Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

محمد علی احمد زاد اصل : فضای ایران متاثر از تحولات اقتصادی و سیاسی است. مزید بر این که موضوع خروج از برجام به هر حال محقق شد؛ قبل از این اقدام هم بازار اثرات خروج از برجام را پیش خور کرد و عملا غیر از بازگشت برخی تحریم ها که تاثیرات اقتصادی دارد بازار ریسک سیاسی خاصی را متصور نیست... ابتدا فروش های هیجانی بازار، توسط صندوق توسعه بازار حمایت جدی شد و آثار وارده را کنترل نمود. در روز های اخیر هم شاهد رشد های هیجانی در بازار بوده ایم.حرکت نقدینگی از نظر من به بورس منطقی و درست است و در حالی که قیمت برخی کالاها تا دو برابر رشد کرده رشد بورس که نمایندگان همه صنایع در آن حضور دارد باید خیلی بیشتر از این ها باشد... دولت برای اینکه بیاید این التهابات را مدیریت کند علاوه بر عوامل خارجی ، باید در داخل نیز عوامل التهابات را کنترل نماید و افراد جسور، عملگرا و تصمیم گیر را وارد میدان و راس کارها قرار دهد. در برخی صنایع و مدیران تغییرات ایجاد کنیم و در تیم اقتصادی دولت بازنگری انجام شود. ما در تمام ابعاد سیاسی و فرهنگی یک دستی را نیاز داریم...

تحلیل احمدزاد اصل از اوضاع و احوال بازار سهام/ همه چیز دوبرابر شده ، بورس چرا که نه!

بورس24 : یک خبره بازار سرمایه دلایل رشد بورس و ورود نقدینگی به این بازار را تحلیل کرد.

محمد علی احمد زاد اصل به خبرنگار بورس24 گفت: فضای ایران متاثر از تحولات اقتصادی و سیاسی است. مزید بر این که موضوع خروج از برجام به هر حال محقق شد؛ قبل از این اقدام هم بازار اثرات خروج از برجام را پیش خور کرد و عملا غیر از بازگشت برخی تحریم ها که تاثیرات اقتصادی دارد بازار ریسک سیاسی خاصی را متصور نیست.

وی ادامه داد: ابتدا فروش های هیجانی بازار، توسط صندوق توسعه بازار حمایت جدی شد و آثار وارده را کنترل نمود. در روز های اخیر هم شاهد رشد های هیجانی در بازار بوده ایم.حرکت نقدینگی از نظر من به بورس منطقی و درست است و در حالی که قیمت برخی کالاها تا دو برابر رشد کرده رشد بورس که نمایندگان همه صنایع در آن حضور دارد باید خیلی بیشتر از این ها باشد.

وی گفت: شرایط کنونی بازار سرمایه بر اساس اعتماد فعالان شکل گرفته است، مسئولین اقتصاد و بازار باید قدر چنین شرایطی را بدانند چرا که بالاخره نقدینگی افسار گسیخته به جای تبدیل شدن به دارایی فیزیکی مثل سکه و طلا وارد چرخه تولید آن هم از طریق بازار سرمایه شده که آثار تورمی ندارد.

دلار تک نرخی ؛ همراه قاچاق!

وی در مورد قیمت دلار نیز توضیح داد: دلار 4200 تومانی منطقی نیست. نباید نرخ دلار روی این قیمت بسته می شد، حال که این اتفاق افتاد، نباید ارز آزاد را قاچاق اعلام می کردیم. این قاچاق باعث شد، بی اعتمادی به سیاست های بانک مرکزی بیشر شود؛ ولی باز هم بانک مرکزی تدبیر لازم را انجام نمی دهد در حالی که استقرار بانک مرکزی از این باب تعریف شده است ، اما بانک مرکزی رویکردی داشته که هم صاحبان قدرت و صاحبان رسانه نتوانند در فضای التهاب اثر گذار باشند.

این خبره بازارهای مالی با اشاره به سیاست های ارزی اخیر گفت: امکان تسعیر ارز صادرکنندگان با نرخ آزاد شرایط مناسبی را برای شرکت های ارزآور ایجاد کرده است و نقطه مثبتی در این هیاهوی ارزی است.

