Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

علی صفر علی مدیر نظارت بر گروه توسعه اقتصادی تدبیر که سهامدار ۶۵.۴ درصدی گروه دارویی برکت است در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ درخصوص علت افت قیمتی این سهم گفت: کاهش قیمت سهام گروه دارویی برکت در روزهای اخیر تحت تاثیر و عمومی بازار قرار گرفته است. اما به طور کلی سایر شرکت های دارویی نیز وضعیت چندان مطلوبی را تجربه نکرده اند...

چرا دارویی ها از رشد بازار عقب مانده اند!؟

بورس24 : بازدهی کل بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 15 درصد بود. شاخص کل که در ابتدای سال در محدوده ارتفاع 96 هزار واحدی قرار داشت پس از آن که در روز چهارم تیر ماه موفق به فتح قله 115 هزار واحدی شد ، فاز اصلاح را در پیش گرفت و تا امروز به محدوده 110 هزار واحدی رسیده است.

با وجود این که برخی از صنایع ماننده محصولات چوبی، استخراج کانه های فلزی و فلزات اساسی در این مدت بازدهی های قابل توجه و بیش از بازدهی شاخص کل کسب کردند اما برخی از صنایع نیز با رونق چندانی همراه نبودند. یکی از این صنایع داروست.

صنعت دارو با 37 شرکت فعال در بورس از ابتدای سال 97 تا 19 تیر ماه به طور میانگین حدود 8 درصد بازدهی مثبت داشت. در این صنعت 20 شرکت بازدهی مثبت داشتند اما 17 شرکت با افت قیمت سهام مواجه شدند.

اما در روزهای اخیر که بازار سرمایه روند اصلاحی را در پیش گرفته و جو عمومی بازار منفی است برخی از سهام دارویی روند منفی پرشتاب تری را نسبت به شاخص در پیش گرفته اند. در حالی که شاخص کل از پنجم تیر ماه تا کنون 3.7 درصد افت کرده برخی از سهم های دارویی حدود 14 درصد کاهش قیمت داشتند.

یکی از سهم هایی که به دلیل تازه وارد بودنش شاید بیشتر از سوی سهماداران و فعالان بازار سرمایه رصد شود گروه دارویی برکت است. این سهم در نیمه دوم بهمن ماه سال 96 در محدوده قیمتی 192 تومان عرضه اولیه شد و برخلاف سنت اکثر عرضه های اولیه از همان ابتدا روند نزولی قیمت را در پیش گرفت. به طوری که در همان 20 روز ابتدایی معاملات خود در بازار سرمایه بیش از 18 درصد افت قیمت را متحمل شد و به محدوده قیمتی 157 تومان افول کرد.

این سهم پس از آنکه در نیمه اردیبهشت ماه امسال تا محدوده قیمتی 125 تومان تنزل یافته بود سعی کرد تا با افزایش قیمت همراه شود. نتیجه این تلاش ها رسیدن به محدوده قیمتی 150 تومان بود. اما در روزهای گذشته تبرک باز هم با کاهش قیمت همراه شد.

علی صفر علی مدیر نظارت بر گروه توسعه اقتصادی تدبیر که سهامدار 65.4 درصدی گروه دارویی برکت است در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درخصوص علت افت قیمتی این سهم گفت: کاهش قیمت سهام گروه دارویی برکت در روزهای اخیر تحت تاثیر و عمومی بازار قرار گرفته است. اما به طور کلی سایر شرکت های دارویی نیز وضعیت چندان مطلوبی را تجربه نکرده اند.

او درباره علل عقب ماندن عموم شرکت های دارویی از بازدهی بازار ابراز داشت: مساله ای که در خصوص شرکت های دارویی وجود دارد عدم موافقت دولت با افزایش نرخ محصولات آن هاست. به رغم اینکه دستمزدها و بهای تمام شده شرکت های دارویی افزایش یافته اما به این صنعت اجازه افزایش نرخ داده نشده است.

وی تصریح کرد: شرکت های دارویی حتی در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود نیز با مشکلاتی مواجه هستند. با این وجود نرخ فروش آن ها تغییر ی نیافته است. این مسائل موجب شده تا شرکت های دارویی در بازار سرمایه اقبال چندانی نداشته باشند.

صفر علی در پایان درباره سهام برکت تاکید کرد: البته گروه دارویی برکت بر اساس پیش بینی های انجام شده در حال حرکت است و افت قیمت سهام این شرکت در روزهای گذشته ناشی از جو کلی بازار بوده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24