Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

حمید اعرابی کارشناس و فعال حقیقی بازار سرمایه در خصوص دستورالعمل جدید افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به خبرنگار بورس ٢۴ گفت: این موضوع در شرایطی به نفع سهامداران است که در گزارش تفسیری، همه موارد به صورت جامع بیان شود و همه اطلاعات از مواد اولیه گرفته تا میزان فروش و یا نرخ فروش محصولات و بهای تمام شده به صورت کامل ارائه گردد.در این صورت جنبه تحلیلی بازار بسیار افزایش پیدا می کند و تحلیل گران می توانند تعیین کننده سمت و سوی بازار باشند...

تاثیر حذف پیش بینی سود از سیستم گزارشگری شرکت ها / اعرابی : شرکت های بنیادی فرصت بیشتری برای عرض اندام پیدا می کنند

بورس24 : دستورالعمل جدید افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار شرکت ها را ملزم کرده تا از این پس، پیش بینی سود هر سهم خود را در ابتدای دوره اعلام نکنند. با این روش جدید شرکت ها باید در ماه گزاشات کاملی از همه موارد تولید ، فروش ، نرخ ها و سایر متغیرهای مهم خود را در سامانه کدال افشا کنند.

این موضوع سبب خواهد شد که سهامداران با تحلیل بیشتری دست به خرید و فروش سهم بزنند و هر اطلاعاتی را بتوانند از طریق ناشر و از طریق سامانه کدال کسب نمایند.

حمید اعرابی کارشناس و فعال حقیقی بازار سرمایه در خصوص دستورالعمل جدید افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به خبرنگار بورس24 گفت: این موضوع در شرایطی به نفع سهامداران است که در گزارش تفسیری، همه موارد به صورت جامع بیان شود و همه اطلاعات از مواد اولیه گرفته تا میزان فروش و یا نرخ فروش محصولات و بهای تمام شده به صورت کامل ارائه گردد.در این صورت جنبه تحلیلی بازار بسیار افزایش پیدا می کند و تحلیل گران می توانند تعیین کننده سمت و سوی بازار باشند.

به گفته وی، جنبه دیگر این است که در شرکت هایی که چندان تحلیل پذیر نیستند و بیشتر حالت برداشتی دارند و بر اساس برداشت ذهنی افراد خرید و فروش می‌شوند، رشد های کاذب و یا سقوط های کاذب ایجاد می شود. اما به هرحال جنبه مثبت موضوع بیشتر از منفی آن است.

اعرابی گفت: شرکت های قراردادی که قابلیت تحلیل زیادی ندارند و یا بانک ها و تجهیزاتی ها که بیشتر تحت تاثیر افکار هستند تا واقعیت ها،رشد های زیاد و یا سقوط های زیاد دارند. مگر این که این شرکت ها در گزارش های ماهانه، اطلاعات زیادی به بازار ارائه بدهند.همچنین خود بورس باید در مورد این صنایع به گزارش های تفسیری این شرکت ها بیشتر توجه کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در مورد سایر شرکت‌ها نیز بازار تحلیل بسیار فعال تر می‌شود و ارزش واقعی شرکت ها با این روش بهتر به واقعیت نزدیک می شوند. در گذشته فقط EPS شرکت ها اهمیت داشت. اما با این روش سایر موارد نیز معیار های دیگری که منجر به سود می شود ، ملاک تصمیم گیری سهامدران خواهد بود.

P/Eبازار رشد خواهد کرد ؛ تحلیلگران بشتابند...

اعرابی با بیان این که در روش جدید سهامداران به ارزش های بنیادین شرکت ها توجه بیشتری خواهند کرد ، گفت : به طور مثال، ارزش جایگزینی و دارایی‌ شرکت ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد . حتی در این روش به مدیریت هم وزنی داده می شود که این موضوع در خارج از کشور مورد توجه تحلیلگران است. نکته دیگر این است که با وجود این که پیش‌بینی سود اعلام نمی‌شود اما P/E بازار رشد خواهد کرد و در پایان سال که EPS ها اعلام می شود P/Eبازار بالاتر می رود.

وی گفت: به طور کلی در این مرحله نقش شرکت های مشاوره و تحلیل گران بسیار با اهمیت خواهد داشت ، چرا که بسیاری از سهامدارن آشنایی با فضای واقعی کسب و کار در بورس را ندارند و با این روش از طریق تحلیلگران و شرکت های مشاوره می توانند خرید و فروش نمایند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • بهرام رحمانی
    بهرام رحمانی

    با سلام
    حذف پیش بینی سود، شفافیت اطلاعات بازار را بسیار کاهش خواهد داد. حتی تحلیل گران حرفه ای هم نمی توانند ازمدیران و کارشناسان داخلی شرکت پیش بینی بهتری داشته باشند.بسیاری از مسائل تاثیر گذار در گزارشات افشا نمی گردد ولی این باعث سردرگمی و کاهش اعتماد به آینده سهم می گردد.

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24