Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

خبرنگار بورس ٢۴ آخرین تحولات سایپا دیزل که در یک ماه گذشته ٣٠ درصد رشد قیمت به خود دیده را بررسی کرده است.مدیر سرمایه گذاری گروه سایپا به بورس ٢۴ گفته چون زیان انباشته خکاوه از ١٢٠٠ میلیارد تومان فراتر رفته لذا این شرکت نمی تواند از محل تجدید ارزیابی دارایی ها افزایش سرمایه دهد و از معافیت مالیاتی آن استفاده کند ، چون با این افزایش سرمایه از شمولیت ماده ١۴١ خارج نمی شود... مدیر نظارت بر ناشران بورسی هم به بورس ٢۴ گفته که نماد خکاوه به محض انتشار اطلاعیه شفاف سازی به گردونه معاملات بر می گردد...

«خکاوه» بر می گردد / مقام ناظر : مانع خاصی برای بازگشایی سهم وجود ندارد

بورس24 : نماد "خکاوه" در روز جاری متوقف شد و دلیل اصلی توقف نماد این خودروساز سنگین رشد قیمت سهم در این چند روز متوالی بوده است.دستور العمل جدید اشاره دارد به این که ، رشد قیمت سهام شرکت ها اگر تا 20درصد به صورت مستمر ادامه یابد ، برای شفاف سازی متوقف خواهند شد.

در مورد شرکت سایپا دیزل نیز سه هفته پیش (28 بهمن ماه سال جاری) این اتفاق رخ داد و رشد قیمتی سهم موجب شد نماد شرکت برای شفاف سازی متوقف شود که مدیران شرکت در پی شفاف سازی اعلام کردند اتفاق خاصی که منجر به سود آوری شرکت شود، رخ نداده است.

نکته حائز اهمیتی که شاید جای بحث داشته باشد این است که سایپا دیزل مشمول ماده 141بوده و از همه مهمتر زیان انباشته شرکت تا حدی است که با مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و افزایش سرمایه از این محل هم نمی تواند از زیان خارج شود.مدیر سرمایه گذاری و سهام سایپا هم پیش از این به خبرنگار بورس24 گفته بود : "خکاوه " با این قانون جدید که به تصویب مجلس رسیده از ماده 141قانون تجارت خارج نمی شود. شرکت سایپا دیزل 1200میلیارد تومان زیان انباشته دارد، حال چقدر افزایش سرمایه بدهد که از زیان خارج شود!؟اجرایی شدن قانون اخیرا تصویب شده در مجلس دو بند دارد اول این که شرکت متقاضی باید مشمول ماده 141قانون تجارت باشد و ثانیا با این افزایش سرمایه از زیان خارج شود. اما، ما نمی توانیم با یک افزایش سرمایه سایپا دیزل را از ماده 141خارج کنیم.

سه هفته پیش بود که مجلس شورای اسلامی به شرکت های مشمول ماده 141 قانون تجارت این فرصت را داد تا از معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی ها استفاده کرده و با افزایش سرمایه بدون مالیات از این محل از زیان خارج شوند.

بر این اساس در بند الحاقی 3 تبصره 10 لایحه بودجه سال 97 مصوب شد ، انتقال مازاد تجدید ارزیابی شرکت‌های موضوع ماده 149 اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 31 تیرماه 94 به حساب افزایش سرمایه با رعایت دو شرط بلامانع است و از مالیات معاف می گردد‌. این دو شرط شامل این بود که شرکت های متقاضی مشمول ماده 141 باشند و با این افزایش سرمایه هم از زیان خارج شوند.

یکی از سهم هایی که در روزهای اخیر به دلیل احتمال استفاده از این مصوبه قانونی مورد توجه اهالی بازار سهام قرار گرفته سایپا دیزل موسوم به «خکاوه» است.

وحید روشن قلب، رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی درخصوص دلایل توقف نماد این شرکت به خبرنگار بورس24 گفت: این شرکت توسط ناظر بازار به دلیل رشد بیش از 20درصد سهم متوقف شده است.

وی افزود: توقف توسط سازمان انجام نشده و «ممنوع-متوقف» شدن نماد بر اساس دستور العمل جدید به صورت خود کار انجام می شود.البته این انتظار می رود که در صورت ارائه اطلاعات از سوی شرکت به زودی نماد "خکاوه" و به محض ارائه شفاف سازی بازگشایی شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • المیرا ناجی امیرنژاد
    المیرا ناجی امیرنژاد

    لطقا مصاحبه ای با مدیران پلاسک انجام دهید

    6 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24