Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بیت کوین در گذشته زیر یک دلار هم معامله شده و الان به بالای ١٠ هزار دلار رسیده که برابر با ارزش بازار حدود ٢٠٠ میلیارد دلاری است. عرضه اولیه پولی مانند دلار ۴٠٠٠ میلیارد دلار است بنابراین قیمت بیت کوین هم تا بی نهایت رشد نمی کند.

بیت‌کوین تا بی‌نهایت رشد نمی‌کند/ اطلاعاتی جامع درباره ارز دیجیتالی محبوب

بورس24 : بیت کوین ( bitcoin ) نوآوری اینترنتی یا پول بی پشتوانه به حساب می آید، پول بودن بیت کوین یک جایگاه حقوقی بوده که منوط به پذیرش جایگاه حقوقی آن از سمت دولت ها است. دولت های ایالات متحده آمریکا، آلمان و چین بر کالا بودن بیت کوین اعتقاد دارند. بیت کوین امکان پرداخت‌های بسیار کم هزینه را فراهم می‌کند. شبکه بیت کوین سیستم کنترل کننده متمرکز ندارد و توسط هیچ سازمان، مؤسسه یا نهاد دولتی اداره نمی‌شود. زمان متوسط تأیید هر انتقال بیت‌کوین، تقریباً ده دقیقه است. انتقال پول از یک نقطه به نقطه دیگر در تمام شبکه اطلاع‌رسانی شده و تمام نقاط از آن آگاه خواهند شد. معاون توسعه و تکنولوژی تامین سرمایه تمدن در گفتگو با بورس24 توضیحات جامعی درباره این ارز دیجیتالی می دهد.

امیر سیدی معاون توسعه و تکنولوژی تامین سرمایه تمدن در خصوص بیت کوین و ارزهای دیجیتال گفت: بیت کوین یک paper بوده که در سال 2008 و اوایل سال 2009 منتشر شده است و تکنولوژی ای به نام BLOCK CHAIN را ایجاد کرد. این ایده یک فعالیت چند بعدی است که در آن رمزگذاری به جای اعتماد می نشیند. به شرطی که کالای عرضه شده مشخص باشد و تقلب در آن دیده نشود.

وی ادامه داد: بیت کوین یک شبکه و ارز پرداخت جدید است. تراکنش های این شبکه به صورت همتا به همتا و بدون نیاز به واسطه ها انجام می شوند. این بدان معناست که ما برای انجام تراکنش ها نیاز به نهاد های متمرکز مانند بانک یا موسسات دیگر نداریم. بیت کوین روی یک پایگاه داده غیرمتمرکز به اسم بلاک چین فعالیت می کند. در پایگاه های داده بلاک چین، داده ها بین میلیون ها کامپیوتر توزیع شده اند و هیچ کسی قادر به کنترل داده ها نیست. در پروتکل بیت کوین، افراد مختلفی در سراسر جهان کامپیوتر های قدرتمند خود را در اختیار شبکه قرار می دهند. اما این کار آن ها فقط برای کمک به شبکه بیت کوین نیست. کسانی که کامیپوترهای خود را در اختیار شبکه قرار می دهند ماینر یا استخراج کننده نامیده می شوند. به ازای محاسبات و تایید تراکنش ها، بیت کوین های جدیدی تولید می شوند و به ماینرهای شبکه تعلق می گیرند یا به نوعی ماینرها بیت کوین را استخراج می کنند.

وی افزود: در بلاک چین بیت کوین هر ده دقیقه یک بیت کوین داریم، بیت کوین کاملا متفاوت عمل می کند و هیچ واسطه ای در کار نیست. در پروتکل بیت کوین، اعتماد از سازمان و انسان ها به کامپیوترها منتقل شده است. انسان و سازمان های واسطه می توانند خواسته یا ناخواسته مرتکب اشتباه شوند، اما کامپیوتر ها فاقد احساسات و اشتباهات انسانی هستند. سرعت شبکه 18 میلیون ترا بر ثانیه است که در ده دقیقه با این سرعت یک بلوک درست می شود. در بلوک نشان داده می شود که چه کسانی به چه کسانی پول ارسال کرده اند. هر زمان ما این زنجیره را از امروز تا بلاک صفر نگاه کنیم یک سری آدرس دیده می شود که پول بین آن ها جا به جا شده است. یعنی می توانیم ببینم که در مانده آدرس هر کسی چه میزان بیت کوین هست. صاحب هر آدرس می تواند با کیلد اختصاصی یا همان رمز خود پیام VALID را تولید کرده تا شبکه آن را قبول کند. این پیام ها داخل یک لیست قرار می گیرد و ماینرها سعی می کنند با آن بلوک بعدی را بسازند. این بلوک ها بسیار حساس هستند که کوچکترین جا به جایی اطلاعات در گذشته، زنجیره بیت کوین را به هم می ریزد؛ در نتیجه امکان تقلب در آن به هیچ وجه وجود ندارد.

