشخص است. البته این قانون در گذشته نبوده است اما به هر حال سیاست گذاری های کلان توسط مراجع قانون گذاری انجام می شود و ما نیز تابع قانون هستیم. حتی در زمانی که مجوز تاسیس صندوق ها توسط سازمان انجام می شد، باز هم این موضوع توسط مراجع نظارتی شورای پول و اعتبار و سایر نهاد های مالی مورد بررسی قرار می گرفت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24