Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نرخ سود بانکی را کاهش دادند، پول ها راهی بازارهای سوداگری شد! وحید شقاقی، اقتصاددان در سخنانی گفت: حجم نقدینگی کشور بالاست و سپرده های مردم در نظام بانکی بیشتر بوده است، که کاهش نرخ سود بانکی به این منجر شده که این نقدینگی به بازارهای سوداگری ورود پیدا کند و...

یک اقتصاددان: قیمت دلار روند صعودی خود را دنبال می کند / سوغات افزایش اینگونه نرخ ارز تورم است، تورم

بورس24وحید شقاقی، اقتصاددان می‌ گوید: امسال وضعیت منابع ارزی دولت مناسب نیست. بر روی منابع ارزی فشار وجود دارد.

به گفته او یکی از دلایلش کسری بیش از هفت میلیارد دلاری تراز تجاری غیرنفتی است. از طرف دیگر بخشی از این صادرات نفت به صورت دلار وارد اقتصاد نمی شود و بخشی از این صادرات به صورت کالا وارد کشور می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه می دهد: افزایش قیمت نفت که در چند ماه گذشته اتفاق افتاده است با وقفه ای به اقتصاد تزریق می شود. دلارهای حاصل از فروش نفت فعلا بر اساس قیمت نفت بشکه ای 50 دلار است. دلار حاصل از فروش نفت بشکه ای 65 دلار از دو سه ماه آینده وارد اقتصاد ایران خواهد شد. به این ترتیب بخشی از افزایش قیمت دلار به فشاری برمی گردد که بر روی منابع ارزی دولت وجود دارد.

شقاقی می گوید: حجم نقدینگی کشور نیز بالاست. سپرده های مردم در نظام بانکی بیشتر بوده است. کاهش نرخ سود بانکی به این منجر شده که این نقدینگی به بازارهای سوداگردی ورود پیدا کند. این حجم از نقدینگی یک روز کار دست اقتصاد ایران می دهد.

به اعتقاد این اقتصاددان قیمت دلار روند صعودی خود را دنبال می کند. اگر منابع ارزی حاصل از صادرات نفت با قیمت هایی که روند صعودی دارد به دست دولت برسد و دولت بتواند سفته بازی را تا حدی کنترل کند، قیمت دلار تا انتهای سال بین چهار هزار و 500 تومان تا پنج هزار تومان در نوسان خواهد بود.

شقاقی با تاکید بر مدیریت دولت برای کاهش خروج ارز از کشور ادامه می دهد: واردات نیازمند ارز است. قاچاق کالا ارز را از اقتصاد ایران خارج می کند. گردشگران ایرانی هم که از کشور خارج می شوند همراه خود دلار می‌ برند. سال گذشته 9 میلیون گردشگر از ایران خارج شدند. اگر دو میلیون زائر را از این رقم کم کنیم و هر کدام از این هفت میلیون گردشگر هزار دلار از کشور خارج کرده باشند، هفت میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود.

او گفت: اگر دولت بتواند بر روی این موارد مدیریت کند، می تواند قیمت ارز را کنترل کند. در غیر این صورت باز هم شاهد روند افزایش دلار خواهیم بود. امیدواریم دولت بتواند تدابیر محکم تری بیندشید. افزایش افسار‌گسیخته قیمت ارز خودش بار تورمی بر اقتصاد ایران تحمیل می کند.

منبع: فرارو 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24