Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

اسمائیل درگاهی مدیر پذیرش شرکت بورس در خصوص وضعیت نماد سپ برای عرضه اولیه به خبرنگار بورس ٢۴گفت: ارزش گذاری این شرکت جای کار دارد و به نظر می رسد که تا حدودی روی قیمت گذاری دقت نشده است. البته فرض اول این است که دقت نشده و فرض دوم این است که قیمت گذاری جهت دار بوده ،است که بازار عکس العمل نسبت به این گزارش داشته است...

زیر پوست «سپ» / چرا عرضه اولیه سهم در دقیقه ٩٠ منتفی شد؟

بورس24 : عرضه اولیه سهام پرداخت الکترونیک سامان به تعویق افتاد این در حالی است که در صورت انجام این عرضه اولیه، عنوان آخرین عرضه سال به نام "سپ" ثبت می شد. ظاهرا شرکت بورس در خصوص نحوه قیمت گذاری سهم در زمان عرضه و برخی موارد دیگر ابهاماتی داشته که با وجود تذکرات لازم از سوی شرکت بورس هنوز این ابهامات رفع و رجوع نشده است. اما آیا واقعا امیدی به انجام این عرضه تا پایان سال هست؟

اسمائیل درگاهی مدیر پذیرش شرکت بورس در خصوص وضعیت نماد "سپ" برای عرضه اولیه به خبرنگار بورس24 گفت: ارزش گذاری این شرکت جای کار دارد و به نظر می رسد که تا حدودی روی قیمت گذاری دقت نشده است. البته فرض اول این است که دقت نشده و فرض دوم این است که قیمت گذاری جهت دار بوده ،است که بازار عکس العمل نسبت به این گزارش داشته است.

وی گفت: روش ارزش گذاری که قرار بود به شیوه ثبت سفارش عرضه سهام انجام شود، درست تهیه نشده است؛ گرچه در جلساتی که داشتیم قبلاً هم اطلاع داده بودیم ولی عملاً ترتیب اثر داده نشد و اصلاحیه ای انجام نشده بود.

درگاهی گفت: طبیعی است که پس از این موضوع بورس گزارشات را قبول نمی کند و برای شفاف سازی مجدد برمی گرداند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به عدد گزارش ایراد وارد است ؟ گفت: اساساً به عدد گزارش توجه و حساسیت نداریم چرا که اگر روش ارزشگذاری درست باشد رقم پایانی هم درست است ، بورس بارها در مورد اصلاح موارد مذکور تذکر داده و درخواست داشته است اما مقاومت هایی از سوی شرکت برای عدم اصلاح وجود داشته است.

شرکت همکاری نکرد؛ بورس موافق عرضه بود...

درگاهی گفت: ما به عنوان شرکت بورس اوراق بهادار تهران ، دوست داشتیم عرضه در روز گذشته انجام شود که به عنوان آخرین عرضه سال محسوب می شد واقعیت این است که اگربخواهد عرضه ای انجام شود؛ منطقی این است که طی هفته جاری عرضه صورت گیرد، چرا که هفته آینده با توجه به فضای تعطیلات شرایط برای عرضه مشکل تر است.

این مقام مسئول در شرکت بورس تهران گفت: ولی به هر حال هر موردی محتمل است و بعید نیست طی روزهای آتی تا پایان سال عرضه انجام شود. از نظر خود ما شرکت شرایط و خصوصیات خوبی دارد و با توجه به این که سهامدار شرکت بانک سامان است موقعیت مناسبی دارد. اما به هر حال باید ارزشگذاری سهم متناسب با واقعیت باشد.

قصه چیست؟

عرضه اولیه سهام پرداخت الکترونیک سامان در حالی به دلیل آنچه که ابهام در ارزشگذاری عنوان شد ، تا این لحظه منتفی شده که گفته می شود دلیل اصلی این عدم عرضه نامه ای است که یک روز قبل از عرضه شرکت شبکه گستران سبز درخصوص پرونده ادعای 75 میلیارد تومانی خطاب به بورس ارسال کرده است.در این نامه نسبت به تبعات انجام این عرضه و احتمال متضرر شدن سهامداران جدید اشاره شده بوده است.

داستان قرارداد شبکه گستران سبر با سپ به دریافت وجه از مشتریان شبکه گستران از طریق کد اختصاصی*724*999# بر می گردد و مدت قرارداد هم از 09/05/92 به مدت دو سال بوده که در تاریخ سر رسید تمدید شده و هنوز معتبر است.در این قرارداد، سپ موظف به آماده سازی و ایجاد زیرساخت های فنی لازم جهت استفاده از بستر USSD بوده است.

اما در ادامه شبکه گستران از سپ شکایت حقوقی با ادعای دریافت 75 میلیارد تومان خسارت می کند.علت شکایت،ادعای عدم شفافیت سپ در افشای میزان دقیق مراجعات بوده است.مدیر این شرکت در جایی گفته : میزان خطای تراکنش هایی که در آن زمان گزارش کرده بود 92% اعلام می شد که با استاندارد خطا در شبکه پرداخت (12%) به اندازه 800% انحراف داشت.همچنین؛ همانطور که در موضوع قرارداد آمده، سپ متعهد به دریافت وجه از دارندگان کارت های معتبر شبکه بانکی بوده است ولی بعداً معلوم شد که دارندگان کارت بانک های بزرگی نظیر بانک تجارت، بانک کشاورزی، بانک سپه و جند بانک دیگر (مجموعا 100 میلیون قطعه کارت بانکی) قادر به خرید از سامانه ی 724 نبودند و سامان کیش هرگز در این خصوص اطلاع رسانی نکرده بود.

علیرغم آنکه زمان دقیق پخش آگهی های تلویزیونی قبلا به ایشان اعلام شده بود ولی هرگز اطلاعیه در خصوص نقص یا ناتوانی در سامانه ها صادر نشد.در عین حال، شرکت سامان کیش راساً و به صورت یکطرفه دسترسی مشتریان به سرویس ما را قطع کرد و علت آن را فسخ قرارداد (یکطرفه) اعلام کرد و از سرویس دهی به این شرکت خودداری نمود و عملا تبلیغات انجام شده برای معرفی کد اختصاصی این شرکت به هدر رفت. همین اقدام یکی از مستنداتی است که نشان می دهد سامان کیش، به جهت کاهش میزان خسارات قابل مطالبه دست به نقض عهد فاحش (فسخ یکطرفه قرارداد) زده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24