Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

مصطفی تنها دبیر انجمن تایرسازان در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ در خصوص تاثیر افزایش ١۵ درصدی نرخ تایرهای وارداتی بر تایرسازان داخلی گفت: به طور کلی رقابت در بازار امری کاملا طبیعی است. به نحوی که هر گونه افزایش قیمت از طرف تولیدکنندگان داخلی یا تایرهای وارداتی که عمده ترین آن ها چینی هستند یا تایرهای ترکیه ای که ر فته رفته در حال تشدید نفوذ در بازار ایران هستند، بر روی سایر قیمت ها تاثیر خواهد داشت و می تواند کفه ترازوی قیمت ها را جابجا کند...

آخرین اخبار از تحولات صنعت تایر ؛ از افزایش نرخ گرفته تا داستان خرید سهام یک دوده ساز

بورس24 : در پی افزایش تعرفه واردات تایرهای سواری از 32 درصد به 40 درصد و تایرهای باری از 20 درصد به 26 درصد این بار دولت در اقدام دیگری نرخ لاستیک های وارداتی را به 15 درصد افزایش داد. اما آیا این اقدامات خواهد توانست وضعیت نامطلوب تولیدکنندگان داخلی را کمی بهبود دهد و مرهمی بر زخم های آن ها باشد؟

برای این صنعت از سال 93 تا کنون هیچ گونه افزایش نرخی تصویب نشده و محصولات آن ها همچنان بر اساس نرخ های مصوب سال 93 فروخته می شود. حال آن که در طی این سال ها همواره بهای تمام شده تولیدکنندگان اعم از هزینه های سربار، مواد اولیه و دستمزد افزایش یافته است. افزون بر این تصمیمات اخیر دولت مبنی بر افزایش نرخ دلار مبادلاتی از 3800 تومان به 4200 تومان قطعا بر صنعت تایر نیز سایه می افکند. در چنین وضعیتی عکس العمل تولیدکنندگان در خصوص نرخ فروش محصولات و هزینه های بالای آن ها چیست؟

همچنین یکی دیگر از خبرهایی که اخیرا در این صنعت شنیده می شود خرید سهام یکی از دوده سازان توسط یکی از تولیدکنندگان تایر است که برخی را به این فکر واداشته که احتمالا با توجه به تکمیل زنجیره تولید می تواند به نفع تایرسازان باشد. در خبرها آمده بود که احتمالا سهام یکی از شرکت های دوده صنعتی پارس یا کربن ایران قرار است توسط یکی از تایرسازان خریداری شود.

پای سوداگران به بازار تایر باز شد

مصطفی تنها دبیر انجمن تایرسازان در گفت و گو با خبرنگار بورس24 در خصوص تاثیر افزایش 15 درصدی نرخ تایرهای وارداتی بر تایرسازان داخلی گفت: به طور کلی رقابت در بازار امری کاملا طبیعی است. به نحوی که هر گونه افزایش قیمت از طرف تولیدکنندگان داخلی یا تایرهای وارداتی که عمده ترین آن ها چینی هستند یا تایرهای ترکیه ای که ر فته رفته در حال تشدید نفوذ در بازار ایران هستند، بر روی سایر قیمت ها تاثیر خواهد داشت و می تواند کفه ترازوی قیمت ها را جابجا کند.

او افزود: اما متاسفانه مساله ای که وجود دارد و پا را از این موارد فراتر نهاده خبرهایی ناخوشایندی است که از فعالیت سوداگران در بازار تایر شنیده می شود. بر اساس خبرهایی که از مقامات وزارتخانه دریافت کرده ایم متاسفانه رفتارهای سوداگرانه ای که در هر دوره از بر یکی از محصولات یا فرآورده های کشاورزی شنیده می شد و علی رغم همه تولیدات موجب رشد قیمت ها می شد این بار گویا در بازار تایر فعال شده است.

