Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

از این مدیر عامل کارگزاری درباره وضعیت عمومی بازار در سال ٩۶ نیز پرسیدیم. او گفت: همواره اتفاقات گوناگونی در مقاطع مختلف بر بازار سرمایه اثر می گذارد. اما اگر بخواهیم دو عامل مهم از عوامل موثر بر بازار را نام ببریم یکی از آن ها وقایع سیاسی است. رویدادهای سیاسی امسال در بخش رویدادهای داخلی چندان موثر نبود اما اتفاقات سیاسی خارجی اثراتش به مراتب بیشتر است و به تبع اثرات اقتصادی را نیز در بر دارد. این مسایل بیش تر از آن که نگرانی سرمایه گذاران را در بر داشته باشد آن ها را در حالت بلاتکلیفی قرار داده و باعث می شود تا بسیاری سرمایه گذاری را به تعویق بیاندازند و حتی الامکان شرایط موجود را حفظ کنند و همین امر موجب شد تا بازار در رخوت فرو رود...

تحلیل بهنام چاوشی از شرایط بازار سهام / شرح حالی از اوضاع یک کارگزاری خوشنام

بورس24 : نام کارگزاری فیروزه آسیا همواره یادآور فعالیت در بخش جذب سرمایه گذاری های خارجی است. این شرکت که در سال 1374 فعالیت خود را با نام پیشین معین سهم آغاز کرد در سال 1389 توسط شرکت سرمایه گذاری فیروزه و بیمه آسیا خریداری شد و به کارگزاری فیروزه آسیا تغییر نام داد. این شرکت کارگزاری با بیش از 16 سال سابقه در بازار سرمایه یکی از پرسابقه ترین شرکت های کارگزاری در ایران محسوب می شود.

جذب مشتری با کمترین ریسک

بهنام چاوشی مدیر عامل کارگزاری فیروزه آسیا در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره وضعیت فیروزه آسیا در صنعت کارگزاری گفت: در یک سال اخیر به رغم اینکه بازار سرمایه شرایط چندان مطلوبی نداشت اما وضعیت و عملکرد کارگزاری فیروزه آسیا مطلوب و مناسب بود. به طوری که روند رو به رشد محسوسی را به آرامی تجربه می کنیم.

وی افزود: رویکرد اصلی ما در کارگزاری فیروزه آسیا رشد کردن از طریق توسعه ابزارهای مالی است که کمترین ریسک را در بر داشته باشد. اولویت نخست ما نیز جذب مشتری از طریق ایجادابزارهای جدید و در کنار آن کاهش ریسک به حداقل مقدار ممکن است.

کسب عنوان بهترین کارگزار برای دومین سال پیاپی

وی ادامه داد: دو سال پیاپی است که کارگزاری فیروزه آسیا از طرف سازمان بورس به عنوان بهترین کارگزاری در جذب سرمایه گذار خارجی شناخته شده است. در این راستا برای سرمایه گذاران خارجی استراتژی ما این است که سرمایه گذاری به صورت کاملا مستقیم صورت نگیرد. آن ها نیز با توجه به اینکه شناخت مناسبی از ابزارهای مالی دارند بنابراین زبان مشترک مطلوبی بین ما و سرمایه گذاران خارجی وجود دارد.

چاوشی در ادامه به مشکلاتی که بر سر راه جذب سرمایه گذاران خارجی وجود دارد اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات سیاسی که وجود داشته برخی از مشکلاتی که از لحاظ جابجایی پول و افتتاح حساب وجود داشت هنوز مرتفع نشده و به همین دلیل نیز جذب سرمایه گذار خارجی آنطور که باید محقق نشده اما بسترهای لازم از سوی ما کاملا فراهم است تا به محض رفع موانع و از بین رفتن محدودیت های نظام بانکی در این زمینه فعالیت های بیشتری انجام دهیم.

این کارگزار بیان داشت: کارگزاری فیروزه آسیا همچنین در حوزه های مختلفی مانند الگوریتم تریدینگ ورود کرده و سعی کرده تا با مشارکت شرکت های مختلف فعالیت های خود رت توسعه دهد. یکی دیگر از اقدامات ما ورود به حوزه اختیار معامله است که برنامه شرکت این است تا مشتری هایی که به این حوزه علاقه مند هستند را جذب کنیم.

وضعیت صندوق های سرمایه گذاری فیروزه مطلوب است

مدیر عامل کارگزاری فیروزه در ادامه به عملکرد صندوق های سرمایه گذاری این شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: کارگزاری فیروزه آسیا دارای سه صندوق سرمایه گذاری فعال است که می تواند با مخاطب های گوناگونی همراه باشد. صندوق سرمایه گذاری در سهام به نام صندوق فیروزه موفقیت از سال 1389 آغاز به فعالیت کرده و از آن زمان تا کنون عملکرد باثباتی داشته و توانسته با حداقل ریسک بازدهی مطلوبی را به دست آورد و در بلند مدت در زمره 10 صندوق برتر قرار گیرد.

او اضافه کرد: صندوق شاخص 30 شرکت دومین صندوق سرمایه گذاری فعال فیروزه آسیاست که از سال 1393 راه اندازی شده و تنها صندوق شاخص 30 شرکت بورسی است. این صندوق برای افرادی که تمایل ندارند ریسک های سبدگردانی را بپذیرند اما قصد دارند پورتفوی مشخصی داشته باشند بسیار مناسب است.

