Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

معاون سازمان بورس : براساس دستورالعمل‌های جدید نوسان قیمت سهام ممکن است منجر به توقف نماد شود چنانچه قیمت سهام شرکت طی ۵ روز کاری بیش از ٢٠ درصد نوسان کند (مثبت یا منفی)، نماد متوقف و ناشر باید اطلاعیه شفاف‌سازی منتشر کند. نماد متوقف شده در روز معاملاتی بعد با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می شود . البته معیار فوق برای شرکت‌های مندرج در بازار پایه معادل ۴٠ خواهد بود...

شرط توقف و بازگشایی نماد ها پس از حذف اعلام پیش بینی سود / ٢٠ درصد رشد و افت قیمت برای سهم های بازار اول و دوم ؛ ۴٠ درصد برای بازار پایه ای ها...

بورس24 : روز گذشته، در جریان معاملات بازار در میان برخی معامله گران بازار و همچنین برخی کانال های تلگرامی شائبه ای منتشر شد که از سال جدید، نوسان مثبت متوالی قیمت سهام تا 20 درصد مورد توجه سازمان بورس قرار خواهد گرفت و باعث متوقف شدن نمادهایی که این چنین رفتاری را داشته اند، می شود به همین دلیل فضای انتقادی خاصی در این خصوص به وجود آمد و این پرسش اساسی مطرح شد که چرا فقط نوسان مثبت ؟ و این که چرا برای نوسان منفی توفقی در نظر گرفته نشده است؟؟ معاون سازمان بورس و اوراق بهادار به این ابهام پاسخ می دهد.

حسن امیری معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با بورس24 در خصوص این موضوع عنوان کرد: با دستور العمل جدید بورس ها شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه از سال 97 ای پی اس پیش بینی شده را ارائه نخواهند کرد و جایگزین آن گزارشی به نام گزارش تفسیری بوده که توسط بورس و با مطالعه تطبیقی سایر کشورها و همچنین چند ماه کار کارشناسی طراحی شد گزارش تفسیری مدیربت، باید به همراه صورت های مالی سالانه و میان دوره ای منتشر شود نحوه به کارگیری آن توسط شرکت ها و جزیئات آن نیز منتشر شده تا شرکت ها بتوانند از آن استفاده نمایند.
وی ادامه داد: این گزارش تفسیری به طور کامل به همراه مثالی در این خصوص ارائه شده و با استفاده از این نمونه گزارشات را به کدال ارائه دهند. گزارش های تفسیری قابل حسابرسی بوده و براساس استاندارد 720 می توان به حسابرسی آن ها اقدام کرد. اقدامات در این خصوص نیز با سازمان حسابرسی انجام شده و ابلاغیه سازمان حسابرسی واصل شده است ضوابط بکارگیری و نحوه گزارش نویسی نیز ارائه شده است.
وی افزود: ضمنا شرکت ها موظفند که به همراه گزارش های میان دوره ای سه و نه ماهه گزارش تفسیری را ارائه دهند و همراه با گزارش های 6 ماهه و یکساله گزارش تفسیری حسابرسی شده را نیز به طور مجزا منتشر نمایند.
امیری تاکید کرد: علاوه بر موارد گفته شده شرکت ها موظفند اگر اطلاعات با اهمیتی که منجر به تغییرات با اهمیت در شرکت ها شود را در فرم های خاصی ارائه و منتشر نمایند. ما بیش از 60 نوع فرم برای این مسئله عرضه کردیم که شرکت ها موظفند فعالیت های خود را در قالب این فرم ها ارائه دهند و چنان چه این اطلاعات با اهمیت باشد منجر به متوقف شدن نماد خواهد شد و  بر حسب اینکه موضوع در گروه الف یا ب باشند دامنه نوسان آن ها مشخص خواهد شد.
وی در خصوص این موضوع که آیا نوسان 20 درصدی سهم منجر به متوقف شدن سهم خواهد شد گفت: در گذشته به این صورت بود که چنانچه ای پی اس شرکت ها از مقدار پیش بینی شده 20 درصد نوسان داشته باشد منجر به متوقف شدن نماد می شد اما در حال حاضر این موضوع با عدم ارائه ای پی اس پیش بینی شده منتفی است.
وی توضیح داد: براساس دستورالعمل‌های جدید نوسان قیمت سهام ممکن است منجر به توقف نماد شود چنانچه قیمت سهام شرکت طی 5 روز کاری بیش از 20 درصد نوسان کند (مثبت یا منفی)، نماد متوقف و ناشر باید اطلاعیه شفاف‌سازی منتشر کند. نماد متوقف شده در روز معاملاتی بعد با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می شود . البته معیار فوق برای شرکت‌های مندرج در بازار پایه معادل 40 خواهد بود.
امیری تاکید کرد: این نوسان فقط شامل حال نوسان به سمت بالا نبوده و نوسان به سمت پایین را نیز شامل می شود. چنانچه قیمت سهام شرکت طی 15 روز کاری بیش از 50 درصد نوسان چه مثبت و چه منفی داشته باشد، نماد متوقف و ناشر باید کنفرانس اطلاع‌رسانی برگزار کند؛ آنگاه نماد معاملاتی حداکثر 2 روز کاری بعد با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی مورد بازگشایی قرار می‌ گیرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24