Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بهای تمام شده قیمت های زغال سنگ بیشتر وابسته به نرخ تجیهزات و نیروی انسانی است. خوشبختانه ۶٠ درصد از بهای تمام شده را بهای نیروی انسانی می گیرد که این بها با نرخ تورم ماهانه تغییری نمی کند و از این نظر ریسک افزایش بهای تمام شده زغال سنگی ها کم است.

دبیر انجمن زغال سنگ: ذوب آهن مخالفتی با افزایش ٢٠ درصدی نرخ زغال سنگ ندارد

بورس24 : پس از مدت ها در جلسه مشترک با حضور نمایندگان وزارت صنعت معدن و تجارت، هیات مدیره انجمن زغالسنگ ایران و مدیرعامل ذوب آهن اصفهان قیمت زغالسنگ با افزایش 20 درصدی از 510 هزار تومان سال گذشته به 612 هزار تومان به ازای هرتن افزایش یافت. البته لازم به ذکر است که این افزایش قیمت برای زغال سنگ خام تحویلی به کارخانه های زغالشویی 21 درصد تعیین شد.

سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ در گفتگو با بورس24 در خصوص افزایش نرخ زغال سنگ تصویب شده گفت: افزایش نرخ زغال سنگ تصویب شده و میزان افزایش آن برای ذوب آهن 20 درصد بوده و قسمت زغال سنگ خام تحویلی برای کارخانه های زغالشویی 21 درصد رشد داشته است. این افزایش از یکم تیرماه اجرایی شده و قطعیت دارد. یعنی ذوب آهن با آن مخالفتی ندارد.

وی در مورد تفاوت قیمت زغال سنگ داخلی و جهانی عنوان کرد: چنانچه قیمت را با نرخ ارز 4200 تومان نیمایی بسنجیم تفاوت چندانی با قیمت های جهانی وجود ندارد اما اگر با نرخ ارز بازار ثانویه بسنجیم تفاوت بسیار است.

صمدی در خصوص نحوه تعیین نرخ زغال سنگ توضیح داد: ما سال هاست که به دنبال فرمول ثابتی برای تعیین نرخ زغال سنگ هستیم که هنوز موفق به تعیین فرمول مشخصی نشده ایم و انتخاب نرخ ها کاملا توافقی و صرفا براساس تفاهم است.

صمدی در مورد افزایش بهای تمام شده زغال سنگ تصریح کرد: بهای تمام شده قیمت های زغال سنگ بیشتر وابسته به نرخ تجیهزات و نیروی انسانی است. خوشبختانه 60 درصد از بهای تمام شده را بهای نیروی انسانی می گیرد که این بها با نرخ تورم ماهانه تغییری نمی کند و از این نظر ریسک افزایش بهای تمام شده زغال سنگی ها کم است.

این مقام مسئول در مورد نرخ ارز وارداتی برای تجهیزات گفت: باید برای واردات به ما نرخ 4200 تومان را بدهند اما هنوز با این نرخ از سوی بانک مرکزی دلاری به ما تحویل نشده است.

سعید صمدی در خصوص صادرات زغال سنگ نیز خاطر نشان کرد: ما موفق شده ایم به چین صادرات خوبی داشته باشیم و از آن جایی که این محصول مشمول سامانه نیما نیست ما می توانیم ارز ناشی از صادرات را در بازار آزاد بفروشیم.

وی ادامه داد: زغال سنگ ایران اساسا به چین و ترکیه صادر می شود، ما سالانه در حدود 200 هزار تن زغال حرارتی به ترکیه صادر می کنیم و تا کنون به اندازه 50 هزار تن زغال سنگ به چین صادر کرده ایم. این میزان می تواند افزایش یابد چرا که با نوسانات نرخ دلار صادرات جذاب تر می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که در بازار ارز برای صنایع داخلی وجود دارد بازار داخل نیز به سمت مصرف زغال سنگ داخلی خواهد آمد به همین دلیل شرکت های زغال سنگی روز به روز پیشرفت بیشتری می کنند.

دبیر انجمن زغال سنگ خاطر نشان کرد: افزایش قیمت لحاظ شده با توافق بوده و مشکلی برای اجرایی شدن آن وجود ندارد.

گفتنی است؛ پیش از این ذوب آهن اعلام کرده بود که اجرایی شدن این افزایش نرخ در گرو تایید نهایی هیات مدیره است اما تا این لحظه موافقت هیات مدیره ذوب با این اتفاق مهم رسانه ای نشده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24