وی در خصوص بهای بیت کوین توضیح داد: ما سیستمی به نام بلاک چین داریم و سیستم بعدی نیز سیستم عرضه و تقاضای ارز است، مکانیزم عرضه بیت کوین به گونه ای است که در طول زمان کاهش می یابد به گونه ای که کل تعداد بیت کوین ها از 21 میلیون بیشتر نشود. بحث بعدی نیز کارمزد مبادلات است که هر بلاکی که ماین می شود هزینه ای برای کارمزد در نظر گرفته می شود و هر بلاکی یک تعداد بیت کوین جدید تولید می کند که در طول زمان رقم آن به صفر میل می کند، اما قیمت بیت کوین از کجا می آید؟ ما دیدیم که در طول زمان نوسانات زیادی در قیمت بیت کوین مشاهده شد، اخیرا قیمت آن تا 20 هزار دلار هم پیش رفت و مجددا تا 8000 دلار هم کاهش یافت و در حال حاضر 10 تا 12 هزار دلار ارزش دارد. یک عامل این قیمت ها ارزش ماینینگ ها است، این ماینینگ ها هزاران سیستم کامپیوتری را درگیر کرده اند که انرژی زیادی را هم مصرف می کنند به گونه ای که ما دو راه برای جذب بیت کوین داریم، یک راه خرید از طریق بازار است و یک راه دیگر ماینینگ کردن و استفاده به صورت پاداش.

او درباره اینکه آیا خرید از بازار به صرفه تر است یا ماینینگ کردن؟ گفت: مطالعات نشان داده که خرید بیت کوین به صرفه تر از ایجاد آن می باشد چرا که مصرف فرد اغلب مبادلاتی بوده. این موضوع محرک ارزش به حساب می آید که سرعت شبکه را نیز بیشتر و بیشتر کرده است،این افزایش سرعت منجر به افزایش تقاضا می شود و در نهایت قیمت بیت کوین را با رشد مواجه خواهد کرد. البته یک سری محدودیت ها وجود دارد که ممکن است در آینده این قیمت ها را تغییر دهد، یکی بلاک چین های رقیب هستند و از طرفی محدودیت بزرگ آن تعداد تراکنش بر ثانیه بیت کوین بوده که تعداد آن بسیار پایین است. از طرف دیگر ماینینگ و انرژی آن در یک جایی به نقطه سر به سر خواهد رسید در نتیجه به مرور به جایی خواهد رسید که به راحتی نمی توان سود کرد. نکته بعدی که باید گفت این است که عرضه پول های بین المللی همچون دلار، یور و ... مشخص است. بیت کوین در گذشته زیر یک دلار هم معامله شده و الان به بالای 10 هزار دلار رسیده که برابر با ارزش بازار حدود 200 میلیارد دلاری است. عرضه اولیه پولی مانند دلار 4000 میلیارد دلار است بنابراین قیمت بیت کوین هم تا بی نهایت رشد نمی کند و به سادگی اتفاق نمی افتد و حتی امکان ظهور کوین های دیگر نیز وجود دارد. با این حال اکوسیستم بلاک چین طی چند سال اخیر رشد زیادی کرده و از نظر ارزش بازار به بالاتر از 500 میلیارد دلار و ارزش روز این مبادلات حدود 40 میلیارد دلار رسیده است.

سیدی درباره رشد قیمت های اخیر بیت کوین و اعتقاد بر رشد حبابی آن گفت: دو نکته در خصوص بیت کوین وجود دارد، مکانیزم فنیای که پشت بیت کوین وجود دارد آنقدر پیچیده است که بخش زیادی از افراد اطلاعی از آن ندارند و به همین دلیل رشد قیمت های آن برایشان عجیب به نظر می آید، یک پشتوانه بزرگ آن همان توان محاسبات و انرژی است که این توان محاسبات و انرژی خودش یک هزینه دارد که می توان به عنوان یک پشتوانه به آن نگاه شود. نوسانات شدید در قیمت بیت کوین همیشه وجود داشته اما نمی توان گفت که چه قیمتی برای آن حباب محسوب می شود و مفهوم حباب به نظر مفهوم دقیقی نیست. به کل بلاک چین باید به عنوان یک پدیده واحد نگاه شود که بیت کوین یک مثال آن است. مهمترین چیز در این بازار ارزش بازار و مبادلات است، بیت کوین به این صورت نیست که با خرید گران شود مهمترین اتفاق آن ارزش مبادلاتی این تکنولوژی است که باعث می شود آدم ها بدون نیاز به سیستم مالی فعلی با همدیگر مبادله انجام دهند که در این زمینه رشد قطعا یک طرفه بوده و ما اصلاح معناداری نداشتیم.

وی تاکید کرد: بیت کوین یک کانسپت در حال توسعه بوده که رشد می کند.

سیدی در خصوص معامله در این بازار گفت: صرافی هایی هستند که این ارزها را مبادله می کنند و هر کسی به راحتی می تواند در این بازار فعالیت کند، غیر از آن پول های الکترونیکی زیادی وجود دارد که با آن می توان به بازارهای خارجی رفت و مبادله را انجام داد.

وی در خصوص فعالیت ایرانی ها در این بازار تصریح کرد: بله فعالیت ایرانی ها در این بازار قابل توجه بوده و طبق آمارها شرق آسیا باعث رونق بیت کوین شده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24