Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

محمد نوربخش تحلیل گر و کارشناس بازار سرمایه درباره میزان تاثیر رشد قیمت ارز بر سودآوری شرکت های بورسی به بورس ٢۴ گفت: به طور کلی شرکت های صادرات محور از رشد قیمت دلار منتفع می شوند. اما تنها این شرکت ها از بالا رفتن قیمت ارز تاثیر مثبت نمی گیرند بلکه شرکت هایی که علاوه بر فروش صادراتی فروش داخلی خود را بر اساس نرخ دلار آزاد انجام می دهند نیز با رشد قیمت ارز به افزایش سودآوری خواهند رسید...

دلار و شرکت های بورسی...

بورس24 : قیمت دلار از ابتدای سال تا کنون بیش از 23 درصد افزایش یافته و از محدوده 3700 تومان به حدود 4700 تومان رسیده است. در حالی که مسئولان کشور اعتقاد دارند که این افزایش قیمت موقتی است و در بلند مدت قیمت ها کاهش خواهد یافت اما با توجه به اینکه اثرات روانی افزایش قیمت دلار در بازار گذاشته شده به نظر نمی رسد کاهش آن در شرایط کنونی منطقی باشد. از طرفی آمارهای اقتصادی نیز نشان می دهد که چه بخواهیم و چه نخواهیم قیمت دلار به افزایش نیاز دارد تا رکود تورمی ایجاد شده در کشور از بین رود.

اما از اختلاف نظرهای موجود در زمینه پیش بینی قیمت دلار که بگذریم رشد 1000 تومانی قیمت دلار از ابتدای سال جاری تا حالا تاثیر زیادی بر برخی از شرکت های بورسی خواهد داشت. در گفت و گو با یکی از کارشناسان بازار سرمایه از او پرسیدیم که تاثیر رشد قیمت ارز بر سودآوری شرکت های بورسی چگونه است و کدام شرکت ها بیشترین تاثیر مثبت را خواهند داشت؟

حساسیت شرکت ها به رشد قیمت دلار متفاوت است

محمد نوربخش تحلیل گر و کارشناس بازار سرمایه درباره میزان تاثیر رشد قیمت ارز بر سودآوری شرکت های بورسی به بورس24 گفت: به طور کلی شرکت های صادرات محور از رشد قیمت دلار منتفع می شوند. اما تنها این شرکت ها از بالا رفتن قیمت ارز تاثیر مثبت نمی گیرند بلکه شرکت هایی که علاوه بر فروش صادراتی فروش داخلی خود را بر اساس نرخ دلار آزاد انجام می دهند نیز با رشد قیمت ارز به افزایش سودآوری خواهند رسید.

او افزود: در بین صنایع مختلف پتروشیمی و فلزات مانند ملی مس و فولاد کاوه را می توان نام برد که بیشترین تاثیرپذیری مثبت را از افزایش قیمت ارز خواهند داشت. اما در این صنایع نیز اثرپذیری شرکت ها از بالا رفتن قیمت ارز متفاوت است. به عنوان مثال در گروه پتروشیمی شرکت پتروشیمی زاگرس به دلیل اهرم بالایی که دارد نسبت به رشد قیمت ارز حساسیت بیشتری داشته و تاثیر مثبت زیادی می پذیرد. اما در همین گروه شرکت های تولیدکننده اوره مانند خراسان و کرمانشاه حساسیت کمتری نسبت به افزایش قیمت دلار دارند.

وی اضافه کرد: شرکت پتروشیمی زاگرس حدود 3.1 میلیون تن متانول می فروشد که ارزش آن برابر با یک میلیارد دلار است. بنابراین مبلغ فروشی که زاگرس شناسایی می کند نسبت به شرکت های اوره ساز مانند پتروشیمی خراسان با فاصله معناداری بیشتر است. بنابراین با وجود اینکه هر دوی این شرکت ها در صنعت پتروشیمی قرار دارند و از رشد قیمت ارز تاثیر مثبت می پذیرند اما حساسیت شرکتی مانند زاگرس نسبت به شرکتی مانند خراسان نسبت به رشد قیمت ارز خیلی بیشتر است.

رشد قیمت دلار امری اجتناب ناپذیر است

در ادامه از نوربخش پرسیدیم که پیش بینی شما از وضعیت قیمت دلار در سال آینده چیست و آیا بر اساس آنچه که رییس بانک مرکزی و رییس دولت درباره قطعیت کاهش قیمت دلار در بلند مدت ابراز کردند آیا می توان به کاهش قیمت دلار امیدوار بود؟ وی تصریح کرد: دلایل افزایش قیمت دلار کاملا اقتصادی است و به نظر نمی رسد که دولت موفق به کاهش آن شود. باید توجه داشت که از ابتدای سال 92 و با آغاز به کار دولت آقای روحانی تا کنون شاخص تورم 74 درصد افزایش یافته است. افزون بر اینکه شاخص دلار نیز در همین دوره حدود 15 درصد رشد کرده است. بنابراین اثرات این آمارها در قیمت دلار به نمایش گذاشته خواهد شد.

او اضافه کرد: بهای دلار در ابتدای سال 92 حدود 3500 تومان بود و تا کنون به حدود 4700 تومان رسیده است. این در حالی است که تورم امریکا از سال 92 تا کنون با رشد 7 درصدی همراه شده است. بنابراین اگر نرخ دلار از محدوده 3500 تومان در ابتدای سال 92 تا کنون 70 درصد افزایش یابد قیمت واقعی دلار حدود 6000 تومان خواهد بود که نسبت به قیمت های فعلی فاصله دارد. اما در طی سال های گذشته همواره از رشد قیمت دلار ممانعت به عمل آمده و همین امر موجب شد تا نرخ دلار یکباره افزایش یابد.

این کارشناس بازار در پایان افزود: افزایش نرخ دلار موجب بالا رفتن قیمت محصولات می شود و این رشد قیمت هم در مورد محصولات داخلی و هم محصولات وارداتی خواهد بود. مهمترین پیامد افزایش قیمت محصولات پایین آمدن قدرت خرید بخش عمده جامعه یعنی حقوق بگیرها خواهد شد و در نتیجه رکود تورمی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین برخلاف آنچه که دولت اعلام می کند بالا رفتن قیمت دلار امری اجتناب ناپذیر است و می توان انتظار داشت که در بلند مدت این روند ادامه یابد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24