او ادامه داد: به عنوان مثال در گذشته آمارهای داخلی نشان می داد که حجم بسیار بالایی از محصول پرتقال بر روی دست بسیاری از باغداران مانده و عرضه این محصول به شدت افزایش یافته است. با وجود اینکه انتظار می رفت این شرایط منجر به کاهش قیمت و فراوانی محصول در بازار شود اما در بسیاری از شهرها این روند ملموس نبود و میوه پرتقال همچنان با قیمت های بالا خرید و فروش می شد. خبرها حاکی از آن است که در سال جاری این سوداگری در بازار تایر صورت گرفته و در حالی که نرخ مصوب تایرهای داخلی هنوز همان قیمت های مصوب سال 93 است و هیچ گونه افزایش نرخ قانونی اعمال نشده اما قیمت همه محصولات صنعت تایر اعم از داخلی و خارجی دستخوش فعالیت سوداگرانه ای قرار گرفته و موجب رشد قیمت ها شده است.

تنها تاکید کرد: متاسفانه شبکه توزیع سنتی در هر کالایی موجب رخ دادن چنین رفتارهای سوداگرانه ای می شود و به نظر می رسد که این بار قرعه به نام صنعت تایر افتاده است.

آیا تایرسازان به دنبال افزایش نرخ هستند؟

 او درباره تمایل و اقدام صنعت تایر برای افزایش قیمت در سال جاری اذعان داشت: ما به دنبال این هستیم که با توجه به تغییرات نرخ ارز و نقش آن در قیمت تمام شده تایر در نرخ محصولات تولیدکنندگان تایر بازنگری شود. در واقع ما خواسته ویژه یا بخصوصی نداریم بلکه آخرین وضعیت بهای تمام شده شرکت ها را برای سازمان حمایت ارسال کردیم و از آن ها خواستیم که پیگیری کنند و خود اظهار نظر کنند که چه میزان افزایش قیمتی می تواند هزینه های این صنعت را پوشش دهد.

تنها در ادامه به میزان تاثیرپذیری بهای تمام شده تایرسازان از نرخ ارز اشاره کرد و گفت: حدود یک سوم از قیمت تمام شده تایرسازان به صورت مستقیم متاثر از نرخ ارز است. طبیعی است که حتی سایر اقلام مصرفی این صنعت که از داخل کشور تامین می شود نیز تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار دارند. بنابراین می توان گفت نرخ ارز بر صنعت تایر تاثیر زیادی دارد. از این رو از سازمان حمایت خواستیم که متناسب با تاثیری که افزایش نرخ ارز بر قیمت تمام شده تایرسازان داشته نرخ محصولات را افزایش دهد.

خبر خرید سهام دوده صنعتی پارس یا کربن ایران توسط یکی از تایرسازان صحت دارد؟

دبیر انجمن تایرسازان در پایان در خصوص خبر ورود یکی از تایرسازان به یکی از دوده سازان و خرید سهام این شرکت توضیح داد و گفت: در واقع مالکیت یکی از شرکت های دوده ساز کشورمان به نام "شرکت کربن سیمرغ" که در منطقه محلات واقع شده، در اختیار شرکت های تایر سازی قرار داشت. اخیرا یکی از این شرکت ها که در اصل تایرساز نیست و تحت عنوان گروه سرمایه گذاری صنعتی فعالیت می کند اما بخش عمده سهام آن در اختیار یکی از تایرسازان قرار دارد، اقدام به خرید سهام این شرکت دوده ساز از سایر شرکت ها کرده است.

وی افزود: این شرکت گروه سرمایه گذاری صنعتی علاوه بر سرمایه گذاری در صنعت دوده در صنایعی مانند تولید نخ و حتی پتروشیمی نیز سرمایه گذاری کرده و فعالیت آن صرفا به صنعت دوده محدود نمی شود.

او درباره تاثیر احتمالی این سرمایه گذاری گفت: همانطور که از نام این گروه صنعتی نیز مشخص است زمینه فعالیت آن سرمایه گذاری در بخش های مختلف است. بنابراین خرید سهام شرکت دوده سازی کربن سیمرغ از سایر شرکایش نمی تواند تاثیری بر تایرسازان داشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24