Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

​دولت هر ساله در ابتدای سال میزان نرخ شکر را اعلام می کند اما در سال جاری بسیار دیر نسبت به اعلام این نرخ اقدام کرد و آن قدر این زمان دیر بود که با کمبود عرضه در بازار رو به رو بودیم. به محض اعلام نرخ عرضه شکر بالا رفت و موجب کاهش قیمت شکر به اندازه ٣٠٠ تومان در هر کیلو شد. یعنی عدم اعلام نرخ از سوی دولت منجر شد افزایش نرخ مورد نظر نه تنها اعمال نشود بلکه قیمت بهای تمام شده یعنی چغندر نیز افزایش خود را داشته باشد.

اقدام دولت که شرکت های قندی را با مشکل نقدینگی مواجه کرد/ کارخانه قند هکمتان نوسازی می شود

بورس24 : شرکت قند هکمتان از جمله شرکت های موفق در حوزه قند و شکری محسوب می شود. این شرکت توانسته سودآوری خوبی را نصیب سهامداران خود نماید. این در حالی است که شرکت های قندی با مشکل نقدینگی زیادی رو به رو هستند و اکثرا زیان ده اند یا اینکه شکر خود را با کمتر از قیمت مصوب به فروش می رسانند تا مشکل نقدینگی خود را رفع نمایند. اما قند هکمتان با وجود تمام این مشکلات توانسته به خوبی مدیریت شود.

شکل زیر ظرفیت تولید شده کارخانه را نشان می دهد

شکل زیر نیز ضریب استحصال این کارخانه را نشان می دهد:

شکل زیر میزان شکر سفید تولیدی را نشان می دهد

مقایسه بهای تمام شده و نرخ فروش شکر در قند هکمتان نیز به شرح زیر است:

همچنین میزان چغندر خریداری شده این شرکت در شکل زیر نشان داده شده است:

مسعود هنرور مدیرعامل شرکت قند هکمتان در گفتگو با بورس24 در خصوص میزان مطالبات این شرکت از دولت بیان داشت: میزان مطالبات این شرکت از دولت حدود 14 میلیارد تومان است که این میزان نیز در سود شرکت ملاحظه می شود. البته شرکت مقداری از مطالبات خود را سال گذشته دریافت کرده و با دریافت آن مطالبات شرکت کاهش یافته و به این میزان رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که دولت چه میزان شکر از شرکت قند هکمتان دریافت کرده، گفت: دولت از شرکت قند هکمتان به اندازه 2200 تن شکر خریداری کرده است. البته میزان کل خریداری شکر از کارخانجات قندی حدود 100 هزار تن بوده که نرخ خرید آن به اندازه 2720 تومان به ازای هر کیلو می باشد.

وی با اشاره به این که اعلام نرخ شکر از طرف دولت در سال جاری در زمان بسیار بدی بود، تصریح کرد: دولت هر ساله در ابتدای سال میزان نرخ شکر را اعلام می کند اما در سال جاری بسیار دیر نسبت به اعلام این نرخ اقدام کرد و آن قدر این زمان دیر بود که با کمبود عرضه در بازار رو به رو بودیم. به محض اعلام نرخ عرضه شکر بالا رفت و موجب کاهش قیمت شکر به اندازه 300 تومان در هر کیلو شد. یعنی عدم اعلام نرخ از سوی دولت منجر شد افزایش نرخ مورد نظر نه تنها اعمال نشود بلکه قیمت بهای تمام شده یعنی چغندر نیز افزایش خود را داشته باشد.

وی ادامه داد: همین موضوع منجر شد بسیاری از شرکت های قندی با مشکل نقدینگی رو به رو شوند، از طرفی برای رفع مشکل نقدینگی به وام و تسهیلات روی آوردند که این موضوع نیز منجر به تحمیل هزینه های مالی به شرکت شد.

وی تاکید کرد: با تمام این اوصاف شرکت قند هکمتان شکر خود را با زیر 2720 تومان که همان نرخ مصوب است، نفروخته و تا کنون حدود 60 هزار تن شکر تولید شده است.

وی در پاسخ به این سوال که تهدید استهلاک کارخانه را چطور پوشش خواهید داد، گفت: تهدید استهلاک کارخانه و قدیمی بودن آن ریسکی است که کارخانه قند هکمتان را تهدید می کند که در نظر داریم کم کم این موضوع را رفع کرده و اقدام به نوسازی کارخانه نمائیم.

هنرور بیان داشت: سطح زیرکشت چغندر قند هکمتان 2000 هکتار بوده و راندمان هر هکتار آن 70.148 تن است. در سال مالی گذشته سطح زیر کشت چغندر بهاره 120 هزار هکتار است، همچنین چغندر خوزستان نیز به میزان چغندر جذب شده ما اضافه شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24