Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

دبیر انجمن سیمان : بدهی ارزی سه شرکت سیمانی به ریال تبدیل شد ، بانک های عامل قبول کردند... قائم مقام سیدکو : رفع ممنوعیت و محدودیت از صادرات سیمان به عراق شایعه بود...

آخرین رخدادهای صنعت سیمان بررسی شد

بورس24 : صنعت سیمان یکی از صنایعی است که میزان بدهی ارزی قابل توجهی دارد. وضعیت سال های اخیر تولیدکنندگان سیمان و رکود بازار فروش موجب شده تا این شرکت ها در پرداخت وام های ارزی خود ناتوان بمانند. از این رو قانون رفع موانع تولید که اجازه تبدیل بدهی های ارزی به ریالی را به شرکت ها می داد به کمک این گونه شرکت ها آمد تا شاید با انجام مذاکره با بانک های عامل بتوانند از این فرصت استفاده کرده و نسبت به بازپرداخت وام های دریافتی خود اقداماتی را انجام دهند.

اما شواهد نشان می دهد وضعیت بسیاری از شرکت های سیمانی وخیم تر از آن است که حتی در صورت تبدیل تسهیلات ارزی به ریالی توان بازپرداخت آن را داشته باشند.

3 شرکت به توافق رسیدند

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره آخرین وضعیت بدهی های ارزی شرکت های سیمانی به خبرنگار بورس24 گفت: بر اساس آماری که وجود دارد از بین کل شرکت های سیمانی کشور 36 شرکت دارای بدهی ارزی هستند. از این تعداد 11 شرکت با بانک های عامل در حال مذاکره هستند که از این تعداد نیز 3 شرکت تا کنون موفق شده اند با بانک های عامل به توافق برسند و بدهی ارزی را به ریالی تبدیل کنند.

او با تاکید بر این که تا کنون تنها سه شرکت سیمانی موفق شده اند خود را با قانون رفع موانع تولید وفق دهند بیان داشت: بجز این سه شرکت از کل 11 شرکتی که وارد مذاکره شده بودند 9 شرکت مابقی همچنان در حال مذاکره هستند اما سایر شرکت ها هنوز هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده اند.

وی افزود: این شرکت هایی که تا کنون هیچ اقدامی نکرده اند منتظر هستند که تسهیلات بیشتری دریافت کنند یا نرخ بهره بانکی وام ریالی را از 15 درصد به 10 درصد کاهش دهند. زیرا معتقدند در صورتی که وام ارزی به ریالی تبدیل شود با توجه به نرخ بهره 15 درصدی توان بازپرداخت آن را نیز ندارند.

شیخان در ادامه به آخرین تصمیمات کمیسیون تلفیق مجلس اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین تصمیمات کمیسیون تلفیق مقرر شده که 5 ماه به مهلت این شرکت ها افزوده شود. بنابراین با توجه به اینکه مهلت قبلی پایان اسفند 96 بود حالا شرکت های سیمانی فرصت دارند که تا پایان مرداد ماه سال 1397 نسبت به قانون رفع موانع تولید و تبدیل بدهی ارزی به ریالی اقدامات لازم را انجام دهند.

پاسخ به یک شایعه با اهمیت

از روز گذشته برخی از کانال های تلگرامی از رفع ممنوعیت صادرات سیمان به عرق خبر داده اند.قائم مقام شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع سیمان (سیدکو) در گفت و گو با بورس24 این خبر را تائید نکرد.

محمد علی احمد زاد اصل در این باره به خبرنگار ما توضیح داد :در سال جاری رایزنی هایی برای رفع ممنوعیت صادرات سیمان به عراق در حال انجام بود و در این مورد طی  ماه های گذشته انجمن تلاش های زیادی را هم انجام داد ، لکن طی روز های اخیر خبری مبنی بر رفع ممنوعیت نشنیده ام و بعید هم می دانم تصمیمی در این خصوص اتخاذ شده باشد.

وی گفت: البته ما اساسا ممنوعیت صادرات  به عراق نداشتیم ، بلکه از سال گذشته تاکنون صادرات به عراق به دلیل هزینه ها و تعرفه ها محدود شده بود و قرار بود سیاست های تعرفه ای و وارداتی کشور عراق تغییر کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24