وی افزود: سومین صندوق فعال کارگزاری فیروزه آسیا که در ماه اخیر راه اندازی شد در گروه صندوق های ETF یا فیکس اینکام هاست. با توجه به عملکردی که در گذشته داشتیم توانستیم پذیره نویسی کاملا موفق را بر روی این صندوق تجربه کنیم. به طوری که طی سه روز پذیره نویسی 43 میلیارد تومان سرمایه را از 1270 سرمایه گذار جذب کردیم. این صندوق بلافاصله پس از اتمام پذیره نویسی در اولین فرصت فعالیت خود را آغاز کرد.

از امید نامه خارج نمی شویم

چاوشی تاکید کرد: برنامه ما این است که ساختار امیدنامه این صندوق سرمایه گذاری را به خوبی رعایت کنیم. اکثر دارایی های این صندوق اوراق با درامد ثابت بورسی است و تا حدی که اجازه خرید سهم داشتیم در بازار سرمایه وارد شدیم. یکی از نکات بااهمیت این صندوق این است که بر خلاف سایر صندوق های ETF که اصل پول را در سپرده های بانکی سرمایه گذاری کرده اند ما به هیچ عنوان چنین کاری انجام نداده ایم و قصد آن را نیز نداریم.

او با اشاره به عملکرد یک ماهه این صندوق ابراز داشت: عملکرد ماه اول این صندوق بسیار مناسب بود به طوری که بیش از 20 درصد بازدهی به صورت سالیانه کسب کرد. استقبال از این صندوق به گونه ای بود که پس از پذیره نویسی نیز تقاضا برای ورود به این صندوق افزایش پیدا کرده است. به طوری که تا کنون ارزش این صندوق به 67 میلیارد تومان رسیده که حدود 2 میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به رشد صندوق و مابقی یعنی حدود 24 میلیارد تومان پس از پذیره نویسی جذب شده است.

رتبه قابل توجه فیروزه آسیا

در ادامه از چاوشی پرسیدیم که وضعیت رتبه فیروزه آسیا در میان سایر کارگزاری ها چگونه است؟ وی پاسخ داد: اگر فعالیت کارگزاری را به دو حوزه دسته بندی کنیم متوسط عملکرد کارزگرای فیروزه آسیا در صنعت کارگزاری مطلوب بوده است. به طوری که در بخش معاملات آنلاین رتبه تک رقمی و در مجموع کل کارگزاری ها رتبه حدود 20 را بدست آورده ایم.

دو مساله مهم پیرامون بازار

از این مدیر عامل کارگزاری درباره وضعیت عمومی بازار در سال 96 نیز پرسیدیم. او گفت: همواره اتفاقات گوناگونی در مقاطع مختلف بر بازار سرمایه اثر می گذارد. اما اگر بخواهیم دو عامل مهم از عوامل موثر بر بازار را نام ببریم یکی از آن ها وقایع سیاسی است. رویدادهای سیاسی امسال در بخش رویدادهای داخلی چندان موثر نبود اما اتفاقات سیاسی خارجی اثراتش به مراتب بیشتر است و به تبع اثرات اقتصادی را نیز در بر دارد. این مسایل بیش تر از آن که نگرانی سرمایه گذاران را در بر داشته باشد آن ها را در حالت بلاتکلیفی قرار داده و باعث می شود تا بسیاری سرمایه گذاری را به تعویق بیاندازند و حتی الامکان شرایط موجود را حفظ کنند و همین امر موجب شد تا بازار در رخوت فرو رود.

او افزود: البته این اتفاقات فراتر از حوزه بازار است اما بر بازار سرمایه نیز اثرگذار است. بخش بعدی که به بازار سرمایه ارتباط مستقیمی دارد تصمیمات مختلفی است که در حوزه بازار گرفته می شود و دستورالعمل هایی که تصویب شده و بر بازار اثرات زیادی دارد. البته برخی از این دستورالعمل ها و تصمیماتی که در زمینه بازار سرمایه اتخاذ شده مناسب و مفید بوده اما بخشی از آن مانند حذف پیش بینی EPS شرکت ها نامناسب بود.

چاوشی تاکید کرد: گزارش های تصویری که قرار است از این پس شرکت ها ارایه کنند با تصمیماتی که در حوزه کارگزاری ها گرفته شده و برای آن ها محدودیت هایی را به همراه خواهد داشت مانند سامانه مدیریت ریسک که برای کارگزاران پیش بینی شده مسایلی است که می تواند اثرات منفی را به دنبال داشته باشد. البته سامانه مدیریت ریسک به خودی خود کارکرد مطلوبی دارد اما بحث اصلی نحوه اجرای این تصمیمات است که باید به آن توجه بیشتری داشته باشیم.

مدیر عامل کارگزاری فیروزه آسیا در پایان تاکید کرد: همه ما اعم از فعالان بخش اجرایی و همچنین نهادهای نظارتی دارای هدف مشترکی هستیم. وظیفه اصلی ما این است که بازار سرمایه را به دیگران معرفی کنیم و موجب بزرگ تر شدن آن شویم. اما باید توجه داشت که از مهمترین الزامات این امر ایجاد اطمینان است. باید دقت کرد تا تصمیماتی گرفته شود که غافل گیر کننده نباشد و ریسک بازار سرمایه را افزایش ندهد. زیرا در چنین شرایطی افراد منطقی نمی توانند ریسک بازار را پذیرفته و در آن سرمایه گذاری کنند.

او تاکید کرد: تصمیمات اتخاذ شده باشد در زمان طولانی و به صورت آرام آرام اجرایی شود زیرا تصمیمات خلق الساعه و اجرای ناگهانی آن ها سرمایه گذاران را خواهد ترساند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24