وی افزود: به هر حال طی روزهای اخیر تا حدودی نقدینگی مهار شده اما این که تا چه حد مهار شود، مشخص نیست و بستگی به تدبیر ما دارد. یک بار بی تدبیری کردیم که باعث سقوط آزاد سهام بانک ها شدیم و در حال حاضر سهامشان زیر 100 تومان معامله می شود.همچنین نرخ سود بانک ها را به 15درصد رساندیم و دوباره به دلیل اینکه منطقی نبود 20درصد کردیم و در این بین بانک ها 13هزار و 500میلیارد تومان( عمدتا بانک های بورسی) ضرر کردند که آسیب آن به سهامدار حقیقی و حقوقی رسید.

دست شرکت ها را در فروش باز بگذاریم

او گفت: بازار سرمایه می تواند با وجود این جهش ها به تصمیم گیران سیاسی و اقتصادی ما کمک کند که التهابات را کنترل نمایند. یکی از موانع عدم سود دهی شرکت ها، عدم فروش ارزی شرکت ها بود و دلار 4200تومانی در معادن، پتروشیمی ها و فلزات رانت ایجاد کرده بود که عملا با تصمیم گیری اخیر بخش عمده ای از این مشکلات برطرف شده است.

احمد زاد اصل گفت: ما نتوانستیم پس از تک رقمی شدن ارز این موارد را کنترل نماییم و این موارد به صورت مدیریت شده، باعث شد که این پول به صنعت برنگردد و این باعث شد که این فضا بسته شده و در واقع سهامداران نقدینگی را از بازار خارج نکنند.

کاری کنیم؛ بازار سرمایه اولویت همه باشد...

این خبره بازار سرمایه گفت: یکی از کارها برای جذب نقدینگی ایجاد عمق بیشتر بازار است و اینکه باید سهم فعالان را در بازار بیشتر کنیم. با ارائه ابزارهای متنوع به این شرکت ها این اجازه را بدهیم تا در فضای شفاف و آزاد تجاری عمل کنند.این یعنی به نوعی درک کردن فضای اقتصادی کشور و ما با این فضا می توانستیم حتی نقدینگی بازار پول را به بازار سرمایه سوق دهیم و از بانک محوری به بازار محوری منتقل شویم . اما با افزایش نقدینگی در بازار های مختلف یک انقلاب اقتصادی ایجاد می کنیم و بورس هم تنها چاره مهار این نقدینگی است.

احمد زاد اصل گفت : انتظار داریم که دولت در این شرایط سیاست هایی تحمیل نکند که به ضرر سهامداران و فعالان بازار سرمایه باشد و منافع سهامدران را اسیر و تابع مصلحت اندیشی دولتی کند. بنگاه ها باید به عنوان یک بخش تجاری، صنعتی تولیدی فعالیت نمایند. اگر تحریم ها برگردد ممکن است شدیدا به جاهایی برسد که حتی نتوانیم وضعیت نابهنجار را جبران کنیم و مهار آن به انسجام ملی و خرد جمعی نیاز دارد و تعامل با کل دنیا یک راهکار اساسی آن است.

احمد زاد اصل گفت: تا زمانی که اقتصاد ما در دست دولت است تحریم ها نمود خواهد داشت و خصوصی سازی بیشتر به نفع کشور است؛ چرا که تحریم ها به دولت و نهادهای نظامی و انتظامی نشانه می رود اما بخش های مردمی و خصوصی تحریم نخواهند شد. علاوه بر اینکه در این موارد کلیت نظام تصمیم گیرنده است و ما تافته جدابافته از آن نیستیم.

این خبره بازار سرمایه در خصوص یکی از راهکارهای کمک به شرایط کنونی یعنی تغییرات مدیرتی کلان در کشور گفت: دولت برای اینکه بیاید این التهابات هم را مدیریت کند علاوه بر عوامل خارجی، باید در داخل نیز عوامل التهابات را کنترل نماید و افراد جسور، عملگرا و تصمیم گیر را وارد میدان و راس کارها قرار دهد. در برخی صنایع و مدیران تغییرات ایجاد کنیم و در تیم اقتصادی دولت بازنگری انجام شود. ما در تمام ابعاد سیاسی و فرهنگی یک دستی را نیاز داریم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24